תדרוך של פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא
(צילום: לע"מ)

נתוני התחלואה בקורונה עולים שוב, ובעקבות כך המליצו היום (רביעי) חברי הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) בין היתר לחזור לעטיית מסכות במרחבים סגורים ובהתקהלויות - אך הדגישו כי אין צורך בינתיים במתן חיסון חמישי נגד הנגיף. מומחי מערכת הבריאות לא מתרגשים מהעלייה בתחלואה, וטוענים כי אין מקום להיסטריה.
פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית ויו"ר קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם הקורונה, טוען כי "מוקדם להגיד בוודאות שאנחנו בתחילתו של גל שישי או מה תהיה עוצמתו, אבל סביר לדעתי שכן נראה המשך של עלייה בתחלואה. זה קורה בשל העובדה שרוב האוכלוסייה הפכה פגיעה להדבקה עקב הזמן שחלף מאז קבלת מנת החיסון האחרונה ודעיכת החיסוניות מאז שעבר עלינו הגל הגדול של האומיקרון לפני מספר חודשים".
פרופ' בליצר אמר עוד: "אני לא רואה שום סיבה לבהלה או עדות לבהלה אצל מי ממקבלי ההחלטות. יותר מכך, אין גם הפתעה אצל אף אחד מהגורמים שמעורבים בנושא לכך שמעת לעת תהיה עלייה משמעותית בתחלואה. זה כבר קורה בחלק מהמדינות הדומות לנו באירופה, וזה נובע מהשלב שבו אנחנו נמצאים.
"יש דעיכה הדרגתית של חסינות האוכלוסייה מחד והמשך של הופעה והתפשטות של וריאנטים חדשים מאידך. לשמחתנו, הווריאנטים החדשים לא אלימים באופן שהוא שונה ממה שהכרנו מזן האומיקרון, ולא חומקים באופן קיצוני מההגנה השארית שמקנה החיסון הקיים".
2 צפייה בגלריה
"הווריאנטים החדשים לא אלימים". פרופ' בליצר
"הווריאנטים החדשים לא אלימים". פרופ' בליצר
"הווריאנטים החדשים לא אלימים". פרופ' בליצר
(צילום: אוראל כהן)
לדבריו, לא ידוע בשלב זה על הימצאות של זן מסוכן או חריג בעולם ולכן אין מקום לשאלה להידוק או מגבלות כלשהן בהיבט של התנועה לתוך ישראל. "צריך להמשיך ולחשוב על השיטה הנכונה לנטר באופן רציף את הכניסה של זנים חדשים באופן מתמשך, ולא נדרשת פעולה מיוחדת דווקא בגלל העלייה האחרונה בתחלואה".
פרופ' בליצר הסביר כי "גם בקיץ הקודם ובזה שלפניו ראינו גלי תחלואה, והם לא קורים דווקא בחורף. להבנתנו זה עשוי לנבוע גם מהתנהגות אוכלוסייה - כמו כניסה של אנשים לחדרים ממוזגים וסגורים, כמו שנכנסים בחורף לחללים מחוממים וסגורים. לכן, ההמלצה שלנו כרגע למי שרוצה להקטין את הסיכוי להידבק היא לעטות מסכה בחללים סגורים, בפרט בהתקהלויות ואירועים רבי-משתתפים".
על ההחלטה שלא להמליץ על מתן חיסון חמישי, אמר פרופ' בליצר: "לא הומלץ על מתן חיסון חמישי משום שאין מידע מדעי מסודר על המנה החמישית. בהיעדר אינדיקציה לאיזשהו מצב חירום שמקבל קבלת החלטות בחוסר ודאות, זה ממש לא הזמן לתת המלצה מהסוג הזה".
2 צפייה בגלריה
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
"מוקדם לדבר על 'גל' כמו שחווינו בינואר". פרופ' כהן
(צילום: יריב כץ)
פרופ׳ סיריל כהן, מומחה למערכות החיסון מאוניברסיטת בר אילן, טוען כי "מוקדם לדבר על 'גל' כמו מה שחווינו בינואר האחרון. לא על כל עלייה במקרי המאומתים צריך להיכנס להיסטריה. המצב מן הסתם נראה קצת פחות טוב מאשר לפני שבועיים, אך גם בסוף מרץ האחרון חווינו עלייה כזו, ואז עלינו עד ל-20 אלף מקרים ביום ואחר כך זה נרגע".
בנוגע להגבלות אפשרויות בנמל התעופה בן גוריון, אמר פרופ' כהן: "כרגע הזנים חדרו לארץ, אז אני לא חושב שצריך להדק מגבלות למרות שהייתי משאיר בדיקות מדגמיות כדי לדעת מה המצב. כרגע אין עדות לכך שהזנים האלה יגרמו למחלה קשה יותר ממה שידענו מסבבים קודמים. צריך להיות מודעים לזה שיש קורונה. אנשים שהם רגישים ובעלי מחלות רקע, צריכים להיזהר יותר. אם לאדם יש תסמינים, שיעשה בדיקה לפני שהוא בא במגע עם אוכלוסייה בסיכון".
גם פרופ' כהן מצדיק את המלצת צוות המומחים של משרד הבריאות בנוגע לחיסון החמישי. "זה לא נראה לי מתאים כרגע ממספר סיבות: אין מידע על דעיכה של החיסון הרביעי, אין מידע שחיסון חמישי ייתן תוצאות טובות יותר. אחרי הכול, העיקר זה מניעת מחלה קשה כי ראינו שחיסונים פחות יעילים מבחינת ההדבקה, במיוחד מאז עידן האומיקרון".