לקראת עימות משפטי נוסף? למורת רוחו של מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, החליט שר המשפטים יריב לוין להעלות מחר (שלישי) לדיון בוועדה לבחירת שופטים, כנושא ראשון, את שאלת מעמדה וסמכותה של "ועדת השניים" – הוועדה המייעצת לקידום שופטי שלום לבית המשפט המחוזי.
2 צפייה בגלריה
סטרוק ולוין. עימות מול השופטים
סטרוק ולוין. עימות מול השופטים
סטרוק ולוין. עימות מול השופטים
(צילום: יואב דודקביץ, יונתן זינדל)
מדובר בוועדה מייעצת שהוקמה ב-2007 כתוצאה ממחאת שופטי שלום. בזמנו הם טענו באוזני שר המשפטים דאז, דניאל פרידמן, ופוליטיקאים שפנו אליהם שהם אינם זוכים לקידום בשל אי קרבתם לשופטי העליון ולכן ראו עצמם מקופחים. כדי למנוע פניה של שופטים לפוליטיקאים החליטה נשיאת בית המשפט העליון דאז, דורית ביניש, להקים ועדה פנימית המורכבת משופט בדימוס של בית המשפט העליון ושופט בדימוס של בית משפט מחוזי. "הוועדה תייעץ לנשיאת בית המשפט העליון בנושא קידום שופטים של בית משפט השלום לכהונת שופטים בבתי המשפט המחוזיים", הוחלט.
הוועדה מראיינת את שופטי השלום הפונים, קוראת את פסקי הדין שלהם וממליצה בפני נשיא העליון האם לקדמם או לא. חוות הדעת של השניים על השופט המבקש להתקדם, מועברת במלואה לנשיא העליון ואילו ליתר חברי הוועדה לבחירת שופטים מועברת אך רק השורה התחתונה של ההמלצה.
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן
עוזי פוגלמן
השופט עוזי פוגלמן. אי הסכמה עם לוין
(צילום: עידו ארז)
בשנים האחרונות פוליטיקאים בוועדה טענו כי מדובר בהגברת השליטה של שופטי העליון על הקידומים, תחת מעטה סודיות שאינה מעוגנת בחוק. השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית), חברת הוועדה לבחירת שופטים, העבירה אמש מכתב לכל חברי הוועדה לבחירת שופטים ובו היא אומרת למעשה כי "ועדת השניים" הפכה באורח מעשי ל"מסננת" בניגוד לחוק, שכן רק חברי הוועדה לבחירת שופטים צריכים להחליט על קידום השופטים. לדברי סטרוק "כל מינוי של שופט שלום לביהמ"ש המחוזי מחייב הסכמת ועדת השניים, וזאת כתנאי-סף. אני רואה דחיפות רבה בקיום הדיון בנושא זה, לנוכח העובדה שהליך בחירת השופטים לבתי המשפט המחוזיים כבר נמצא בעיצומו, ולהבנתי חובה עלינו לנסות לוודא שהמועמדים יזכו להליך הוגן ומועיל יותר, וכך גם הציבור".
בנוהל שהפיצה נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות נאמר כי "מטרת הוועדה המייעצת היא להבטיח הזדמנות שווה והוגנת לכל שופטי בית משפט השלום בעת שנבחנת אפשרות קידומם, להציג את כישוריהם השיפוטיים באופן יסודי ומפורט בפני נשיאת בית המשפט העליון. זאת בהינתן העובדה כי מדובר בעשרות שופטים בכל שנה המבקשים להציג את מועמדותם לקידום. המלצות הוועדה המייעצת נועדו לסייע לנשיאה בבואה - להציע מועמדים לשפיטה בבית המשפט המחוזי מבין שופטי השלום המכהנים. פסקת הסיכום של הוועדה המייעצת בנוגע למועמדים ששמם פורסם, מועברת לכל חברי הוועדה לבחירת שופטים לקראת הדיון בעניינם".