מצפירת דומייה בת שתי דקות, דרך טקס הנחת זרים ביד ושם וטקס "לכל איש יש שם" בכנסת ומצעד החיים שיתקיים בפולין במתכונת מלאה - ישראל מרכינה ראש לזכר ששת המיליונים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. נשיא המדינה יצחק הרצוג הזכיר בטקס "לכל איש יש שם" בכנסת את דבריה של שורדת השואה שושנה וייס, שביקשה אמש בעצרת הזיכרון הממלכתית ביד ושם "להתאחד ולהתלכד": "אין לנו ארץ אחרת - בואו נקשיב לה". ראש הממשלה בנימין נתניהו הקריא את שמות בני משפחתו של חמו, שמואל בן ארצי, שנספו בשואה. ynet מלווה את הטקסים בשידורים ישירים.
אירועי יום השואה החלו הבוקר (ג') בשעה 10:00 בצפירת דומייה בת שתי דקות ברחבי הארץ לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ובהמשך יתקיימו כמה טקסים עד לעצרת הנעילה בבית לוחמי הגטאות בשעה 20:00. בשעה 10:02 התקיים טקס הנחת הזרים באוהל יזכור במוזיאון יד ושם בירושלים בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, נציגים של ארגוני ניצולים ולוחמים.
בשעה 11:00 נפתח טקס "לכל איש יש שם" שבו הוקראו שמות קורבנות השואה והונחו זרים על ידי הציבור הרחב. הטקס נערך באוהל יזכור ביד ושם, ובמקביל גם במשכן הכנסת בחסות יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. חברי הכנסת ובאי הבית הוזמנו להדליק את נר היזכור עם כניסתם למשכן בין השעות 08:00 ל-11:00, ואוחנה הדליק נר יזכור ב-09:15.
13 צפייה בגלריה
טקס ״לכל איש יש שם״ בכנסת
טקס ״לכל איש יש שם״ בכנסת
הרצוג בטקס "לכל איש יש שם". "אין לנו ארץ אחרת"
(צילום: נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת)
13 צפייה בגלריה
טקס הנחת הזרים ביד ושם
טקס הנחת הזרים ביד ושם
נתניהו בטקס הנחת הזרים ביד ושם
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה בתל אביב
עומדים בצפירה בתל אביב
עומדים בצפירה בנתיבי איילון, הבוקר
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
עומדים דום בצפירה בכביש 4
עומדים דום בצפירה בכביש 4
בכביש 4
(צילום: יאיר שגיא)
13 צפייה בגלריה
עומדים דום בצפירה בכביש החוף
עומדים דום בצפירה בכביש החוף
בכביש החוף
(צילום: עידו ארז)
13 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה בקיבות יד מרדכי
עומדים בצפירה בקיבות יד מרדכי
חיילים עומדים בצפירה בקיבוץ יד מרדכי
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
שלט "יזכור" ברמת גן, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה
שלט "יזכור" ברמת גן, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה
צועדים ברמת גן, לצד שלט "יזכור"
(צילום: AP)
במעמד הדלקת נרות "יזכור" אמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כי בלשכתו "תמיד מונח ספר כבד, עב כרס וכבד משקל. כשאתה פותח אותו אתה מתקשה לקרוא מה כתוב". בתוך הספר, אומר אוחנה, "אותיות קטנות וצפופות. וכשאתה מתקרב, אז אתה מוצא שמדובר במילה Jew, שמופיעה בו שישה מיליון פעמים בספר הזה אין שמות. אבל כשאתה מבין ששורה אחת בספר זה כל הכיתה שלמדת איתה בבית הספר, וכמה שורות זה בית הספר כולו, עמוד זה עיירה, כמה עמודים - עיר שלמה. אתה מתחיל להבין מה איבדנו וכמה איבדנו. היום הזה אנחנו מציינים את השמות. אנחנו נזכיר בהמשך גם את הסיפורים".
ב-11:00 נפתח כאמור בטרקלין שאגאל הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם", שהתקיים בכנסת זו השנה ה-34 ונערך בסימן "התנגדות יהודית בתקופת השואה - בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה". בטקס השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, יו"ר יד לבנים דני דיין, ניצולי שואה ומשפחותיהם, חברי כנסת, שרים ומכובדים נוספים. הטקס נפתח בהדלקת שישה נרות זיכרון על ידי שורדי שואה ובני משפחותיהם: שורדת השואה פליציה לייס, שורד השואה בנימין בשן, שורדת השואה סופי זקס מלווה בביתה ח"כ יסמין פרידמן, שורדת השואה פאולינה דוידסון מלווה בבנה ח"כ סימון דוידסון, דור שני לשורדי שואה חיה ניר מלווה בבתה ח"כ שרון ניר, ודור שני לשורדי שואה מיכאלה אקוניס מלווה בבנה השר אופיר אקוניס. ראש האופוזיציה יאיר לפיד לא נכח בטקס על אף שהוזמן.
שורדת השואה פאולינה דוידסון היא אחת ממשתתפות הטקס בכנסת. בריאיון לאולפן ynet אמר בנה, חבר הכנסת סימון דוידסון: "זה מרגש. אנחנו זוכרים ולא שוכחים את מה שהיה, וזה התפקיד שלנו. אני גאה באימא שלי על שאזרה אומץ להיות פה ולעשות את זה, זה לא פשוט. לא נשכח אף פעם. אימא שלי לא דיברה על זה אף פעם בפומבי. אימא שלי רופאת ילדים, גידלה פה שני בנים ויש לה 6 נכדות ומשפחה לתפארת. זה הניצחון האמיתי".

