על רקע הדיווחים ברוסיה שלפיהם משרד המשפטים במוסקבה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטחה, שני עולים מרוסיה, איליה קופרמן וילנה בורבוי, סיפרו על המצב במדינה לפני ואחרי הפלישה לאוקראינה, על הסיבות שגרמו להם לעשות עלייה, ועל חשיבותה של הסוכנות עבורם ועבור היהודים שעוד חיים ברוסיה.
איליה, שעלה לישראל יחד עם משפחתו לפני כשנתיים, העיד כי "יש חוקים חדשים ברוסיה שמגבילים את התנועה ואת השיח, ואם מפרים את החוקים אפשר להגיע לכלא, אז אין פלא שאנשים רוצים לעזוב". כמה מבני משפחתו עדיין חיים במוסקבה ולדבריו, "ליהודים ברוסיה לא טוב".
2 צפייה בגלריה
איליה קופרמן
איליה קופרמן
"ליהודים ברוסיה לא טוב". איליה קופרמן, שעלה לישראל לפני שנתיים
הוא ציין גם את הקשיים הכרוכים בעלייה: "המשפחה שלי ברוסיה מפחדת, אבל רוב האנשים שרוצים לעשות עלייה וטרם עשו זאת סובלים מתהליך הקליטה המורכב. יש הרבה בירוקרטיה וניירת שאפשר להקל בהם, במיוחד עכשיו כשמדובר בהצלת חיים". על האיום על פעילות הסוכנות היהודית, אמר איליה כי "סגירת הסוכנות משמעה לבודד את היהודים ברוסיה, וזה משהו שאסור שיקרה".
ילנה, ששבה לישראל כתושבת חוזרת יחד עם בנה כשהמלחמה באוקראינה החלה, סיפרה ש"ברוסיה, כל הדלתות נסגרות עבור אנשים צעירים, עבור מי שרוצה לעשות משהו עם עצמו ולחיות בעולם טוב יותר. רוסיה רוצה להרחיק את התושבים מהעולם החיצון, שלא ייחשפו לפיתויים שיגרמו להם לעזוב".
היא סיפרה כי היא חוששת לחיי משפחתה וחבריה שעוד נמצאים ברוסיה. "אני מקווה שהם יגיעו לישראל כמה שיותר מהר. לילדים ברוסיה אין עתיד, אבל לילדים שלי פה בישראל יש". לדבריה, סגירת הסוכנות תמנע מבני משפחתה גם את האפשרות לשמור על הזהות היהודית שלהם. "הסוכנות הייתה חלק מחיי מגיל צעיר. בזכותם למדתי עברית, והלכנו לאירועים שגרמו לנו להרגיש שייכים, ומוגנים מהאנטישמיות ברוסיה". ילנה הוסיפה כי "מי שרוצה לעזוב צריך לעשות את זה היום ולא לחכות".
2 צפייה בגלריה
ילנה בורבוי
ילנה בורבוי
"לילדים ברוסיה אין עתיד, לשלי בישראל יש". ילנה בורבוי, ששבה לישראל עם תחילת המלחמה
על פי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, דרישת משרד המשפטים ברוסיה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי במוסקבה, קשורה ל"הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי". בסוכנות היהודית נשקלה כבר האפשרות להפסיק את הפעילות ברוסיה, לנוכח דרישות חדשות של הממשלה לקבל מידע על פעילותה במדינה. לפני כחודש שיגר משרד המשפטים הרוסי איגרת רשמית לסוכנות היהודית, עם שורה של שאלות שמהן השתמע שהרשויות ברוסיה חותרות לסגור את משרדי הסוכנות במדינה.
מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהחלה לפני כחמישה חודשים, נקט ראש הממשלה יאיר לפיד בקו נוקשה אל מול פעולות הרוסים - והיה בעצם הראשון בקרב בכירי הדרג המדיני שהצטרף למערב בגינוייו החריפים נגד פעולותיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בישראל מעריכים כי ההחלטה הרוסית היא פוליטית בלבד, ומגיעה כמעין נקמה רוסית, שכן סגירת משרדי הסוכנות היהודית תהווה מכה קשה לעלייה מרוסיה.
אלקס ריף, מנכ"לית עמותת "לובי המיליון" שמקדמת את צרכיהם של ישראלים דוברי רוסית, אמרה אמש כי "הסוכנות עובדת בכל הכוח לנסות ולמנוע את סגירתה, ולדחות את האסון הזה ליהדות רוסיה, אבל כנראה שהרכבת כבר עזבה את התחנה". ריף קראה למקבלי ההחלטות לאמץ "מסלולים דיגיטליים מהירים" לקליטת עולים, להיערך לקליטה המונית של עולים חדשים וכן לתגבור הטיסות מרוסיה לישראל.