5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
דנמרק ובריטניה אדומות, בלגיה גבולית. נתב"ג
(צילום: AFP)
בכירי משרד הבריאות כינסו אתמול אחר הצהריים (יום ראשון) מסיבת עיתונאים שבה עדכנו את רשימת המדינות האדומות - וצירפו אליה את דנמרק ובריטניה. תחילה הכריזו במשרד הבריאות גם על בלגיה כאדומה, אך כשעתיים לאחר מכן עדכנו שבבדיקה נוספת נמצא כי היא "גבולית" - צעד שרק הגדיל את אי-הוודאות לגביה. הטסים ללונדון, בינתיים, ייאלצו לבטל את הטיסה - וחלקם הגדול לא קיבל את ההחלטה בהבנה.
מירי רוט מהרצליה תכננה לטוס בשבוע הבא עם בן זוגה לחגוג את יום הולדתה בממלכה הבריטית, אך זו כאמור הוגדרה כמדינה "אדומה" - וההמשך ידוע. "תכננתי לחגוג יום הולדת 40 באיחור של שנה, כי שנה שעברה היה סגר", סיפרה רוט, ואמרה אמש בצער כי הביטול "ממש מבאס".
לדבריה, על אף אזהרות הממשלה להימנע מטיסות לא חיוניות היא לא חשבה לרגע שתאלץ לבטל את הטיסה ולהפסיד הרבה כסף. "הזמנו הופעות ואי אפשר לבטל את זה", אמרה. "הזמנו גם בדיקות - וגם אותן אי-אפשר לבטל. רק הן עולות יותר מכרטיסי טיסה - וזה המון כסף. הפסדתי כמה אלפים טובים. אני יכולה להבין מדיניות נוקשה כלפי אנשים שלא התחסנו אבל למה כלפי אנשים שהתחסנו? התחסנתי כדי לחזור לשגרה וכדי שאוכל לבלות אבל כולאים אותי. זה לא שקוף ולא מוצדק".
5 צפייה בגלריה
בריטניה לונדון לפני חג המולד הגבלות קורונה
בריטניה לונדון לפני חג המולד הגבלות קורונה
בריטניה בצל הגבלות הקורונה
(צילום:EPA)
נדגיש כי בכירי משרד הבריאות הציגו אתמול במסיבת העיתונאים נתונים על התפשטות הזן בבריטניה, בדנמרק ובבלגיה - והדגישו כי אי-אפשר יהיה למנוע את כניסתו לישראל, אך ניתן לעכב את התפשטותו. לטענתם, מטרת עדכון רשימת המדינות האדומות היא למנוע ככל הניתן טיסה של ישראלים למדינות שבהן זן האומיקרון מתפשט ביתר שאת.
על אף שיעילות חיסון הבוסטר מול הזן החדש טובה באופן יחסי, בעיקר במניעת מחלה קשה, הזן עדיין עמיד יותר לחיסון מזנים קודמים - ובשל העובדה כי לא ברור עד כמה הוא גורם למחלה קשה, החשש ממנו גדול.

במשך שלושה חודשים תכננה ענבל אלימלך ראובן (45) מבאר שבע את הטיסה שלה ללונדון. היא הייתה אמורה לעלות על המטוס ביום חמישי הקרוב, אך כמו רבים אחרים - כנראה שזה לא יקרה. "כבר שילמנו טיסות ומלונות ועשינו בדיקות שעולות לא מעט כסף", סיפרה אלימלך ראובן. "הזמנו כל מיני אטרקציות וכרטיסים למשחק כדורגל שאי אפשר לבטל. הפסדתי 7,000 שקלים בטיול הזה. אנחנו נענשים על זה שאנשים לא התחסנו. זה לא הוגן".
כמו ענבל ומירי, גם דניאלה תכננה לטוס לבריטניה בסוף החודש - וגם היא נאלצת לבטל את הכרטיסים. "רציתי לבקר משפחה וחיכיתי לנסיעה הזו כמעט שנה. לא ראיתי את אח שלי כבר יותר משלוש שנים וזה מבאס מאוד". עם זאת, היא אומרת, "המחלה מסוכנת ועדיף להישאר קצת בבית מאשר שמישהו יהיה חולה. אולי הדחייה הזו היא לטובה".
מי שעדיין מתלבט אם לבטל את הטיסה שלו הוא רועי לנדמן (21) מגדרה, שהשתחרר לפני כשבועיים מצה"ל ותכנן לטוס יחד עם בת זוגו לבלגיה בסוף השבוע הקרוב. עוד לפני שיצאה ההבהרה של משרד הבריאות על כך שבלגיה היא "גבולית", לנדמן התבאס לשמע על ביטול החופשה. "זה תפס אותי בבום בדקה ה-90". כעת, משהיעד שלו עדיין לא אדום באופן חד משמעי, הוא לא בטוח כיצד יראה סוף השבוע שלו. "אני מתלבט ונוטה לבטל. אני מעדיף להפסיד את הטיסה מאשר להפסיד כסף על מלון ואז גם לחוות עוגמת נפש".
לדבריו, ההחלטה שלא לאפשר לישראלים לטוס למדינות שמוגדרות כאדומות אינה מוצדקת: "אשתו של בנט טסה לפני שבוע ואחרי שהיא חזרה החליטו לסגור את גבולות המדינה. כסף הוא לא יפסיד ולא אכפת לו מהישראלים שסגרו חופשות ומפסידים כסף. התחסנתי שלוש פעמים אז תנו לי לטוס".
פורסם לראשונה: 22:58, 12.12.21