13 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה בתל אביב
עומדים בצפירה בתל אביב
עם דגל ישראל. עומדים בצפירה בתל אביב
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה בתל אביב
עומדים בצפירה בתל אביב
עומדים בצפירה בצומת עזריאלי בתל אביב
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה בירושלים
עומדים בצפירה בירושלים
עומדים בצפירה בשוק מחנה יהודה בירושלים
(צילום: EPA)
13 צפייה בגלריה
גילה גמליאל עם יורש העצר האיראני בנו של השאה רזא כורש עלי פהלווי עומדים בצפירה בכותל המערבי
גילה גמליאל עם יורש העצר האיראני בנו של השאה רזא כורש עלי פהלווי עומדים בצפירה בכותל המערבי
שרת המודיעין גילה גמליאל לצד יורש העצר האיראני רזא פהלווי ורעייתו, הנסיכה יסמין פהלווי, בצפירה בכותל המערבי
(צילום: אריאל זנדברג, לע״מ)
ב-13:00 התקיים טקס האזכרה הממלכתי באוהל יזכור, ובין 11:00 ל-16:00 יודלקו נרות זיכרון בכיכר גטו ורשה בשיתוף עמותת "שם ונר". ב-13:15 יתקיימו סיורים מודרכים לקהל הרחב במוזיאון לתולדות השואה בעברית ובאנגלית, כשהרישום אליהם הוא באתר האינטרנט של יד ושם. ב-17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער בפארק ההנצחה בקעת הקהילות שבקצה המערבי של יד ושם, בהשתתפות מאות חברי תנועות הנוער. ב-18:45 תתכנס עמותת "דורות ההמשך - נושאי מורשת השואה והגבורה" בבית הפלמ"ח בתל אביב.
בשעה 14:30 שעון ישראל ייפתח בפולין מצעד החיים, מהאירועים המרכזיים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה אשר יציין השנה 35 שנים להיווסדו - בהשתתפות אלפי צועדים מרחבי העולם. לראשונה זה שלוש שנים, אחרי מגפת הקורונה, המצעד יתקיים במתכונת מלאה עם משלחות מיותר מ-25 מדינות. הסופרת והמשוררת הלינה בירנבאום, ילידת ורשה שגדלה כילדה בגטו ועברה את המרד בבונקר עד שגורשה למיידנק ומשם לאושוויץ, תשתתף במצעד. "עברתי את השואה ממש, בכל החוזק שלה", אמרה.
במהלך הטקס המרכזי בבירקנאו שיחל ב-16:30 שעון ישראל, הזמר עברי לידר יבצע את השיר "בואי אמא" ביחד עם שורדת השואה שושנה טריסטר. זהו שיר על געגועיהם העמוקים של ילדים לאימם, המסתיים במילים "שבי איתי עד שאגדל". אימו של עברי לידר, דליה, נולדה בוורשה בשנת 1938. כילדה בת ארבע בגטו היא הוברחה החוצה על ידי אביה, שנרצח מאוחר יותר באושוויץ. דליה התאחדה עם אמה רק לאחר המלחמה.

13 צפייה בגלריה
ישיד ושם
ישיד ושם
הדלקת נרות זיכרון ביד ושם, אתמול
(צילום: רויטרס)
אירועי יום הזיכרון נפתחו אמש בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה שעומדים בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה, ברחבת כיכר גטו ורשה במוזיאון יד ושם בירושלים. רה"מ נתניהו אמר בנאומו: "אני עומד פה הרבה שנים ואני מצהיר בפני העולם כולו - 'לעולם לא עוד'. הפעם אני מבקש להדגיש - מבקשי נפשנו, הצוררים החדשים, אולי חושבים שאין לנו את הנחישות והלכידות הפנימית לעמוד מולם - אבל הם טועים בגדול". הנשיא הרצוג הרצוג קרא בנאומו להותיר את ימי הזיכרון מחוץ למחלוקת - והזהיר מהשוואות לנאצים: "עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה. לא לשואה ולא לנאצים".
את אבוקת הזיכרון העלה יו"ר יד ושם דני דיין. במהלך העצרת הועלו שש משואות על ידי שישה שורדי שואה: טובה גוטשטיין, בן ציון רייש, יהודית סולברג, ראובן בונפיל, יפים גימלשטיין ומלכה רנדל, בעוד סרטונים עם סיפוריהם - המופיעים כאן בהרחבה - הוקרנו על המסך. השתתפו גם הזמרים שולי רנד וקרן פלס, וכן זמרי האופרה הישראלית יאיר פולישוק, שחף רגב ויואב איילון.
התפילה "אל מלא רחמים" נאמרה בטקס על ידי שולי רנד, שהחליף את שורד השואה אפרים מול שהתמוטט ואושפז. לאחר העצרת צייץ ראש הממשלה נתניהו בטוויטר: "אתמול נפגשתי, כפי שאני עושה מידי שנה, עם השורדות והשורדים, מדליקי אבוקות הזיכרון והגבורה. הרב אפרים מול גם הוא נכח במפגש. הוא ניגש אליי אחרי שכולם סיימו את דברם, והיה נרגש מאוד. אבל לצערנו, מיד לאחר המפגש הוא לקה באירוע מוחי קשה. כולנו מתפללים לשלומו".
פורסם לראשונה: 09:46, 18.04.23