אם לא יהיה שינוי דרמטי של הרגע האחרון, ארבעת נציגיה של מפלגת רע"מ בכנסת יצביעו השבוע בעד אישור תקציב המדינה לשנים 2022-2021 ובכך יאפשרו לממשלת בנט-לפיד להמשיך בכהונתה. יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס, שעומד לקראת אישור התקציב מול מתקפה חריפה מצד הליכוד, חשף הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet כמה מהמהלכים שניהלה מולו בעבר מפלגתו של יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו. "אותם גורמים בליכוד שהיום מסיתים נגדנו ומעלים האשמות שווא שאנחנו מחוברים לחמאס ותומכי טרור, ידעו על כל הפעילות שלנו בעמותות כשניהלנו איתם משא ומתן", אמר עבאס.
זה החל עם האמירות של נתניהו, שהדביק את המושג "מס עבאס" בתגובה לעשרות מיליארדי השקלים שהובטחו לרע"מ במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, והגיע לשיא בעקבות תחקיר שבו נטען כי גורמים בתנועה האיסלאמית וברע"מ פעלו לכאורה להעברת כספים לממשלת חמאס בעזה. עבאס הכחיש כל קשר עם חמאס, וטען מנגד כי העמותה שהוזכרה בתחקיר פועלת עבור סיוע הומניטרי בלבד. אבל בליכוד המשיכו לתקוף בטענה שרע"מ אכן מקיימת קשרים עם חמאס.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
ח"כ נתניהו וח"כ עבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
עבאס לא יכול לעמוד מנגד. "כל המסע הזה של דה-לגיטימציה ושל הסתה נגד רע"מ בא במטרה אחת - לסכל את המהלך של העברת תקציב המדינה", אמר הבוקר יו"ר רע"מ וחשף את המשא ומתן שקיים עם הליכוד כבר ב-2019. "הם יוצאים מגדרם כדי להוכיח שהם לא היו שם, שאנחנו תומכי טרור ושאנחנו מנסים להשתמש בתקציבים לכספים לא ראויים.
"אני לא רוצה לפתוח חזית מול הליכוד, אני מנסה לשמור את הקשרים על כולם. אבל מי שטוען נגדנו שאנחנו לא לגיטימיים ושאנחנו מתנהלים בצורה לא ראויה, למה שלח אלינו את מנכ"ל משרדו ואת מזכיר ממשלתו צחי ברוורמן? לפני שנתיים הוא שלח גם את איש סודו נתן אשל לכפר קאסם לשבת איתנו. נתן אשל גם כתב מאמרים על אודות כך ש'הפתרון הוא בערביי ישראל'".
- המאמר של נתן אשל על כמה חשוב לשתף פעולה עם הערבים היה מתואם איתכם? "כל המהלך הזה נרקם באפריל 2019. אני האמנתי שאנחנו צריכים להיות שותפים פוליטיים פנימה לא רק בכנסת אלא גם בתוך הקואליציה ולכן נכתבו מאמרים והייתה תקווה שאנחנו נעשה את זה ואחר כך גם המשכנו לנהל משא ומתן על הקמת ממשלה".
- לדבריך ניצני המשא ומתן התחילו ב-2019, מה הייתה התקווה של נתניהו באותה תקופה? "היו לו 60 מנדטים אם אתם זוכרים והוא רצה שנאפשר לו להקים ממשלה. אנחנו היינו מוכנים בתנאי שנקבל את מה שמגיע לנו כחברה ערבית, והעלינו את הדרישות שלנו. אחר כך הוא פזל לכיוון אחר, לפיזור הכנסת, וקיווה להשיג יותר מ-60. אחר כך אנחנו חזרנו לרשימה המשותפת. עם הרשימה המשותפת המלצנו על גנץ, ואחר כך רצנו לבד והנה אנחנו נמצאים בקואליציה.
