בכיכר החטופים ליד בסיס הקריה בתל אביב התקיימה הערב (שבת) ההפגנה השבועית בקריאה לממשלה לפעול להחזרת הישראליות והישראלים המוחזקים ברצועת עזה. האירוע התקיים תחת הכותרת "134 חטופים – 134 ימים" ובמחאה על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לשלוח נציגות ישראלית למשא ומתן על עסקת שחרור אסירים בקהיר.
6 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: REUTERS /Susana Vera)
שרון אלוני קוניו, שחזרה מהשבי עם בנותיה, ובעלה דוד עדיין בשבי - אמרה: "חזרתי עם בנותיי אחרי 52 יום בעזה, לאחר שקרעו מאיתנו את בעלי דוד שנמק במנהרות מאז. דמיינו את עצמכם יושבים בשולחן השבת ושברגע אחד קורעים את האהובים שלכם".
היא זעקה ופנתה לראש הממשלה נתניהו: "בפעם האחרונה שראיתי את אהבת חיי הוא אמר לי שהוא מת מפחד. הוא התחנן שאעשה הכל בשבילו והנפש שלי שבורה. אף אחד לא נותן לי תשובות. אני מתחננת - כנסו למשא ומתן בקהיר. אל תשפטו את בעלי למוות. אמה ויולי צריכות את אבא שלהן. הן רצות בבית וממציאות שירים שאבא שלהן צריך לחזור הביתה. התנאים שם לא אנושיים, מי כמוני יודעת. כל יום שם הוא גזר דין מוות. תחזירו את החצי השני שלי".
6 צפייה בגלריה
מחאה של מטה החטופים בתל אביב
מחאה של מטה החטופים בתל אביב
מחאה של מטה החטופים בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
חיים רובינשטיין דובר מטה המשפחות אמר: "מה הציפייה? שהמשפחות יתנצלו בשם החטופים ויגידו סליחה שנחטפנו מהמיטה בפיג'מה? הדבר שמטריד את המשפחות מכל הוא ההתעלמות של ראש הממשלה מהן. תודיעו עוד היום שאתם שולחים נציגות לקהיר כדי לנהל משא ומתן. אנחנו מבינים כי לא ניתן לעשות עסקה בכל מחיר, אבל המשא ומתן רק התחיל. תיכנסו לחדר המשא ומתן עכשיו. מדינה שלמה עומדת מאחורינו, תבחרו את הצד הנכון של ההיסטוריה".
דני אלגרט, אח של איציק אלגרט, ששובת רעב כבר 3 ימים בכיכר עלה עם טלאי צהוב לדבר: "כל המדינה נחטפה, כולנו חטופים ומשום מה ראש הממשלה מחליט לא לשלוח אף אחד כדי לחלץ את החטופים שלנו. הוא ידע לשלוח אותם לעזה, אבל לא לשלוח את מי שיביא אותם".
יולי בן עמי, ביתו של אוהד בן עמי: "אמא שלי רז חזרה אחרי 54 ימים מהשבי והכל נהיה הרבה יותר אמיתי. החוסר בחום ובאהבה, החוסר בחופש, התנאים הבלתי אפשריים של 134 חטופים במשך 134 ימים".
שי אחותה של לירי אלבג: "לירי אחות קטנה שלי, אני פה לצעוק את צעקתך. בת 19, במנהרה, לבד, בחושך. כולנו מנסים להבין את הגיהנום שאת עוברת. עניין החטופים זה לא רק שלנו, המשפחות. זה צריך להיות הסיפור של המדינה. אני שואלת את הממשלה והעומד בראשה - ויתרתם על אחותי הקטנה? כמה אצטרך להתחנן על חייה?".
משפחתו של איתי חן: "אל תפרו את החוזה בין מדינה לבין חייליה. החיילים חייבים לחזור בעסקה, עכשיו. רה"מ נתניהו, איתי הגן על מדינת ישראל, מי מגן עליו עכשיו? זאת האחריות שלך להחזיר אותו ואת כל החיילים הביתה. עכשיו".
אסנת אחות של יוסי ז״ל ואלי שרעבי אמרה: "ביום ה-54 קיבלנו אות חיים מיוסי, ביום ה-100 סרטון המוות של יוסי, ביום ה-102 הודעה - יוסי נהרג מאש צהל בשבי החמאס. ליוסי נגמר הזמן, אלי אחי צועק הצילו".
