ביום שישי נרשם יום עגום במיוחד במועצת זכויות האדם של האו"ם: שלושה שבועות לאחר שאיראן חגגה את מתקפת הטרור של חמאס שבה נרצחו 1,400 ישראלים, ועוד 240 נחטפו לעזה, היא מונתה לראש הפורום החברתי של מועצת זכויות האדם, כנציגת אסיה.
המינוי התמוה של איראן לעמוד בראש הפורום גרר ביקורת חריפה מצד פעילי זכויות אדם שאף ניסו לסכל אותו ללא הצלחה. ארגון UN Watch בראשות הלל נוייר החתים 90 אלף איש על עצומה עולמית הקוראת לאו"ם לבטל את המינוי של איראן. הארגון קרא לשר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, לנקוט צעדים. בורל דחה את הבקשות, ואפילו הגן על מינויה של איראן. הוא טען שהסיבה למינוי היא רוטציה אזורית, "בהתאם לנהלי האו"ם שנקבעו".
2 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ איראן נאום העצרת הכללית של ה או"ם
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ איראן נאום העצרת הכללית של ה או"ם
שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, נואם בעצרת האו"ם השנה
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
נוייר אמר כי "הגיע הזמן שכל הדמוקרטיות באו"ם יפסיקו לתת לגיטימציה למשטרים רצחניים, תוך הפרת העקרונות המכוננים של הגוף העולמי, ובמקום זאת להתחיל להטיל דין וחשבון על העבריינים". לדבריו, "המשטר הרצחני בטהרן אחראי לעלייה בהוצאות להורג, המוחלות באופן לא פרופורציונלי על מיעוטים, ולדיכוי נשים ונערות".
"מותה באחרונה של ארמיטה ג'רוואנד בת ה-16, לאחר שהותקפה ברכבת התחתית על ידי משטרת המוסר האיראנית על כך שלא לבשה חיג'אב, הוא תזכורת לכך שמדובר במשטר אכזרי שאינו שייך לשום גוף לזכויות אדם של האו"ם, שלא לדבר על כיסא".
2 צפייה בגלריה
ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שמאושפזת בבית החולים אחרי טענות שהותקפה על-יד משטרת המוסר ברכבת באיראן
ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שמאושפזת בבית החולים אחרי טענות שהותקפה על-יד משטרת המוסר ברכבת באיראן
ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שהותקפה בטהרן
"זה בלתי נתפס שביום חמישי במועצת זכויות האדם של האו"ם, נציגו של האייתוללה חמינאי יחזיק את הפטיש, ולצדו הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם וולקר טורק ומכובדים אחרים", אמר נוייר.
שגרירת ישראל למוסדות האו"ם בג'נבה, מירב אילון שחר, אמרה כי ההחלטה המבישה להעמיד את איראן בראש הפורום, חושפת את הפנים האמיתיות של מועצת זכויות האדם ושל האו"ם כולו. "העמדת הנציג האיראני בראש הפורום של מועצת זכויות האדם היא עלבון לעשרות אלפי איראנים, ישראלים ואחרים חפים מפשע מרחבי העולם - כל קורבנות המשטר האיראני ושלוחיו הטרוריסטים. אף מדינה או חברה שמכבדת זכויות אדם לא צריכה לשבת בפורום החברתי ולתת לגיטימציה לנותני החסות העיקריים של הטרור העולמי ובמיוחד החמאס".