"אותם גורמים שמסיתים נגדנו היום, ידעו על כל הפעילות שלנו, על העמותות ועל העמדות. הכול נמצא בדפים שלנו בתקשורת, וגורמי המודיעין והביטחון ורשויות החוק מכירים את הפעילות שלנו כבר 25 שנה, וכולם אומרים שזה חוקי. נתניהו ידע את זה, הוא היה ראש הממשלה ומופקד על כל המערכות, ופתאום עכשיו הוא מגלה יסודות ומסית נגדנו. הוא ככה מאמין, שמה שמגיע לו - לא מגיע לאחרים. מגיע לו לעשות קואליציה עם רע"מ, אבל לא מגיע לאחרים וזה לא ראוי ולא לגיטימי. אנחנו מסבירים לכל אזרחי המדינה היהודים והערבים, שנמשיך לדבוק בשותפות הפוליטית בקו המתון".
- מה הבטיחו לכם נתניהו ואנשיו? "כל מה שקיבלנו היום מהממשלה, קיבלנו מהליכוד ומעבר לזה. הוא תמיד היה אומר לי כדי לשכנע אותי 'רק אני יכול לבטל את חוק קמיניץ' (שהחמיר את הענישה על עבירות תכנון ובנייה), 'רק אני יכול להכיר ביישובים בנגב', 'רק אני יכול לקבל אחריות'. זה נכון כאשר הוא ראש ממשלה וכשיש ממשלת ימין אין לו התנגדות למהלכים האלו ואז קל לו לקבל החלטות. היום הממשלה היא לא ממשלת ימין. אף פעם לא אמרנו שאנחנו רוצים לשבת מסביב לשולחן הממשלה, המודל שאנחנו רצינו והוא מתממש היום הוא להיות חלק מהקואליציה ולתמוך בממשלה מתוך היותנו חלק מהקואליציה".
2 צפייה בגלריה
נתן אשל
נתן אשל
נתן אשל. "כל המהלך נרקם ב-2019"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- איך זה היה עובד לו שיתפתם פעולה עם הליכוד? "הוצע לנו הסכם קואליציוני, זה המודל ששאפנו אליו. הם אומרים 'לא הצענו להם להיות בממשלה', אנחנו לא ביקשנו מהם להיות בממשלה. רציני הסכם קואליציוני שיסדיר את היחסים בינינו לבין כל קואליציה שתקום וזה מה שהיה עם ממשלת השינוי.
- אתה לא מצטער או מתנצל שהיה מגע עם חמאס? "לא היה מגע עם חמאס. יש לנו עמותה שפועלת מ-96', אפשר להיכנס לאתר של משרד המשפטים ולראות שזאת עמותה שרוב שנותיה פעלה תחת התקופה שבה נתניהו היה בשלטון. היא פועלת לפי חוק ומגישה עזרה ישירות ליתומים, ללא מתווכים, הכול בהתאם לחוק. בחמאס, ששולטים היום ברצועת עזה, מודים לכל גורם שבא לעזור לאנשים כי מבחינתם זה מקל על המצוקה של הפלסטינים ברצועת עזה. גם מדינת ישראל רוצה את העזרה הזאת לתושבים ברצועת עזה כי זה מקל על המצב גם מבחינה ביטחונית".
- אתה חושב שכל הכסף הולך באמת רק למטרות תמימות? "אנחנו פועלים לפי המודל של ביטוח לאומי. אם יש לנו יתום מסוים, ברצועת עזה או בגדה, אנחנו מכניסים את הכסף ישירות לחשבון של אבא או אימא שלו. הביטוח הלאומי משלם 150 שקל לילד, אנחנו משלמים 150 שקל לילד. אלה כספים של תורמים, השמות של האנשים שמקבלים את הקצבה הזאת ברשימות מפוקחות. אם גורם מקצועי שאינו פוליטי בא אלינו ואומר 'חברים, יש כאן משהו לא בסדר', אז אנחנו בודקים את עצמנו. אנחנו לא אטומים וכפופים לחוק".
