4 צפייה בגלריה
תדרוך עיתונאים בראשות שר הבריאות אריה דרעי על הרחבת סל הבריאות
תדרוך עיתונאים בראשות שר הבריאות אריה דרעי על הרחבת סל הבריאות
דרעי, היום
(צילום: מוטי קמחי)
ההחלטה על פסילתו של אריה דרעי מכהונה כשר בממשלת נתניהו הביאה לסערה פוליטית - שעוד צפויה לתת את אותותיה בתקופה הקרובה. תנועתו של דרעי, ש"ס, הודיעה אחר הצהריים (רביעי) כי היא לומדת את ההחלטה ותחליט על צעדיה לפי הנחיית מועצת חכמי התורה. חברים בקואליציה אמרו כי דרעי יכהן כשר בכל זאת, והצדיקו גם את המהפכה המשפטית של נתניהו-לוין. מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "אם דרעי לא יפוטר - ישראל תיקלע למשבר חוקתי חסר תקדים". בעקבות הפסילה הודיעו בליכוד על עוצר ראיונות, וראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לביתו של אריה דרעי, לפני שהוזמנו חברי הכנסת והמועצה בשעה 18:00.
תנועת ש"ס כבר פתחה בקמפיין, ומסרה בהודעה מטעמה כי "נפל דבר בישראל. בית המשפט העליון המתיימר לדאוג למיעוטים השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת ש"ס המייצגת את ציבור המוחלשים בישראל שהלכו רק לפני חודשיים לקלפיות. מצביעי ש"ס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכול על יו"ר ש"ס. היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית". דרעי זימן לביתו את חברי הכנסת והשרים של המפלגה, לצד חברי מועצת ש"ס, בשעה 18:00.
בש"ס אמרו עוד כי "חלקים רחבים בחברה הישראלית מרגישים היום מודרים על ידי בית המשפט. התנועה כולה מזועזעת מההחלטה השרירותית וחסרת התקדים של בג"ץ, בניגוד לחוק והצדק, ורואה בה פגיעה קשה בזכות לבחור ולהיבחר שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה. ש"ס לומדת את ההחלטה הקשה ותחליט על צעדיה הבאים בהתאם להנחיית מועצת חכמי התורה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה להחלטה כי "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק. ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית. היא לא יכולה יותר לדרוש מהאזרחים לציית לחוק. אם אריה דרעי לא יפוטר, ישראל תיקלע למשבר חוקתי חסר תקדים והיא כבר לא תהיה דמוקרטיה ולא תהיה מדינת חוק".
בהודעה שפרסמו ראשי מפלגות הקואליציה, ביניהם גם רה"מ בנימין נתניהו, נכתב: "קיבלנו בזעזוע, בכאב ובצער גדול את פסק הדין. יכולותיו יוצאות הדופן ונסיונו העצום דרושים למדינת ישראל בימים מורכבים אלה יותר מתמיד. מעבר לעוול האישי הקשה שנגרם לשר דרעי עצמו, פסק הדין מהווה עוול עצום ליותר משני מיליון אזרחים, רוב העם, אשר הצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי. נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם".

שר המשפטים יריב לוין, מוביל הרפורמה, הגיב אף הוא לפסיקה וכינה את הודעת בג"ץ - אבסורדית: "הפסיקה רומסת לא רק את הצבעתם של קרוב ל-400 אלף מצביעי ש"ס, אלא גם את בחירתם של רוב אזרחי ישראל, שידעו את כל העובדות הרלוונטיות והצביעו בעד ממשלה בראשות נתניהו, שאריה דרעי הוא שותף בכיר בה. צר לי מאוד על כך שראשי מערכת המשפט לא מצאו גם הפעם לכבד את הכרעת העם, את שיקול דעתו של ראש הממשלה, ואת החלטת הכנסת שהביעה אמון בממשלה המכהנת. אעשה את כל הדרוש על מנת שהעוול הזועק לשמים שנעשה לרב אריה דרעי, לתנועת ש"ס ולדמוקרטיה הישראלית - יתוקן במלואו".
שר הבינוי והשיכון ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף אמר כי "ההחלטה לפסול את דרעי היא עוד דוגמה מוחשית לסיבות שיצרו את משבר האמון בין אזרחי ישראל למערכת המשפט. יהדות התורה תתמוך בכל הליכי החקיקה הנדרשים לקיום רצון העם שבחר ברב אריה דרעי שייצג אותו בממשלה. מדינת ישראל זקוקה לרב אריה דרעי בהנהגה".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה בעקבות ההחלטה כי "ברור שהחלטת בית המשפט קשה לאזרחיות ואזרחים רבים. אבל במדינה דמוקרטית, מכבדים את הכרעת בית המשפט, מימין ומשמאל. כולם שווים בפני החוק. על נתניהו ודרעי להפגין אחריות ולכבד את הכרעת בית המשפט. כל החלטה אחרת היא מרד של הממשלה במדינת ישראל ומתן הכשר לכל אדם לעבור על החוק ולא לכבד החלטות בית משפט".
ח"כ דני דנון מהליכוד אמר כי הקואליציה תכבד את פסיקת העליון, אך גם את "רצון מאות אלפי אזרחי ישראל שבחרו ביו"ר ש"ס אריה דרעי ורוצים לראות אותו בתפקיד בכיר בממשלת ישראל", כלשונו. לדברי דנון, "אנו נחל באופן מיידי בחקיקה הנדרשת אשר תסלול את דרכו של דרעי חזרה לשולחן הממשלה".