דניאל ליפשיץ שסבו עודד עדיין בשבי: "סבא שלי עודד, איש שלום ושוחר צדק. ודולב יהוד אשר היה מגיע אליו לטפל בו, החבר הכי טוב שלי שחטוף גם הוא. סבא, דולב, אני זועק שיחזירו אתכם הביתה. יוכי אשתו שמחכה לך 118 יום. הנינים שלך שרוצים שתיקח אותם על קלנועית בקיבוץ. ראש המשפחה שלנו, האיש שכולנו מסתכלים אליו. איך אנחנו משפחות החטופים נסענו להאג עבור המדינה ואתה רה"מ לא מוציא נציג לקהיר למשא ומתן?".
גיל דיקמן, שבת דודתו חטופה בעזה: "באנו לכאן כדי לזעוק, אבל בנימין נתניהו לא שומע. הוא קבע מסע"ת במיוחד על הרגע בו הגענו לזעוק. נתניהו לא שומע אותנו, אבל החטופים בעזה שומעים. ירדן אשתו של בן הדוד שלי שחזרה מספרת שהחטופים שומעים אותנו. הם שומעים על הכיכר הזאת, הם שומעים שאנחנו נלחמים כדי להחזיר אותם. הם שומעים את מי שנלחם על החיים שלהם וגם על מי שמפקיר אותם למות. החטופים ששומעים אותנו עכשיו מגיעים מכל קצוות הארץ, מקרית ארבע ובארי. לא שאלו אותם למי הם הצביעו לפני שחטפו אותם. במנהרות בעזה לא מדברים על פוליטיקה, גם לא בכיכר הזאת. בנימין נתניהו - תוציא את הפוליטיקה מחדר המשא ומתן. אל תבחר בפוליטיקה, תבחר בחיים של החטופות והחטופים".
6 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: REUTERS /Susana Vera)
משפחתו של שלמה מנסור החטוף המבוגר ביותר: "אני הדסה, שלמה אחי האהוב הוא בן 86 ממייסדי קיבוץ כיסופים. הוא אחי הבכור, אציל נפש עם חיוך רחב על השפתיים ואור מתוק בעיניים. שלמה חווה את השואה בעיראק בילדותו ושואה נוספת בזקנתו. הצילו אותו מהגיהנום. הוא נמק באדמה. שלמה זועק אליי בלילות, הצילו אותי ואין מושיע. מקבלי ההחלטות, אנא, האם איבדתם את ערך החיים? כבוד רה"מ נתניהו אנא ממך רק אתה יכול לפני שיהיה מאוחר מדי. בבקשה. אני מתחננת אליך".
אביה של נעמה לוי: "הילדה שלי בחושך כבר 134 ימים ולילות, אתם שומעים אותי שם? אתם בקבינט. מתי תוציאו אותם אל האור, מתי יהיה האור? מתי?".
יעל אדר, אימו של תמיר אדר ז״ל: "ביום ה-90 גילינו שתמיר אינו בחיים. הוא נחטף בעודו פצוע קשה ונרצח. המדינה הפכה אותי לאם שכולה, את ילדיו ליתומים. הבן שלי נרצח בחסות המדינה שהפקירה אותו. אני כאן זועקת - הפכו כל אבן. תנו לי לקבור את בני בכורי. אל תגזלו ממנו את הזכות לקבורה ראויה. הוא לעולם לא היה מפקיר חבר או אף אחד מאחור, אז למה היום מפקירים אותו?".
אביו של נמרוד כהן: "הרמטכ"ל הצהיר שלצבא אחריות כפולה לחיי החיילים החטופים. אני אומר לו שעצם הפקרת החיילים על ידי צה"ל יש להם ולקבינט אחריות משולשת להחזיר אותם עכשיו. שתדע כל אמא, שידע כל אבא - אם יקיריכם משרת בצבא, אם הוא יחטוף בזמן ההגנה על המולדת אתם תחשבו למטרד על ידי הנהגת המדינה והיושב בראשה נתניהו. אני קורא לחברי הקבינט הגיעו לעסקה עכשיו".
