3 צפייה בגלריה
אהרון אבוחצירא
אהרון אבוחצירא
אהרון אבוחצירא
(באדיבות המשפחה)
השר לשעבר אהרון אבוחצירא הלך אתמול (שני) לעולמו בגיל 82. משפחתו מסרה כי ייטמן מחר בשעה 12:30 בבית העלמין הישן ברמלה לצד אביו, האדמו"ר רבי יצחק אבוחצירא, הבאבא חאקי.
אבי שושן, דובר בית החולים איכילוב שאבוחצירא היה דודו, כתב הערב כי רק לאחרונה החלים מקורונה. "למרות שהחלים ממנה, הווירוס זעזע את מערכות גופו החלשות והוא אושפז שוב, בפעם האחרונה".
בנו, אבי אבוחצירא, ספד לו ואמר: "אבא שלי היה מראשוני 'המהפכה השקטה'. הוא היה חלוץ והצליח לעשות מהפכה לכל עולי יהדות אפריקה והתחיל את זה כשהמדינה עוד הייתה בחיתוליה ולא הכילה את זה. הוא היה איש אינטליגנט, איש שיחה, איש ספר שייעץ למנהיגים במהלך כל השנים. כולם דפקו על הדלת שלו. הוא היה חד ומבין בכל נושא. אם הוא היה ממשיך בפוליטיקה, הוא היה היום נשיא המדינה. הוא אהב את המדינה ותמיד היה גאה ובעל ראש מורם. אבא עשה מהלכים היסטוריים במדינת ישראל. בחודש האחרון הוא התעייף אבל הרגיש שהשלים את תפקידו בעולם".
3 צפייה בגלריה
אהרון אבוחצירא עם זבולון המר ויוסף בורג
אהרון אבוחצירא עם זבולון המר ויוסף בורג
אהרון אבוחצירא עם זבולון המר ויוסף בורג
(צילום: דוד רובינגר)
אחיינו של אבוחצירא, חבר הכנסת אריאל בוסו מש"ס, הוסיף כי "דוד שלי היה דמות שקטה אבל אדם מאוד חד. הוא היה איש חינוך והדבר העיקרי שאפיין אותו שהוא היה איש של השכבות החלשות. הוא לקח את תיק הרווחה והיה איש חברתי מאוד. דמות להערצה בכל המשפחה. עוד לפני שנכנסתי לכנסת התייעצתי איתו הרבה. היו כמה פעמים שלקחתי ממנו עצות והוא תמיד דאג להגיד לי לקחת דברים שאף אחד לא רצה להתעסק איתם".
בוסו הוסיף כי "הוא חלה בקורונה ויצא מזה, אבל בשנים האחרונות הוא סבל מסכרת והיה לו זיהום ברגל, זה מה שהכריע אותו. דיברתי איתו בערב יום כיפור בפעם האחרונה. הוא היה בהכרה אחרונה ונסעתי אליו לבית החולים, שם הוא בירך אותי ואיחל לי בהצלחה".
אבוחצירא נולד במרוקו בשנת 1938 ועלה לישראל כעבור 11 שנה. הוא התחנך בישיבה ולאחר מכן למד באוניברסיטת בר אילן ובסמינר למורים. בשנת 1969 נבחר למועצת העיר רמלה ובשנים 1977-1972 כיהן כראש העיר. לאחר שסיים את כהונתו נבחר לחבר הכנסת מטעם המפד"ל בכנסת ה-8, ובכנסת ה-9 כיהן כשר הדתות.
בשנת 1981 הקים את מפלגת תמ"י (תנועת מסורת ישראל) ונבחר מטעמה לכנסת ה-10. הוא כיהן כשר הקליטה וכשר העבודה והרווחה אך נאלץ להתפטר בשנת 1982 לאחר שהורשע בדין על עבירה פלילית וריצה עבודות שירות. בשנת 1988 הצטרף כחבר למפלגת הליכוד.
3 צפייה בגלריה
אהרון אבוחצירא וזבולון המר
אהרון אבוחצירא וזבולון המר
אבוחצירא בכנסת
(צילום: דוד רובינגר)
בריאיון ל"ידיעות אחרונות" שפורסם ב-ynet+ לפני כשנתיים, התייחס אבו חצירא להצטרפותו למפד"ל ואמר כי "בעקבות ההצלחה של אבא בוואדי סאליב, הגיעה משלחת מהמפד"ל לבקש ממנו להצטרף לרשימה לכנסת. הוא הציע אותי במקומו. אני זוכר אותו אומר להם: 'הוא יהיה פוליטיקאי'. לא חשבתי להיכנס לתחום הפוליטי, ראיתי את עצמי באקדמיה".
באותו ריאיון הוא סיפר כי השם אבוחצירא פתח לו דלתות: "הייתי הילד המרוקאי היחיד שהתקבל אז לישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה. גם זה היה רק אחרי שאבא שלי התחנן, אבל אז לא העליתי על הדעת שיש קיפוח. המאבק המזרחי הראשון שלי היה בישיבה. התחילו הסליחות, ולא הבנתי אף מילה בתפילה. הודעתי למנהל שאני מקים מניין ספרדי, והוא הסכים".
על כך שבגיל 30 הפך לראש עיריית רמלה אמר באותו הריאיון כי "עשינו מהפכה מזרחית בישראל, כששמונה 'שחורים' הדיחו את נציג מפא"י החזקה והשתלטו על ראשות העיר. זו הייתה סנסציה. הצעתי לאליהו לוי, אביו של השופט העליון לשעבר אדמונד לוי, את ראשות העיר, והוא הסכים. שנה אחרי, לוי נפטר, ומצאתי את עצמי בגיל 30 ממונה למחליפו. עשיתי היסטוריה כשכיהנתי כראש העיר הצעיר ביותר עד אז".