כמאל קיליצ'דראולו, מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה, יהיה היריב העיקרי של רג'פ טאיפ ארדואן בבחירות לנשיאות שאמורות להיערך ב-14 במאי. אחרי חודשים של מחלוקות וחוסר ודאות, שגרמו לתסכול בקרב מצביעי האופוזיציה, סיכמו אתמול (שני) שש מפלגות בגוש על מועמדותו של קיליצ'דראולו.
בבחירות הכלליות בעוד כחודשיים יבחרו הטורקים את הנשיא ואת חברי הפרלמנט. הסקרים מלמדים כי האתגר של ארדואן ושל מפלגת "הצדק והפיתוח" האיסלאמית יהיה הפעם קשה במיוחד: שני המחנות צמודים בסקרים, כאשר לפי רויטרס גוש האופוזיציה מול ביתרון קל על הקואליציה. רבים מגדרים את מערכת הבחירות כחשובה בתולדותיה של הרפובליקה הטורקית, שנוסדה ב-1923.
8 צפייה בגלריה
כמאל קיליצ'דרוגלו מועמד האופוזיציה ב טורקיה ב בחירות לנשיאות
כמאל קיליצ'דרוגלו מועמד האופוזיציה ב טורקיה ב בחירות לנשיאות
כמאל קיליצ'דראולו, מועמד האופוזיציה לנשיאות, אתמול באנקרה
(צילום: EPA)
קיליצ'דראולו בן ה-74, כלכלן לשעבר, הוא יו"ר מפלגת העם הרפובליקנית (CHP), מפלגת מרכז-שמאל בעלת ערכים חילוניים. הוא שואף להדיח את ארדואן אחרי 20 שנות שלטון. "המטרה היחידה שלנו היא להביא למדינה הזאת ימים של שגשוג, שלום ואושר", אמר קיליצ'דראולו בנאום בפני 2,000 איש באנקרה. "אנחנו נמשול בטורקיה בהתייעצויות, ובקונצנזוס".
"אני כאן כדי לראות היסטוריה בהתהוותה", אמר מורה בגמלאות שהגיע לעצרת באנקרה. "אם האופוזיציה תנצח הכול ישתנה לטובה, והילדים שלנו יחיו במדינה חופשית ושמחה יותר".
8 צפייה בגלריה
מנהיגי האופוזיציה ב טורקיה
מנהיגי האופוזיציה ב טורקיה
מנהיגי האופוזיציה בטורקיה. מאוחדים מאחורי קיליצ'דראולו
(צילום: EPA)
יו"ר מפלגת CHP נבחר למועמד האופוזיציה לנשיאות למרות שיריביו טוענים שאין לו את הכישורים - ואת הכריזמה - לקרוא תיגר על ארדואן. שני ראשי ערים מטעם המפלגה ניצחו אותו בסקרים שבהם נשאלו המשתתפים מי המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח את ארדואן.
מאז שנבחר לנשיא ב-2002 הפך ארדואן את טורקיה למדינה דתית ושמרנית יותר, ולא נתקל ביריב שמסוגל לסכן את המשך כהונתו. מערכת הבחירות הקרובה תיערך על רקע שנים של משבר כלכלי ואינפלציה גואה, ולאחר אסון רעידת האדמה - שבו נהרגו יותר מ-46,000 בני אדם.
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הנשיא ארדואן. השלטון בסכנה?
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: רויטרס )
אחרי רעש האדמה נמתחה ביקורת רבה על הממשלה. האופוזיציה האשימה את הנשיא באסון וטענה שהרשויות לא היו ערוכות לרעידת האדמה, באזור שידוע כפעיל סיסמולוגית וכמועד לפורענות. טורקיה מורגלת ברעידות אדמה, אך היקף ההרס היה יוצא דופן. "אם יש אדם אחד שאחראי לזה, זה ארדואן", אמר קיליצ'דראולו והוסיף שהנשיא "לא התכונן לרעידת אדמה" במשך 20 שנות שלטונו.
הביקורת מהאופוזיציה הגיעה על רקע אזהרות חוזרות ונשנות של מומחים לאורך השנים מהעבירות הנרחבות בענף הבנייה של טורקיה, ענף שסייע רבות לצמיחה הכלכלית שלה בעבר. סקרים שנערכו בסוף השבוע הראו כי למרות האסון מצליחים ארדואן ומפלגת "הצדק והפיתוח" לשמור על כוחם.
האופוזיציה הבטיחה לבטל צעדים רבים של שלטון ארדואן, בהם המשטר הנשיאותי שכונן. מתנגדי משטר זה, שאושר ברוב דחוק במשאל עם ב-2017, טוענים שהוא הפך את טורקיה לדיקטטורה.
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באזור אסון רעידת האדמה בקרמאנמרש
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באזור אסון רעידת האדמה בקרמאנמרש
הנשיא באזור האסון בטורקיה. הבחירות ייערכו בצל רעידת האדמה - והביקורת על השלטון
(צילום: AFP)
גוש האופוזיציה התחייב להשיב את הדמוקרטיה הפרלמנטרית לטורקיה, ואת עצמאותו של הבנק המרכזי במדינה - שנענה בחיוב להוראתו של ארדואן להוריד את הריבית, מהלך שאמנם מגביר את הצמיחה הכלכלית, אך במקביל גורם לאינפלציה ולירידה בערך הלירה הטורקית.
מפלגות האופוזיציה שיפרו את שיתוף הפעולה והתיאום ביניהן מאז 2019, כשמועמדי האופוזיציה הצליחו לנצח את מועמדי "הצדק והפיתוח" באיסטנבול, אנקרה וערים גדולות אחרות.
פורסם לראשונה: 22:30, 06.03.23