התקיפות והפעולות שמתבצעות על ציר פילדלפי מאז 7 באוקטובר מובילות למתיחות הולכת וגוברת ביחסים בין ישראל ומצרים, ואף מערערות הסכמים קודמים. כך מדווח היום (ראשון) העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", במאמר שעוסק כולו בפעילות הצבאית על הציר שמהווה הלכה למעשה אזור חיץ בין רצועת עזה למצרים וכולל גם את מעבר רפיח.
1 צפייה בגלריה
מעבר גבול רפיח בין רצועת עזה ל מצרים
מעבר גבול רפיח בין רצועת עזה ל מצרים
חלק מציר פילדלפי. מעבר רפיח בין רצועת עזה למצרים
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa/File Photo)
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
לפי הדיווח, עיקר המחלוקת קשור בחשש הישראלי מפני הימצאות של מנהרות טרור המחברות בין עזה ובין סיני, שנמצאות תחת ציר פילדלפי ועלולות לשמש להימלטות בכירי חמאס מהרצועה אל סיני. בקהיר לעומת זאת, מתעקשים שהאזור נקי לחלוטין ממנהרות וכי הדבר לא אפשרי. לדברי מקור מצרי, לפני חידוש הפעילות הצבאית ברצועת עזה בתחילת דצמבר, בפגישה שהתקיימה עם רונן בר במצרים, ישראל העלתה את החששות האלה ובכירים מצרים אמרו כי אם ישראל תמצא מנהרות כאלה בין מצרים לעזה - "שתפציץ אותן" (במטרה להראות עד כמה בקהיר משוכנעים שאין מנהרות כאלה).
המקור המצרי הסביר כי "לאור כישלון הצד הישראלי מבחינת הגעה למנהיגי חמאס או לחטופים הישראלים שמוחזקים בידי הארגון, במיוחד אחרי הרחבת הלחימה לדרום ולחאן יונס, הצד הישראלי החל להתייחס לציר פילדלפי כאזור שדרכו יוכלו אנשי חמאס להימלט באמצעות מנהרות לסיני. מצרים הכחישה זאת לחלוטין ואמרה כי זה לא אפשרי". לדבריו, החשש הישראלי נוגע בעיקר לשטח שממזרח לרפיח הפלסטינית, וכי למרות שמדובר בשטח יחסית פתוח וריק - הצד הישראלי הצביע על אפשרות שנמצאות בו נקודות מסתור של ההתנגדות. קהיר הבהירה לישראל שאזור הגבול המשותף נטול מנהרות המחברות בין עזה לסיני, זאת מאז שמצרים הרסה את כל המנהרות והקימה אזור חיץ במבצע נגד הטרור בסיני.

מאז הטבח ב-7 באוקטובר, במספר פגישות בין בכירים, הדגישו המצרים בפני עמיתיהם מישראל כי אזור ציר פילדלפי צריך להיות נקי לחלוטין מפעולות צבאיות, מכיוון שיש לו השפעה ישירה על המצב בסיני. בצה"ל לעומת זאת, טוענים כי הותקפו תשתיות טרור של חמאס באזור הציר. המצרים מצידם טוענים כי הופתעו מהפעולות ומהצעדים שישראל נוקטת - שנעשים ללא תיאום עם קהיר.
ציר פילדלפי, המכונה גם ציר סלאח א-דין, הוא שטח באורך 14 ק"מ וברוחב של כמה מאות מטרים בלבד, הפרוס לאורך הגבול בין עזה למצרים. מדובר באזור חיץ שנקבע במסגרת הסכמי קמפ דייוויד, אך עם יציאת ישראל מעזה הפיקוח עליו הועבר לרשות הפלסטינית בנוכחות משקיפים מהאיחוד האירופי. בשנת 2005 חתמה ישראל על הסכם שמאפשר למצרים להציב מספר אנשי ביטחון לאורך הגבול עם עזה. הכול השתנה עם השתלטות חמאס על הרצועה, וכעת ציר פילדלפי נמצא בשליטה בלעדית של עזה. במצרים טוענים שכל המנהרות בין עזה למצרים על ציר פילדלפי נהרסו, וכי אין אפשרות למעבר.
מאז אוקטובר המצרים הביעו חשש מפני גלישת הלחימה אזור של ציר פילדלפי. לפי דיווח של "אל-ערבי אל-ג'דיד" מצרים שלחה אזהרות חמורות לממשלת ישראל מפני ביצוע פעולות צבאיות על הציר, כאשר תחליט על כניסה קרקעית לרצועה. מקור מצרי אמר אז כי "האזור חייב להיות חלק חשוב מכל תוכנית ישראלית לכניסה קרקעית, וזה מה שהביא את קהיר להזהיר מראש כי דבר כזה יהווה הפרה של ההסכם, ומצרים לא תאפשר זאת". המקור ציין כי קהיר העבירה את המסר גם לארצות הברית. גם בנובמבר פורסם כי קהיר העבירה מסרים ברורים לגבי דחיית נוכחות ישראלית בציר פילדלפי.