על הדיווח שלפיו הוא מבקש להעביר 100 מיליון שקלים מהכספים הקואליציוניים של מפלגתו לחרדים, אמר ח"כ עבאס: "החזון שלנו הוא שלום, ביטחון, שותפות, סובלנות וערבות הדדית. אני חושב שמן הראוי שרע"מ תיקח חלק לא רק בנושאים של החברה הערבית, אלא תקדם נושאים לחברה היהודית, במיוחד לקבוצות מוחלשות כמו החרדים. יש פה דברים שהם מעבר לשיקולים הפוליטיים של מפלגה כזאת או אחרת. אני רוצה גם לקחת חלק ולהקל על החרדים, שהם מחוץ לקואליציה ואיבדו את רוב התמיכות שהיו מקבלים בהיותם שותפים קואליציוניים".
- אתה מדבר על דו-קיום, אבל ראש העיר טייבה אומר שעירו היא "חלק מפלסטין". "הוא ראש עיר עצמאי, יש לו את הדעות שלו. הוא אמר את מה שאמר ואחר כך הבהיר את עצמו. יש לנו הרבה זהויות, אצלנו יש זהות דתית ולאומית ויש זהות אזרחית-ישראלית, ואנחנו מאזנים בין הזהויות האלו וכפופים לחוק. אנחנו מובילים תהליך לשינוי או שנותנים סיכוי לתהליך הזה להצליח, להשתלב ולהתקדם ולהיות ביחד. אני לא מנסה להגיד שהכול ורוד ואני לא מנסה להגיד שאין טעויות ודברים שצריך לתקן, אבל מנסים להתקדם למקום אחר. או שמסתכלים קדימה או שרוצים לחזור אחורה ולחיות רק בעבר. אנחנו מנסים ליצור תקווה ושינוי. יש תמיכה רחבה בחברה הערבית למהלך שרע"מ מובילה".

אחרי הריאיון לאולפן ynet, הספיק ח"כ עבאס להתעמת במליאת הכנסת עם ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית. "מי שמצד אחד אומר 'פוצי פוצי' על מי שמהצד השני מעביר כסף לרוצחים ושהידים, זה דבר שלא יכול להיות, זה דבר שהוא אבסורד", אמר בן גביר בנאומו במהלך הדיונים על תקציב המדינה. עבאס, שניהל את הדיון בתפקידו כסגן יו"ר הכנסת, הגיב: "כל התיאור שאתה מתאר שם לכאורה, אם התבצע, היה בתקופתו של בנימין נתניהו. האם אתה חושב שכל רשויות החוק ומנגנוני הביטחון היו מאשרים את זה אם הדברים האלו היו אמיתיים?".
בן גביר: "הם נרדמו בשמירה. בגלל שזה היה בתקופה של נתניהו זה לא צידוק. אני מאמין לך, שאתה אומר שהיו איתך אנשים, שישבו איתך ורצו לשבת איתך".
עבאס: "כל מה שאתם מביאים שם זה חומר חשוף, אתם לא חשפתם שום דבר. הכול היה בתקשורת, אין לנו מה להחביא".
בן גביר: "אולי יש כאן שב"כ ופרקליטות שמתנהגים איתכם. אולי הפוך, אולי מישהו כאן נרדם בשמירה. זה נראה לך נורמלי שעמותה מעבירה כסף לרוצחי ילדים? אתה כל הזמן בא ומציג את מנסור שהוא שונה מהמשותפת. זה נראה לך נורמלי שמעבירים כסף לרוצחי ילדים?".
עבאס: "אם אתה מוכיח ששקל אחד הגיע לארגון טרור".
בן גביר: "אתה מתחמק ואני לא נותן שיערבבו אותי בקלות. יש כאן 'מטרות העמותה'. העמותה אומרת 'זה לא אני, זאת פעילות בענייני צדקה וגמילות חסדים ברוח דת האיסלאם ומצוותיה כולל דאגה לענייניהם של יתומים, אלמנות, אסירים ומשפחותיהם'. מי אותם אסירים? תסתכל בעיניים לציבור בישראל ותגיד לי מי אותם אסירים? לא רוצחי יהודים? לא כאלה שזרקו בקת"בים? לא כאלה שרצחו תינוקות?".
