ההתפחות הדרמטית בחקירת ההיעלמות – עכשיו כבר אפשר לומר במפורש רצח – של הנער ניסים שטרית בשנת 1986, לפני 35 שנה. חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת מחוז ירושלים יצאו הבוקר (ד') לאזור יער אשתאול הסמוך לבית שמש, בניסיון לאתר את גופתו של הנער. התלווה אליהם אחד מהחשודים הראשונים שנעצרו בקשר לפרשת היעלמות הנער והרצח של אברהם אדרי מ-1990. החשוד הודה בפניהם כי לקח חלק באירוע הקשור לנער – אך טען כי לא הוא רצח את שטרית.
2 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה 3 חשודים במקרי רצח והיעדרות לפני יותר מ-30 שנה בירושלים
המשטרה עצרה 3 חשודים במקרי רצח והיעדרות לפני יותר מ-30 שנה בירושלים
ניסים שיטרית ואברהם אדרי שנרצחו, ברקע: אחד העצורים בפרשה
(צילום: דוברות המשטרה)

החשוד התלווה לנסיעה ביער אשתאול בתקווה שיוכל להצביע על מקום קבורתו של הנער, שעל פי החשד נרצח על ידי חסידים לשעבר בקהילת "שובו בנים" שאותה מוביל הרב אליעזר ברלנד – שחשוד גם הוא בפרשה, ונעצר במסגרתה במהלך ריצוי מאסרו בכלא. עם זאת, החשוד לא הצליח לומר לחוקרים היכן בדיוק נקבר הנער. כל שידע להגיד הוא שהרצח לא היה מתוכנן על ידי החשודים, אלא שהם התכוונו "רק" להכותו. למעשה, בחקירתו הפליל החשוד הזה את החשודים האחרים – ופירט למשטרה מה היה חלקם באירוע.
בשעות הצהריים הובאו בפני בית משפט השלום בירושלים חמשת החשודים הראשונים שנעצרו בחודש שעבר, ביניהם גם אותו חשוד שהפליל את השאר. עורך דינו, רועי אטיאס, חשף כי החשוד הודה במעורבות באירוע הרצח, כששאל את נציג המשטרה: "הוא (החשוד שהפליל) התוודה שהוא היה נוכח בזמן הרצח או בזמן ההריגה של המנוח? לקחתם אותו לזירת הרצח וביקשתם ממנו להצביע, אחרי שהוא התוודה לכאורה, הוא לא ידע להצביע על מקום הקבורה".
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
ברלנד בית המשפט. נעצר בכלא בחשד למעורבות בפרשה
(צילום: עמית שאבי )
בית המשפט האריך את מעצרו של אותו חשוד ושל שלושה עצורים נוספים עד ליום רביעי הקרוב. עצורה חמישית שהובאה בפני בית המשפט שוחררה למעצר בית, לבקשת המשטרה. היא שיתפה פעולה עם החוקרים, ערכה עימותים עם חשודים אחרים, ומסרה פרטים בין היתר על דירה שאליה אמרה לשטרית להגיע לפני שנעלם.
בדיון בבית המשפט אמרה המשטרה כי היא יודעת במדויק מי רצח את שטרית. בדיון הארכת המעצר של אחד החשודים בפרשה, אמרה נציגת המשטרה כי שטרית נרצח ככל הנראה ב-2 בפברואר 1986. המשטרה אמרה גם כי היא יודעת כמה אנשים נכחו ברצח של אברהם אדרי, שכאמור נרצח בשנת 1990.
אתמול הובא אליעזר ברלנד לדיון ראשון בעניינו בבית המשפט, ושם עלה כי ברלנד קשר את עצמו לפרשה, זאת לאחר שהתקיימה פגישה עם אחיו של ניסים שטרית, מאיר. בפגישה אמר ברלנד לשטרית כי הוא יכול לומר קדיש – ובכך אישר לו כי ניסים נרצח. מחר יובאו לבית משפט השלום בירושלים שני עצורים נוספים בפרשה.
הנער ניסים שיטרית מוגדר כנעדר מאז 1986, אז היה בן 17. שיטרית התגורר בירושלים בשכונת סנהדריה, וטרם היעלמותו נחטף מישיבתו באשדוד. הוא הוכה בידי משמרות הצניעות שאיימו עליו כי לא ייפגש עם נערות שהכיר, וחצי שנה לאחר מכן הוכרז כנעדר וטרם נמצא עד היום. לפני שנתיים, בסרט התיעודי "רב הנסתר" ששודר ב"כאן", אמר אחד מחסידי הרב ברלנד כי אנשי משמרות הצניעות רצחו את הנער, ביתרו את גופתו וטמנו את חלקיה ביער אשתאול. באותו סרט הוזכר גם רצח אדרי, שאף הוא שויך למשמרות הצניעות. גופתו נמצאה ביער רמות ב-1990 עם סימני התעללות קשים.