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ציטט את חיים צדוק, שר המשפטים בממשלת רבין, שאמר "מוטב שבית המשפט ימשוך ידו מהתערבות בעניינים מסוג זה, גם אם התנהגות הכנסת, הממשלה וראש הממשלה נראית בעיני השופטים כלא נאותה ולא ראויה. מוטב להניח התנהגות כזאת למשפט דעת הקהל וציבור הבוחרים בהליך הדמוקרטי". אוחנה הוסיף כי "כעת, הרשות המחוקקת תאמר את דברה".
ממפלגת המחנה הממלכתי נמסר: "מדינת ישראל היא מדינת חוק ויש לכבד את החלטת בג״ץ. על ראש הממשלה נתניהו לפעול בהתאם, לנהוג באחריות, למנוע משבר חוקתי מסוכן ואת השיח הקיצוני וההשתלחות האישית בשופטים".
גם חברי הכנסת והשרים מטעם ש"ס מתחו ביקורת על ההחלטה. "מבחן הסבירות לא יכול להיות סיסמה משפטית עלומה שאין לה כוח משפטי בחוק בכל מדינה דמוקרטית בעולם שבאמצעותה בית המשפט מקדם החלטות מרחיקות לכת המונעות על ידי אג'נדות אישיות", אמר השר יואב בן צור. ח"כ אוריאל בוסו כתב כי "שופט מזרחי אחד לא פסל".
ח"כ אפרת רייטן אמרה באולפן ynet כי היא מסכימה עם השופטים. "בית המשפט אמר את דברו. כמו שהוא כיבד את בית המשפט במצבו האישי, כש-11 שופטים הרשו לו להתמודד על ראשות הממשלה כשיש נגדו כתב אישום, שיכבד גם את הפסיקה הזו". לדבריה, "הולכים לשנות את מערכת המשפט והמשטר מקצה לקצה. זה לא משנה מה הוא היה מכריע, זה 'לוז-לוז' סיטואיישן למערכת המשפט ולשופטים.
4 צפייה בגלריה
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט, עטא עוויסאת, עמית שאבי, גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, )

למרות התעקשות הקואליציה, לא בטוח שגם אם הכנסת תבטל את עילת הסבירות, דרעי יוכל להתמנות לשר. פרופ' אייל גרוס הזכיר במשדר המיוחד ב-ynet כי חמישה מתוך 11 השופטים התייחסו בפירוש להבטחה של דרעי לבית משפט השלום שיפרוש מפעילות פוליטית, תחת נימוק "ההשתק השיפוטי". השופטים ברק-ארז, מינץ ושטיין ציינו זאת במפורש, והשופטים גרוסקופף וכבוב "הצטרפו גם הם לטעם זה כנימוק נוסף המצדיק את קבלת העתירות", כלשון הפסיקה.
חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) אמר על הפסיקה כי פסק הדין "מוכיח שבית המשפט העליון הוא בית משפט עצמאי, וכך נדאג שיישאר. אין ספק שפסק הדין מכאיב לישראלים רבים ואסור להקל ראש בכאב הזה. עם זאת נושאים משפטיים, ובמיוחד אלו שנוגעים לטוהר מידות של פוליטיקאים, לא מוכרעים בקלפי אלא בבית המשפט, בדומה לפסק הדין של כל אזרח שמורשע בעבירה.
לפי קריב, "דרעי היה צריך לכבד את ההליך שהיה קבוע בחוק מלכתחילה. הוא ושותפיו בוודאי לא היו צריכים להוביל שינוי של חוק היסוד ולטעון שהוא חל באופן רטרואקטיבי. על ראש הממשלה נתניהו ליישם את פסק הדין ככתבו וכלשונו. כל מי שמציע שינהג אחרת כורת את הענף שכולנו יושבים עליו".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
"הממשלה לא תתפרק". שר האוצר סמוטריץ' לצד דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
שר האוצר ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) אמר על ההחלטה כי: "בשמאל טוענים שהדמוקרטיה בסכנה והאמת שככה זה נראה היום. לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית 10 שופטים יחליטו במקום רוב אזרחי ישראל מי צריך לכהן כשר ללא כל בסיס בחוק. הממשלה לא תתפרק. נמשיך בעזרת השם לקדם את הרפורמה במערכת המשפט עבור כלל אזרחי ישראל והחלטת בג"צ רק מוכיחה שוב כמה היא חיונית".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בתגובה להחלטה כי היא מוכיחה את הצורך בהוצאתה לפועל של תוכנית נתניהו-לוין למערכת המשפט. "לכל מציעי הפשרות וההסכמות - היום הובהר שבית המשפט, שאינו נבחר, אינו מעוניין בפשרות וחפץ בשלטון ללא מיצרים על נבחרי הציבור. מי שעשו הפיכה משפטית ללא הסכמה והידברות, אינם מפנימים שהעם אמר את דברו בבחירות האחרונות באופן נחרץ. רפורמה עכשיו", אמר בן גביר.
לקריאות התמיכה בתוכנית נתניהו-לוין הצטרף גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר. "מאות אלפים מאזרחי ישראל הלכו לקלפי, בחרו בצורה דמוקרטית באריה דרעי, ובית המשפט העליון החליט לבטל את הצבעתם", אמר. "הרפורמה המשפטית נדרשת עכשיו, יותר מתמיד. חייבים להחזיר את אמון הציבור במערכת המשפט".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה ל-ynet radio כי אם ראש הממשלה לא יפטר את דרעי, "ישראל היא כבר לא מדינה דמוקרטית. במדינה דמוקרטית מקבלים פסיקת בית משפט. אני לא רוצה אפילו לחשוב שקיימת סיטואציה כזו של אי כיבוד הפסיקה, כי אחרת זה אומר שישראל הולכת לכאוס". לדבריה, "הם תמיד יכולים למצוא טריקים ושטיקים. נבדוק אם יש מניעה שראש ממשלה חליפי יהיה עם הרשעות".