עבאס: "בוא נבדוק את זה".
בן גביר: "כשמדברים על שהידים, מי אותם שהידים?".
עבאס: "אתה לא מבין מה זה שהידים לפי דת האיסלאם. צוק איתן - 800 נשים וילדים הם לא שהידים?".
בן גביר: "מנסור עבאס, ערבי שבא להתפוצץ בפיגוע זה שהיד או לא שהיד? תגיד שהוא לא שהיד, תגנה אותו".

מי שבוודאות ינסה להכשיל את אישור תקציב המדינה הוא ח"כ סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת. יום אחרי שיו"ר המפלגה ח"כ איימן עודה הבהיר כי מפלגתו לא תצביע בעד התקציב, אמר אבו שחאדה לאולפן ynet: "זה תקציב של כ-600 מיליארד שקלים, כאשר אחוז ממנו יעבור בתנאים מסוימים לחברה הערבית. גם ה-30 מיליארד שהובטחו זה לחמש שנים, אז זה שישה מיליארד שקל לשנה".
- מנסור עבאס מביא תקציבים משמעותיים לחברה הערבית ולערים המעורבות, וגם זה לא מספיק טוב עבורכם. "אנחנו באנו לייצג את האנשים שלנו פוליטית והבעיה שלנו עם המדינה לא הייתה תקציב. מדינת ישראל היא מדינה מאוד עשירה, היא העלתה את התקציב שלה יחסית לתקציב האחרון ב-150 מיליארד שקלים. אין בעיה של כסף במדינת ישראל, הבעיה שלנו זה שיש אפליה גזענית מובנית בתוך המדינה. הפערים בין היהודים לערבים במדינת ישראל בכל תחומי החיים לא נוצרו במקרה".
- אז אתם מצביעים נגד. "גם כשנתניהו היה ראש הממשלה היינו נגד התקציב. הפערים בין החברה הערבית ליהודית הם לא מקריים, יש פערים עצומים בכל תחומי החיים בין יהודים לערבים בכל האזורים הגיאוגרפיים, זה אומר שהבעיה היא לא כסף אלא בניהול הכסף. ברור שנצביע נגד".
ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה: "לא היו דברים מעולם. רע"מ דרשה מאיתנו את ביטול חוק הלאום וביטול חוק קמיניץ לצד הכשרה של כל ההתיישבות הבדואית בנגב והעברת עשרות מיליארדי שקלים לשליטתם. תשובתנו הייתה ברורה: 1. לא נשנה פסיק בחוק הלאום; 2. לא נסכים לביטול חוק קמיניץ ולהכשרת ההתיישבות הבלתי חוקית בנגב. נסכים להכרה בשלושה יישובים כנגד פינוי אדמות מדינה שמוחזקות שלא כדין, וכנגד מעבר לבנייה לגובה ביישובים המוסדרים. כמו כן הבהרנו שההכרה בשלושת היישובים תעשה רק במקביל להסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. אלה היו תנאי הברזל שלנו ובלי קיומם לא היינו מוכנים לדון בדברים אחרים. דחינו את הדרישה התקציבית של רע"מ והבהרנו שנסכים להעביר תקציבים למטרות מוסכמות ובראשן מיגור הפשיעה בחברה הערבית והכנת תוכניות מתאר ביישובים הערבים והבדואים, כשהכל ייעשה באמצעות גורמי המדינה המוסמכים בלבד".
"רע"מ התבקשה על ידינו לתמוך בחוק לבחירה ישירה, uהובהר לה שהיא לא תהיה חלק מהממשלה או מהקואליציה. מנסור עבאס עצמו הודה בתקשורת: 'הוזמנתי למשרד רה"מ הקודם כדי לדון איך אפשר לקדם החלטה מסוימת בכנסתw. החלטה זו היא חוק הבחירה הישירה שהיה מאפשר לאזרחי ישראל לבחור באופן ישיר את ראש הממשלה ושם סוף לפלונטר הפוליטי".