נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הורה להכריז על עשרה שגרירים כעל "אישיות בלתי רצויה" – בעקבות קריאתם לשחרורו של אוסמן קוואלה, איש עסקים ופילנתרופ שמתנגד לשלטונו של הנשיא. בדרך כלל, המשמעות של הגדרת דיפלומט כ"אישיות בלתי רצויה" היא שהמדינה שבה הוא נמצא אוסרת עליו להישאר בה.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. זעם על ההצהרה המשותפת של השגרירים
(צילום:רויטרס)
קוואלה, בן 64, מוחזק במעצר מאז 2017 – למרות שלא הורשע באף עבירה. הוא הואשם במימון הפגנות ברחבי טורקיה ב-2013, ובמעורבות בניסיון ההפיכה נגד ארדואן ב-2016. בשנה שעברה זוכה קוואלה מהאישומים שמיוחסים לו על מימון הפגנות ב-2013 – אך בהמשך הזיכוי בוטל. ארגוני זכויות אדם טוענים שכליאתו של קוואלה מסמלת את דיכוי מתנגדי המשטר בעידן ארדואן.
בסוף 2019 קרא בית המשפט האירופי לזכויות אדם לשחרורו המיידי של קוואלה ואמר שאין חשד סביר שהוא ביצע את העבירות המיוחסות לו, וכי ההערכה היא שהמעצר נועד להשתיק אותו. קוואלה אמר השבוע שמבחינתו אין כל משמעות להעמדתו לדין, מכיוון שאין סיכוי שמשפטו יהיה הוגן. השימוע הבא שלו יהיה בחודש נובמבר.
2 צפייה בגלריה
אוסמן קוואלה איש עסקים מתנגד לארדואן כלוא בטורקיה
אוסמן קוואלה איש עסקים מתנגד לארדואן כלוא בטורקיה
אוסמן קוואלה. במעצר כבר ארבע שנים
(צילום :AFP PHOTO / ANADOLU CULTURE CENTER)
ב-18 באוקטובר פורסמה הצהרה של שגרירים מעשר מדינות: ארה"ב, גרמניה, צרפת, ניו זילנד, שבדיה, פינלנד, נורבגיה, הולנד, דנמרק וקנדה. בהצהרתם המשותפת קראו השגרירים לאנקרה לשחרר בהקדם את קוואלה.
אחרי פרסום ההצהרה השגרירים זומנו לשיחה במשרד החוץ הטורקי, שאמר שהצהרתם הייתה חסרת אחריות. ארדואן זעם, וטען שהדרישה של השגרירים הייתה "חצופה". ביום חמישי צוטט הנשיא הטורקי באומרו שהשגרירים לא היו משחררים במדינות שלהם "שודדים, רוצחים וטרוריסטים".
היום, בנאום בעיר אסקישהיר, אמר ארדואן שהשגרירים "לא יכולים להעז לבוא למשרד החוץ הטורקי ולתת פקודות". לקול תשואות הקהל אמר ארדואן: "נתתי את ההוראה ההכרחית לשר החוץ שלנו, ואמרתי לו מה צריך להיעשות: להכריז על עשרת השגרירים האלה כעל 'פרסונה נון גרטה'". ארדואן הוסיף שהמטרה היא שהשגרירים "יבינו ויכירו" את טורקיה, וכי ביום שלא יעשו זאת - "יעזבו אותה". מדבריו לא ברור אם טורקיה אכן מתכוונת לגרש את הדיפלומטים, או שמדובר באזהרה בלבד.