4 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
ספטמבר 2020: חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין
(צילום: רויטרס)
במלאת שנתיים ל"הסכמי אברהם", שבמסגרתם כמה מדינות ערביות נרמלו את יחסיהן עם ישראל בתיווך ארה"ב, הגיע אמש (חמישי) לארץ שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, עבדאללה בן זאיד. הבכיר האמירותי יהיה אורח בקבלת פנים חגיגית שתיערך בשגרירותה בתל אביב במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג. בן זאיד, שצירף למטוסו גם את אבי ברקוביץ שנמנה על אדריכלי ההסכמים בתקופתו כיועץ של דונלד טראמפ, ייפגש גם עם ראש הממשלה יאיר לפיד.
על רקע הגעתו של בן זאיד עם שלושה שרים נוספים לארץ, אמר שגריר ישראל באיחוד האמירויות אמיר חייק כי היחסים של ישראל עמה הם מרתון ולא ריצה למרחק קצר: "אנו רואים התפתחות מהירה ביחסים הכלכליים שבאה לידי ביטוי ברמת וכמות ההסכמים שנחתמו עם האמירויות, כולל הסכם סחר חופשי שצריך להיכנס לתוקף.
"בשבעת החודשים הראשונים של 2022, הסחר הכולל, שאינו כולל סחר ביטחוני ותוכנה, הגיע ל-1.407 מיליארד דולר לעומת סחר של 1.221 מיליארד דולר בכל 2021. זה מעמיד את האמירותים במקום ה-19 בסחר הכולל של ישראל שסוחרת עם 126 מדינות. אני מעריך שתוך שנתיים-שלוש נגיע לטופ 10".
4 צפייה בגלריה
פסגת הנגב
פסגת הנגב
שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד
(צילום: לע"מ)
4 צפייה בגלריה
אמיר חייק מונה לשגריר ישראל באיחוד האמירויות
אמיר חייק מונה לשגריר ישראל באיחוד האמירויות
"יש בחינה מאוד מדוקדקת של ההישגים". השגריר אמיר חייק
(צילום: סמדר כפרי)
מאז החתימה על הסכם הנרמול במדשאת הבית הלבן, ביקרו באיחוד האמירויות כ-450 אלף תיירים ישראלים. מנגד, רק כמה עשרות אלפי אמירותים הגיעו בתקופה זו לישראל. "תיירות זה נושא שצריך לעבוד עליו ולהעמיק אותו", אמר השגריר חייק. "אני כל הזמן אומר שכמדינה אנחנו יכולים ליהנות יותר מההשקעות האמירותיות, אם נדע לטפל בפרויקטים בינלאומיים ולעצור את הבירוקרטיה שמונעת מהשקעות להגיע בצורה מסודרת לישראל".
ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות ייסדו באחרונה פרויקט משולש לשילוב מתקן התפלה וחווה סולארית במסגרת של אנרגיה ירוקה. כמו כן הקימו ישראל ואיחוד האמירויות פורום שמאגד שיתוף פעולה עם ארה"ב והודו לייצור מזון בחוות חקלאיות. שתי המדינות מקיימות גם שיתוף פעולה ביטחוני שהולך ומתעצם, על רקע דיווחים של עסקאות נשק וחילופי מודיעין.
בתשובה לשאלה מתי יגיע לישראל נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, השיב השגריר חייק: "בבוא היום הכול יקרה. בוא נהיה סבלנים, ניקח את זה אחד אחד. אנחנו יודעים שיש בחינה מאוד מדוקדקת של ההישגים ביחסים בין ישראל לאמירויות. זה מעמיד אותנו בפני שתי אפשרויות - או להיות מאוד מאוד מוצלחים או רק מוצלחים. המטרה שלי בעבודה היא שככל שנעשה יותר טוב, כך יהיו בהרבה מדינות סיבות להגיד 'גם אנחנו רוצים'".
4 צפייה בגלריה
נשיא איחוד האמירויות הערביות מוחמד אבו זאיד. "בבוא היום הכול יקרה"
נשיא איחוד האמירויות הערביות מוחמד אבו זאיד. "בבוא היום הכול יקרה"
נשיא איחוד האמירויות הערביות מוחמד אבו זאיד. "בבוא היום הכול יקרה"
(צילום: AP)
מול בחריין, מדינה נוספת שנרמלה את יחסיה עם ישראל, מספרי הסחר קטנים ועומדים על כמה מיליוני דולרים ספורים. עם זאת, שתי המדינות דנות על פתיחת נתיב סחר יבשתי בעתיד שעשויה לקצר זמני הובלה תוך הוזלת היבוא מהמזרח. למרות הביקוש הרב לטיסות לבירה מנאמה, החברות הישראליות טרם פתחו אליה קו טיסות ישיר. קשרי הביטחון בין שתי המדינות מתקדמים יפה וכך גם יחסים בתחומי הסייבר, יבוא חומרי גלם, רפואה, הייטק, תעשייה ואקדמיה.
גורם ישראלי שמעורה ביחסים עם בחריין אמר: "לוקח זמן לגלות את הפוטנציאל הטמון ב'פנינת המפרץ'. משרדי הממשלה חווים ויחוו פעילות מוגברת בתקופה הקרובה בעקבות שורה של ביקורים, מפגשים והסכמים שעומדים להיחתם וייצאו לפועל בקרוב".
במקביל, גם היחסים עם מרוקו מתהדקים. מדי שבוע יש 10 טיסות בין ישראל למדינה הצפון-אפריקנית. בתחום התעופה, סעודיה אישרה באחרונה למטוסים ישראליים לעבור מעליה בדרכן אל המזרח וחזרה. למרות האישור הסעודי, דווקא עומאן מעכבת את האישור שלה למהלך דומה. לפי הערכות בישראל, הסיבה לכך היא חשש של הסולטאן החדש מנורמליזציה עם ישראל.