תושב המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל אובחן אתמול (חמישי) כחולה בקדחת דנגי, מחלה נדירה שמועברת באמצעות יתושים מסוג טיגריס אסייתי. ככל הידוע הוא נדבק במחלה במקסיקו, ואובחן כנשא של המחלה עם שובו לארץ.
1 צפייה בגלריה
עקיצה של יתוש נמר אסייתי ממשפחת אדס
עקיצה של יתוש נמר אסייתי ממשפחת אדס
עקיצה של יתוש נמר אסייתי ממשפחת אדס
(צילום: shutterstock)
יתוש הטיגריס האסייתי שמעביר את הנגיף משגשג בישראל, ובמקרה שעקץ את אותו תושב, הוא יכול להעביר את המחלה הלאה. על כן, הממונה על המחוז במשרד להגנת הסביבה והמועצה החליטו על הדברה חריפה בדרך של ערפול, ברדיוס של 100 מטר מבית התושב ברחוב מבוא ברקאי בכוכב יאיר, כבר הבוקר. ביישוב הקימו חדר מצב לטובת ניהול האירוע.
מלבד זאת, הוחלט על הדברה ברדיוס של 300 מטר מבית התושב במקומות שבהם יאותרו קיני יתושים. נמסר כי "כלל תושבי היישוב, בדגש למבואות הסמוכים ברחוב בית אל והסביבה, מתבקשים לנקוט בצעדי הגנה אישיים לצמצום האפשרות לעקיצות יתושים עד השלמת הטיפול, שימוש באמצעי הגנה מקובלים וצמצום שהייה במרחבים פתוחים בבגדים קצרים. כמו כן, לוודא שאין מיכלים וצלוחיות להיקוות מים עומדים בחצרכם".

לדברי יובל ארד, ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל: "לפנות ערב קיבלתי דיווח ממשרד הגנת הסביבה ומשרד הבריאות לפיו התגלה חולה מאומת בקדחת דנגי, תושב היישוב, שנדבק בעת שהיה במקסיקו. המועצה נקטה לאורך הערב בשורת צעדים ליידוע הציבור ולמניעת התפשטות המחלה. החל מהשעה 08:00 בבוקר יפעלו שלושה צוותי הדברה ברחבי היישוב למניעת ההתפשטות המועברת באמצעות יתוש הנמר האסייתי. הנחיתי לפתוח את חדר המצב, וצוות חירום רשותי יתכנס בשעה 07:00 בבוקר להמשך ניהול האירוע עד סיום פעולות המניעה".
קדחת דנגי היא מחלה ותיקה יחסית. "אנחנו מכירים אותה היטב 80-70 שנה. מקורה במזרח הרחוק והיא הולכת ותופסת תאוצה באזורים רבים בעולם בעיקר בעולם הטרופי ובארצות העולם השלישי", סיפר פרופ' אלי שוורץ מבית החולים שיבא לפני חודשיים. "המחלה מועברת על ידי יתוש אדס שבן משפחה שלו - הנמר האסייתי - לצערנו כבר הגיע לישראל ורבים מכירים אותו. בינתיים, מה שאנחנו רואים בישראל זה אנשים שנוסעים לטיולים בארצות נגועות וחוזרים עם המחלה, לכן מצטבר ניסיון רב אצלנו בלהכיר את החולים הללו".
יובל ארדראש המועצה יובל ארד
שוורץ סיפר כי כחמישה ימים לאחר עקיצת היתושה, כשיש סימפטומים, מדובר ב"מחלת חום קשה. אחד השמות שקיבלה המחלה היא 'קדחת שוברת עצמות'. האיש מרגיש מפורק לגמרי, קשה לו מאוד, אין לו תיאבון, אין לו כוח לזוז, זה שבר כלי אמיתי. וזאת עדיין נחשבת מחלה קלה. המחלה לא עונה על ההגדרות של ארגון הבריאות העולמי של מחלה מסכנת חיים עם דימומים וצורך בטיפול נמרץ. הרוב גם לא מגיעים לכדי כך, אבל כשיש מחלה סימפטומטית - היא קשה מאוד. החדשות המעודדות יחסית הן שרוב הנדבקים צולחים את המחלה בקלות".
ארגון הבריאות העולמי הזהיר לפני כחודשיים מפני התפרצות קדחת דנגי ברחבי העולם בהיקף חסר תקדים. הארגון התריע כי ההתחממות הגלובלית וגלי החום העזים שפוקדים מדינות רבות ברחבי העולם מביאים את מספר מקרי ההדבקה לשיאים היסטוריים. התפרצות נרשמה גם במצרים השכנה, מה שהעלה חשש בישראל מפני הדבקות גם בארץ.