נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר אתמול (יום א') לראשונה כי אנקרה עשויה לאשר את הצטרפותה של פינלנד לנאט"ו – אך לא את ההצטרפות של שבדיה לברית הצבאית. ארדואן אמר את הדברים כמה ימים אחרי שטורקיה השעתה את השיחות עם שתי המדינות הנורדיות.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
כורדים דורכים על תמונת הנשיא הטורקי בהפגנה החודש בשטוקהולם
(צילום: רויטרס, AP)
בשנה שעברה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ואחרי עשרות שנים שבהן שמרו על ניטראליות צבאית, הגישו שבדיה ופינלנד בקשת הצטרפות לנאט"ו. כדי לאשר את הצטרפותן דרושה הסכמה של כל 30 החברות בברית. עד כה היחידות שלא אישרו בבתי הפרלמנט שלהן את בקשות ההצטרפות הן הונגריה וטורקיה. המחוקקים ההונגרים אמורים לאשר במהלך פברואר את ההצטרפות של שבדיה ופינלנד, אך טרם ברור מתי יגיע האישור הטורקי.
נאט"ו מקווה להודיע על צירופן של שתי החברות החדשות בפסגה שתתקיים ביולי בליטא, אך טורקיה מערימה קשיים על המהלך. ארדואן הולך ומקשיח את עמדתו לקראת הבחירות שיתקיימו בטורקיה ב-14 במאי – שמסתמנות כמבחן גדול עבורו. לקראת הבחירות הוא מנסה לעורר את ה"בייס" השמרני והלאומני. מתנגדיו טוענים כי הוא סוחט את שתי המדינות הנורדיות, ובעיקר את שבדיה, כדי שאנקרה תסכים להסיר את הווטו שלה להצטרפות השתיים לברית הצפון-אטלנטית.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
"עשויים לתת לפינלנד תשובה שונה, שבדיה תהיה בהלם"
(צילום: רויטרס)
הטענה המרכזית של ארדואן היא ששבדיה מסרבת להסגיר לטורקיה כורדים החשודים בקשרים למחתרת הכורדית ה-PKK - שמוגדרת כארגון טרור בטורקיה, ארה"ב ואירופה, וכן בקשרים לניסיון ההפיכה שכשל בקיץ 2016. כעת הוא ציין כי טורקיה שוקלת את שתי בקשות ההצטרפות בנפרד.
"במידת הצורך אנחנו עשויים לתת לפינלנד תשובה שונה", אמר ארדואן, וציין כי שבדיה "תהיה בהלם" מהתשובה הזאת. "אם אתם רוצים להצטרף לנאט"ו, אתם צריכים להחזיר לנו את הטרוריסטים האלה", הצהיר בנאום בפני בוחרים צעירים ששודר בטלוויזיה. "הבאנו לשבדיה רשימה של 120 אנשים ואמרנו לה להסגיר את הטרוריסטים האלה. אם לא תסגירו אותם – תצטערו על זה".
4 צפייה בגלריה
בובה בדמות נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תלויה ב הפגנה של כורדים ב שטוקהולם שבדיה
בובה בדמות נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תלויה ב הפגנה של כורדים ב שטוקהולם שבדיה
המפגינים הכורדים תלו בובה בדמות ארדואן בהפגנה בבירה השבדית
הקהילה הכורדית שחיה בשבדיה גדולה מזו שמתגוררת בפינלנד, ובהשוואה להלסינקי, המתיחות בין שטוקהולם לאנקרה גדולה יותר. שבדיה ופינלנד מנסות בחודשים האחרונים לפייס את הטורקים ומנהלות במשותף משא ומתן על אישור בקשות ההצטרפות. שבדיה אישרה תיקון בחוקה שמאפשר להחמיר את חוקי הלוחמה בטרור כפי שדרשה אנקרה, שתי המדינות הנורדיות ביטלו את האיסור על מכירת נשק לטורקיה, שאותן הטילו אחרי הפלישה של הצבא הטורקי לסוריה ב-2019.
בשבוע שעבר השעתה טורקיה את השיחות עם פינלנד ושבדיה. הטורקים הגיבו בזעם להחלטה של המשטרה השבדית לאפשר החודש הפגנה מחוץ לשגרירות הטורקית בשטוקהולם, שבה פוליטיקאי מהימין הקיצוני שרף עותק של הקוראן. בנוסף זעמה אנקרה על ההחלטה של התביעה בשבדיה לא להגיש כתב אישום נגד ארגון כורדי שתלה בובה בדמות ארדואן מחוץ לבית המשפט בבירה. הגורמים הרשמיים בשבדיה גינו את המעשים שהיו בהפגנות נגד טורקיה, אך הגנו על חופש הביטוי בארצם.
4 צפייה בגלריה
ספר קוראן הוצת ב הפגנה נגד טורקיה ב שטוקהולם שבדיה
ספר קוראן הוצת ב הפגנה נגד טורקיה ב שטוקהולם שבדיה
שריפת הקוראן בהפגנה מחוץ לשגרירות הטורקית
(צילום: רויטרס)
ההידרדרות ביחסי אנקרה ושטוקהולם גרמה להלסינקי לרמוז בשבוע שעבר לראשונה כי היא עשויה לבקש להצטרף לנאט"ו בנפרד, ללא שבדיה. "אנחנו חייבים לבחון את הסיטואציה, ולבדוק אם קרה משהו שבטווח הארוך ימנע משבדיה להתקדם", אמר שר החוץ הפיני פקה הביסטו. הוא הדגיש כי הצטרפות משותפת היא עדיין האופציה המועדפת על הלסינקי.
ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, אמר שארצו רוצה לחדש את הדיאלוג עם טורקיה, אך שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו אמר בחמישי שחידוש השיחות חסר טעם.