2 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
חבר הכנסת עמיחי שיקלי, הח"כ המורד ממפלגת ימינה, החל לקדם מהלך שיוכל לסייע לקואליציה בהעברת תקציב המדינה, ובמקביל יאפשר לו להפוך לסיעת יחיד – מה שיאפשר לו להצטרף לכל מפלגה שיבחר בבחירות הבאות.
שיקלי התמודד בבחירות האחרונות ברשימתו של ראש הממשלה נפתלי בנט והוצב במקום החמישי, אלא שמרגע שהחלו המגעים להרכבת הממשלה הנוכחית הבהיר שיקלי שהוא מתעקש לעמוד מאחורי הבטחות הבחירות שבנט עצמו נתן במהלך הקמפיין, ובהן לא לשבת עם רע"מ בממשלה, לא לתת ליאיר לפיד רוטציה בראשות הממשלה ועוד.
לאחר שהבטחות אלה הופרו היה שיקלי היחיד – בניגוד לששת חבריו לרשימה – שהצביע נגד בהצבעה על השבעת הממשלה. מאז למעשה מנהל שיקלי – שרשמית עדיין משתייך לימינה – יחסים מורכבים עם הקואליציה ועם חבריו לסיעה: בחלק מההצבעות הוא נתן את קולו לקואליציה, אבל הדרמה הגדולה ביותר סביבו התרחשה בהצבעה על חוק איסור איחוד משפחות, שבו הצביע יחד עם האופוזיציה והנחיל לקואליציה מפלה.

בימינה שורר כעס רב על שיקלי, אבל בסיעה גם מבינים היטב שייתכן שהקואליציה תזדקק לקולו בהצבעות נוספות - שהחשובה מכולן היא ההצבעה על תקציב המדינה: שורת הצבעות שאמורות להתחיל בכנסת בסוף החודש, עד לאישור הסופי של התקציב שיגיע להצבעה במליאה בתחילת נובמבר.
האיום הגדול ביותר שנמצא בידי סיעת ימינה הוא הכרזה על שיקלי כחבר כנסת שפרש מסיעתו. אם שיקלי יוכרז פורש, יוטלו עליו סנקציות במהלך הקדנציה, כמו הגבלה משמעותית של היכולת לשאת נאומים ולהגיש הצעות חוק - אבל הסנקציה החמורה מכולן היא האיסור להתמודד בבחירות הבאות במסגרת כל מפלגה קיימת. בכך ייאלץ שיקלי להתמודד מטעם מפלגה חדשה בלבד, ואז סיכוייו לעבור את אחוז החסימה לא ברורים.
זו הסיבה שבימים האחרונים פנה שיקלי לשר השיכון זאב אלקין כשבפיו הצעה: תמיכה בתקציב תמורת אישור של הקואליציה לכך שיהפוך לסיעת יחיד. על פי מתווה ההצעה, ימינה תשחרר את שיקלי משורותיה במסגרת תהליך של "פרישה בהסכמה", כך שהוא יוכל להמשיך לכהן בכנסת לא כמי שהוכרז ח"כ פורש, אלא כבעל סיעת יחיד. המשמעות מבחינת שיקלי היא שהוא יוכל להתמודד בבחירות הבאות מטעם כל מפלגה שהיא, ולא פחות חשוב – הוא יהיה הבעלים של יחידת המימון שלו ששווה מיליוני שקלים מעתה ועד הבחירות.
2 צפייה בגלריה
בימינה לא ממהרים לקבל את ההצעה. בנט ושקד
בימינה לא ממהרים לקבל את ההצעה. בנט ושקד
בימינה לא ממהרים לקבל את ההצעה. בנט ושקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתמורה מוכן שיקלי להצביע בעד תקציב המדינה ולאפשר לקואליציה מרחב ביטחון של אצבע נוספת. את הצעתו העלה שיקלי דווקא בפני אלקין, חבר סיעת תקווה חדשה, כיוון שהוא רואה בו דמות נייטרלית מטעם הקואליציה בניגוד לחבריו לסיעת ימינה שלתחושתו כועסים עליו. אלקין שמע את ההצעה וקבע לדון בה עם שיקלי בקרוב.
אלא שמבדיקה בימים האחרונים עלה שבימינה לא ממהרים לקפוץ על הצעה שכזו. שני גורמים בכירים בסיעה טענו שלעת עתה נראה שהקואליציה צפויה להעביר את התקציב באופן חלק יחסית, ולכן, אמרו השניים, הם בוודאי לא ימהרו לסגור דיל כזה עם שיקלי מיד, עוד לפני שיצוצו מהמורות בדרך לתקציב המדינה.