זה היה מבצע סודי שנועד לשמור על אלמנט ההפתעה: מטוסי הקרב מסוג "מסרשמיט" הובאו לישראל מצ'כוסלובקיה במבצע סודי ימים ספורים לפני 29 במאי 1948, אז יצאו לטיסה המבצעית הראשונה שלהם – שהייתה גם התקיפה הראשונה של חיל האוויר הישראלי.
4 צפייה בגלריה
מודי אלון עם דוד בן גוריון
מודי אלון עם דוד בן גוריון
מפקד הטייסת הראשונה בצה"ל מודי אלון וראש הממשלה דאז דוד בן גוריון
(צילום: דובר צה"ל)
על ארבעת המטוסים מטייסת 101, טייסת הקרב הראשונה של צה"ל שקמה תוך כדי קרבות מלחמת העצמאות, היו ארבעה טייסים: סא"ל מודי אלון שמונה באותו יום למפקד הטייסת, קפטן לו לנרט שהקים את הטייסת יחד עם אלון והוביל את התקיפה, אלוף עזר ויצמן, לימים נשיאה השביעי של מדינת ישראל, וסגן אדי כהן.
המשימה הייתה לבלום שיירה של יותר מ-1,000 כלים מצריים שנעו לכיוון תל אביב. מטוסי הקרב טסו מעל אשדוד באיזור גשר "עד הלום", שנקרא אז ג'סר איסדוד, לשם הגיעו הכלים המצריים, והטילו פצצות שהצליחו לבלום את התקדמות השיירה. החיילים המצרים ומפקדיהם הופתעו מהתקיפה האווירית, ועוד יותר מכך שישראל מחזיקה מטוסי קרב.
4 צפייה בגלריה
מסמך מהתקיפה הראשונה
מסמך מהתקיפה הראשונה
"כמות פגזים גדולה נורתה לעבר לנרט. ההגנה האנטי-אווירית הייתה חזקה". דוח התקיפה
(צילום: דובר צה"ל)
מהמשימה חזרו רק שלושה טייסים, לאחר שסגן אדי כהן נפגע במהלך הטיסה ומטוסו התרסק. בדוח התקיפה מאותם ימים תואר כיצד מרדכי קליבנסקי (מודי אלון) ראה "מדרומית לגשר הרבה מכוניות. הוא זרק את הפצצה על המכוניות בכביש. בפעם השנייה התקיף ממזרח למערב. בשתי התקיפות האלו נגמרה התחמושת והוא יצא דרך הים בדרכו חזרה". עוד צויין כי הבלם השמאלי לא פעל, ולכן הכנף קיבלה מכה קלה.
"לו לנרט התקרב מהכיוון הצפוני וראה ריכוז מכוניות גדול", נכתב בדוח. "נורתה אליו כמות גדולה של פגזים. ההגנה האנטי-אווירית הייתה חזקה מאוד. הוא תקף באמצעות עשרה פגזים בשלושה סבבים, ואז התותחים שלו הפסיקו לפעול".
4 צפייה בגלריה
מסמך מהתקיפה הראשונה
מסמך מהתקיפה הראשונה
דוח התקיפה ממנה כהן לא חזר: "מטוסו ירד אחוז בלהבות, המצרים הקדימו להגיע למקום"
(צילום: דובר צה"ל)
על מטוסו של עזר ויצמן נכתב כי "התותחים שלו ירו פגז אחד כל אחד והפסיקו לפעול. הוא תקף שלוש פעמים, כשבתקיפה הראשונה ירה לעבר יותר כ-20 מכוניות". ואילו במקרה של כהן נכתב "בדרכו חזרה הודיע שהכל בסדר ושהוא רואה את השדה ועומד לרדת. מן השדה לא ראו אותו. אנשינו בחצור ראו מטוס יורד אחוז להבות במרחק 2.5 ק"מ מהמקום. שתי כיתות נשלחו למקום מיד אך המצרים הקדימו להגיע למקום. יש לחשוב שכהן טעה בזיהוי השדה".
על אף התקיפה הנועזת והצלחת הבלימה, המצרים לא ספגו נזק מספיק, ולוחמי חטיבת גבעתי וחטיבת הנגב נשלחו להשלים את המשימה ולגרום להם לסגת. מבצע זה לא צלח, והמצרים נסוגו לגמרי רק לאחר מבצע יואב.
טייסת 101, טייסת הקרב הראשונה, רשמה לא מעט הצלחות, וקיבלה פעמיים את פרס הצטיינות הרמטכ"ל. כחודש אחרי התקיפה המכוננת, הצליח אלון להפיל שתי דקוטות מצריות שהפציצו את תל אביב, ותושבי העיר צהלו למראה מטוס הקרב הישראלי שעשה את הבלתי ייאמן. באוקטובר אותה שנה, נהרג אלון כשחזר מתקיפה באזור אשדוד ומטוסו התרסק בקרבת שדה התעופה הרצליה.
4 צפייה בגלריה
מודי אלון מפקד הטייסת
מודי אלון מפקד הטייסת
מפקד הטייסת הנוכחי: "המטוסים והאנשים הוחלפו, אך המטרה זהה: "להגן על המדינה". מודי אלון מקים הטייסת
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד הטייסת במלחמת יום הכיפורים, סא"ל אבי לניר, נפל בשבי הסורי ועונה למוות. שנים אחדות לאחר מותו קיבל את עיטור העוז. לפני כשנתיים חזרה הטייסת לבסיסה המקורי ברמת דוד לאחר 65 שנות שירות בחצור, וכיום מפקד עליה סא"ל א', שמספר כי "ההיסטוריה של הטייסת מאוד נוכחת, וחשוב לנו לחבר את כל האנשים שמשרתים למורשת.
"היום נציין 75 שנים לתקיפה האווירית הראשונה של צה"ל בסדרת אירועים, שהחלה בטקס לזכרו של לו לנרט בלוס אנג'לס", אמר סא"ל א'. "היום יתקיים בגשר עד הלום הטקס שעליו עומלים בעמותת חיל האוויר ובמסגרתו יעבור מטס מעל הגשר, בהוקרה לטייסים ולמתנדבי המח"ל שאליהם השתייכו לנרט וכהן – אנשים שהציונות בערה בהם והיו מוכנים לעזוב הכל כדי להגיע לישראל ולהילחם. הטקס יתייחס גם לניצחון שהושג בשילוב כוחות היבשה".
סא"ל א' הוסיף כי התקיפה הראשונה הייתה "בגדר נס בקנה מידה היסטורי. מטוסים שהגיעו רק תשעה ימים לפני התקיפה, איך הם הגיעו והורכבו והסוד הגדול שבעצם קיומם. זאת טייסת מיוחדת עם היסטוריה עשירה. אני עושה שיחות עם חיילים חדשים ומספר להם על אירוע התקיפה הראשון. מאז התחלפו המטוסים והאנשים, אבל המטרה נשארה זהה: להגן על המדינה ועל אזרחיה".