5 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)
הפרלמנט האירופי העביר אתמול (רביעי) החלטה המגנה את הרשות הפלסטינית על המשך ההסתה לאלימות ושנאה בספרי הלימוד שלה - זו השנה הרביעית ברציפות. עם זאת, השנה נוסח ההחלטה היה ביקורתי באופן חסר תקדים, ולראשונה היא קשרה במפורש את ההסתה בספרי הלימוד להתגברות פיגועי טרור פלסטיני לאחרונה מצד תלמידי בית ספר ובני נוער. על כתיבת הספרים אמונים פקידי אגף פיתוח התכנים של משרד החינוך הפלסטיני שמשכורותיהם משולמות על ידי האיחוד האירופי.
בנוסף, ההחלטה מכירה לראשונה בקיומה של אנטישמיות ודורשת במפורש את הסרתה מספרי הלימוד. החלטות קודמות שאומצו רק הזכירו הסתה לאלימות בלבד מבלי לקרוא ישירות להסרת תכנים בעייתיים, והסתפקו בקריאה מעורפלת יותר לתכנים שיעמדו בערכי האו"ם.
5 צפייה בגלריה
כוח הכבידה של ניוטון בשיעור מדעים לכיתה ז' מלמדים באמצעות השימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים
כוח הכבידה של ניוטון בשיעור מדעים לכיתה ז' מלמדים באמצעות השימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים
ספר לימוד לכיתה ז': מלמדים על כוח הכבידה באמצעות השימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים
5 צפייה בגלריה
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים בספר לימוד נוסף
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים בספר לימוד נוסף
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים בספר לימוד נוסף
נוסח ההחלטה חוזר על איום במניעת מימון מהרשות הפלסטינית שהעביר הפרלמנט בדצמבר האחרון אם ספרי הלימוד לא ישתנו, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. לפי ההחלטה, יש להקפיא את המימון לרשות עד שתוכנית הלימודים שלה תותאם לסטנדרטים בינלאומיים של שלום וסובלנות - והשנאה תוסר.
כמו כן, בהחלטה מצוין כי הפלסטינים הבטיחו בעבר מספר פעמים לאיחוד האירופי כי הספרים עברו שינוי חיובי, אך תכני שנאה לא הוסרו. זאת על אף בקשת חוזרות ונשנות של הפרלמנט להסרת התכנים ודרישות "לבדוק היטב שהרשות הפלסטינית תשנה את תוכנית הלימודים המלאה במהירות".
5 צפייה בגלריה
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט האירופי. דחה חמש פעמים הצעות לעדן את החלטת הגינוי
(צילום: EPA)
ההחלטה עברה ברוב קולות של 451 תומכים מול 151 מתנגדים ו-5 נמנעים, והתקבלה בעקבות תמיכת של מפלגות המרכז-שמאל. לפני כן, הפרלמנט הצביע לא פחות מחמש פעמים נגד הצעות למחוק או לעדן את מלל ההחלטה - למרות מסע לובינג נרחב של המשלחת הפלסטינית לאיחוד האירופי ושל ארגונים פרו-פלסטיניים.
שר החוץ אלי כהן בירך על ההחלטה: "אני מברך את חברינו הרבים בפרלמנט האירופי על ההחלטה ההיסטורית, אשר לראשונה מגנה את ההסתה בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית וקובעת כי היא מעודדת את הטרור הרצחני נגד ישראל. האיחוד האירופי צריך לאמץ באופן מיידי את החלטת הפרלמנט ולהפסיק באופן מיידי את המימון לספרי לימוד המלאים באנטישמיות ובהסתה".
כהן הוסיף כי "בעת ביקורי בבריסל בשבוע שעבר נפגשתי עם נשיאת הפרלמנט רוברטה מטסולה והודתי לה על ידידותה והובלתה את הקו הבלתי מתפשר נגד ההסתה הפלסטינית, כמו גם נגד הטרור האיראני, בהחלטה הקוראת להכריז על משמרות המהפכה כעל ארגון טרור באיחוד האירופי".
5 צפייה בגלריה
התוצאות של הפרלמנט האירופאי
התוצאות של הפרלמנט האירופאי
תוצאות ההצבעה על ההחלטה - שעברה ברוב גדול
בחודש פברואר האחרון הפיץ משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות בעקבות גל הטרור דו״ח מיוחד על ההסתה הממוסדת במערכת החינוך הפלסטינית לשגרירי 27 מדינות האיחוד במגוון שפות. להפצת הדו״ח התלוותה פגישה של השר עמיחי שיקלי עם שגריר האיחוד האירופי בנושא. "אנחנו מברכים על ההחלטה החשובה הזו של האיחוד ושמחים על הפתיחות והקשב שגילו אנשיו", אמר השר שיקלי.
לפני כשנתיים, האיחוד האירופי כבר עצר את המימון לרשות הפלסטינית למשך יותר מ-13 חודשים עקב שימוש בכספי סיוע אירופיים לכתיבת ספרי לימוד חדשים שמסיתים לאלימות. אז, ההחלטה על עצירת המימון התקבלה בעקבות החלטה דומה להחלטה הנוכחית שהעביר הפרלמנט האירופי - שקראה להתנות את כספי הסיוע.
מחקרים והמלצות למדיניות של מכון המחקר הבינלאומי "IMPACT-se", שחוקר ומנתח תכני ספרי לימוד ברחבי העולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות, היוו בסיס להחלטה. נציגי המכון הציגו לאיחוד האירופי לקראת ההצבעה מחקרים על תכנים ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית, ישראל ומדינות נוספות באזור בשנים האחרונות.
מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר, אמר: "זו מבוכה גדולה לפלסטינים, שפעלו בבריסל קשות נגד ההחלטה. זו אינדיקציה לזעם ולתסכול של האירופים מאסטרטגיה לאומית פלסטינית של הסתה של תלמידי בית ספר לשנאה ולאלימות בכספי משלמי המיסים שלהם, שנה אחר שנה. זה בוודאי ילקח בחשבון אצל נציבות האירופית ואצל הנציב ורהלי שאמון על הכספים לפלסטינים והצהיר בשבוע שעבר כי לא ניתן עוד להשתמש בכספי האיחוד להסתה נגד ישראל".