בית הנבחרים האמריקני העביר הלילה (בין שלישי לרביעי) בהחלטה נדירה נזיפה רשמית נגד הנציגה הדמוקרטית ממישגן, הפלסטינית-אמריקנית רשידה טליב, בעקבות הצהרותיה על המלחמה בין ישראל לחמאס. ברוב של 234 מול 188 חברי קונגרס, טליב הואשמה, גם על ידי 22 מחברי מפלגתה, ב"קידום נרטיבים כוזבים" וב"קריאה להשמדת מדינת ישראל", בעיקר בשל השימוש השגור שלה בביטוי "מהנהר ועד הים פלסטין תהיה חופשית".

טליב מחתה בדמעות על ההחלטה, שמהווה הצהרה רשמית בלבד ואין לה תוקף מעבר לגינוי פומבי להתנהגות של מחוקק ודרישה לצנזורה עצמית, כשהיא מוקפת בעמיתיה הפרוגרסיבים ל"סקווד", ומחבקת את הנציגה ממינסוטה אילהאן עומאר. למרות שאין להצהרה משמעות מעשית, מדובר בהליך המשמעתי החמור ביותר שניתן להעביר כלפי מחוקק מלבד הרחקה מבית הנבחרים.
ה"סקווד" הוא כינויה של קבוצה הכוללת שמונה חברי קונגרס דמוקרטים, כולם "לא-לבנים" מתחת לגיל 50, המזוהים עם האגף השמאלי של המפלגה. ההחלטה זכתה לביקורת מצד חברי ה"סקווד", כמו למשל של הנציגה הדמוקרטית של מסצ'וסטס אייאנה פרסלי, שכינתה אותה "איסלאמופובית בעליל, אנטי-דמוקרטית ובזבוז זמן מוחלט". לדבריה, מדובר בפרי יוזמה של רפובליקנים "אובססיביים לשיטור על נשים פרוגרסיביות לא לבנות".
הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
3 צפייה בגלריה
עומאר וטליב. "ביידן חייב להקשיב גם לנו"
עומאר וטליב. "ביידן חייב להקשיב גם לנו"
עומאר וטליב. "ביידן חייב להקשיב גם לנו"
(צילום: רויטרס)
טליב אמרה שלא תתן לבית הנבחרים להשתיק אותה, והסבירה כי מבחינתה הביטוי "מהנהר לים" הוא "קריאת שאיפה לחופש, זכויות אדם ודו-קיום בשלום, לא מוות, הרס או שנאה". אלא שזה היה מעט מדי ומאוחר מדי, ולא שכנע את חברי בית הנבחרים, שניסו בעבר כבר כמה פעמים להעביר גינוי כלפי טליב. הפעם, היוזמה הרפובליקנית הצליחה לגייס גם את תמיכתם של כמה מעמיתיה של טליב למפלגה הדמוקרטית, במה שמשקף יותר מכל את הפילוג הפנימי בעקבות הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
בעוד שדמוקרטים רבים מאמצים את הקו של הנשיא ג'ו ביידן ומביעים תמיכה בישראל שלא משתמעת לשני פנים - מיעוט גדל והולך מהשמאל הפרוגרסיבי לוחץ להפסקת אש ומביע יותר תמיכה בעם הפלסטיני נוכח מספר ההרוגים הגבוה והמשבר ההומניטרי המחריף ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
טליב מסמנת את הסמן הקיצוני ביותר ב"סקווד", והיא היחידה שלא גינתה את חמאס אחרי מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. היא הפיצה ברשתות החברתיות שלה סרטונים שבהם היא מאשימה את ביידן ב"רצח עם" של הפלסטינים באמצעות תמיכתו בישראל. לדבריה, "אף ממשלה אינה מעל לביקורת. הרעיון שביקורת על ממשלת ישראל היא אנטישמית מהווה תקדים מסוכן מאוד והוא משמש להשתיק קולות מגוונים המדברים למען זכויות האדם ברחבי המדינה שלנו. הנשיא ביידן חייב להקשיב לכולנו ולייצג את כולנו, לא רק את חלקנו".
את ההצעה לגינוי טליב יזם הנציג הרפובליקני מג'ורג'יה ריץ' מקורמיק, שטען כי הצהרתה של טליב אחרי ה-7 באוקטובר לפיה "שלטון האפרטהייד של ישראל יצר את התנאים המחניקים והדה-הומניזציה שמובילים להתנגדות" - הצדיקה למעשה את מתקפת הטרור. הוא גם ציטט, כאמור, את השימוש השגור של טליב בביטוי "מהנהר לים", שרבים מחשיבים כקריאה להשמדת ישראל, ונחשבת רשמית לאמירה אנטישמית על ידי הליגה נגד השמצה. נוסח הגינוי נגד טליב מגדיר את אותו הביטוי "קריאה ג'נוסיידית (רצח עם) לאלימות להשמדת מדינת ישראל ואנשיה כדי להחליפה במדינה פלסטינית המשתרעת מנהר הירדן ועד לים התיכון".
3 צפייה בגלריה
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
מנהיג הדמוקרטים בקונגרס ג'פריס. "אמירותיה מקדמות הסתה"
(צילום: רויטרס )
טליב מצידה, טענה כי הביקורת שלה מאז ומעולם הייתה רק על ממשלת ישראל ומעשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולא על עם ישראל, והזהירה את עמיתיה לבית הנבחרים כי התנועה הקוראת להפסקת אש "גדלה מדי יום ביומו". "אתם יכולים לנסות לצנזר אותי, אבל אתם לא יכולים להשתיק את הקולות שלהם", אמרה.
טליב הצליחה להרגיז לא מעט מחבריה למפלגה, כמו גם את מנהיג הסיעה בבית הנבחרים, הנציג הפרו-ישראלי מניו יורק האקים ג'פריס. לפני ההצבעה אמר ג'פריס כי "הדהוד סיסמאות המובנות באופן רחב ככאלו הקוראות להשמדה מוחלטת של ישראל - כמו 'מהנהר לים' - לא מקדמות את פתרון שתי המדינות. במקום, האמירה הזו מסכנת באופן בלתי מתקבל על הדעת בקיטוב נוסף, פילוג והסתה לאלימות".
עד כה, העביר בית הנבחרים האמריקני רק 24 הצהרות דומות בהיסטוריה שלו, אך מפרוץ המלחמה בישראל נשמעים יותר ויותר קולות בגבעת הקפיטול שקוראים להשתמש בכלי זה יותר כדי לצנזר כמה מהקולות הפרוגרסיביים ביותר.