חן אביגדורי שקרוביו חטופים גם נשא דברים: "מנחם בגין זכרו לברכה, אולי ראש הממשלה הראשון שהבין לעומק את המורכבות של החברה הישראלית, וללא ספק ראש הממשלה עם הנפשי הכי יהודית שהיה לנו, אמר ואני מצטט: עניין השבויים והנעדרים איננו יכול ואסור שיהיה עניינם של מספר אלפי נפשות חרדות, מודאגות ומייחלות. הוא חייב להיות עניינם של כל אזרחי המדינה, ולמעשה עניינם של כל היהודים בכל העולם. כל אב ואם בישראל חייבים לראות את הבנים האלה כאילו היו בנים שלהם. סוף ציטוט. הבנים האלה, הנשים האלה, הם האחיות שלנו, בנות ובני הזוג, האחים, ההורים, הסבים והסבתות שלנו - והם גם בניה ובנותיה של המדינה שלנו. אותה המדינה שהפקירה אותם ושממשיכה להפקיר אותם כל יום בהם הם נשארים בגיהנום החמאסי. מדינה שכל אזרחיה יודעים שתי עובדות פשוטות שאין עליהן עוררין: לא יהיה חילוץ צבאי ל-134 חטופים ולחטופים אין זמן. כשמחברים את שתי העובדות האלה יש רק מסקנה אחת: עיסקה. ועכשיו. זאת לא סיסמה, זאת דרך פעולה. אני פונה אליך , אדוני ראש הממשלה, ואליכם חברי הקבינט: יש עיסקה על השולחן, וצריך לדון בה. ואם השולחן הזה בקהיר - תשלחו אנשים לקהיר, ותדברו, תדונו, תנהלו משא ומתן, אל תישנו בלילות ואל תעשו פוליטיקה קטנונית בימים: הדרך להציל אותם היא בעיסקה. והזמן הוא עכשיו. אל תפספסו את ההזדמנות. אל תקריבו את החטופים. כי אנחנו ננצח, וננצח ביחד. עם כולם. אבל כולל כולם".
6 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: יובל חן)

6 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: יובל חן)
עוד לפני ההפגנה כינס ראש הממשלה נתניהו מסיבת עיתונאים שבה הסביר מדוע אסור לישראל להסכים ל"דרישות ההזויות" של חמאס: "משמעות כניעה אליהן - תבוסה לישראל".
שלשום, בהפגנה ליד שער הקריה, נציגי משפחות חטופים אזקו עצמם לשער בגין וגם האחד לשני, במחאה על מצבם של החטופים בשבי. הם זעקו לחברי הקבינט "אל תקריבו אותם", בשעה שהקבינט התכנס בבסיס הצבאי בתל אביב.
6 צפייה בגלריה
מחאה של מטה החטופים בתל אביב
מחאה של מטה החטופים בתל אביב
מחאה של מטה החטופים בתל אביב
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
אתמול אישר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי דחף להפסקת אש זמנית ב"שיחות מקיפות" שניהל בימים האחרונים עם נתניהו, בהן זו שניהלו שלשום ואחת נוספת בתחילת השבוע. הנשיא אמר לכתבים כי "חייבת להיות הפסקת אש זמנית כדי לשחרר את החטופים".
במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש בחשאי בוועידת מינכן לביטחון עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני, ודן עמו בעסקה לשחרור חטופים.
ההפגנה הערב גם תתקיים אחרי שאתמול התברר כי במהלך הפעילות הנרחבת בבית החולים נאסר בחאן יונס, איתרו כוחות צה"ל תרופות שעליהן היו שמות של חטופים. "מקור התרופות והשימוש שנעשה בהן נמצא בבדיקה", מסר אמש דובר צה"ל. עם זאת, במערכת הביטחון מעריכים בסבירות גבוהה כי לא מדובר במשלוח התרופות שהועבר על-ידי קטאר.
לפני כחודש סוכמה, בתיווך קטאר, עסקה להכנסת תרופות לרצועת עזה, שבמהלכה יקבלו תרופות יותר מ-40 חטופים. עם זאת, ישראל לא קיבלה הוכחה לכך שהתרופות אכן הועברו לחטופים. נתניהו, שנועד שלשום עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, דרש לדעת "אם חטופינו קיבלו את התרופות שארה"ב וקטאר ערבות להן".
רשימת התרופות הורכבה מול הרופאים האישיים של החטופים. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", ומיועדות בעיקר לחולים הכרוניים - כולל משאפי אסתמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. בעסקה הייתה שותפה גם צרפת, והתרופות נרכשו בשטחה. הן הועברו במטוסים מקטאר לרפיח, ובתום סאגה שבה התברר כי הוחלט תחילה שהמשאיות לא יעברו בדיקה - ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לבדוק אותן בכל זאת, לפני כניסתן דרך מעבר רפיח.
פורסם לראשונה: 17:30, 17.02.24