2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
העונש על גידול סמים מסוכנים - עד 20 שנות מאסר. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
צ', אב לשני ילדים מחיפה, ללא עבר פלילי, לא ציפה אי פעם ששוטרים יגיעו לביתו בשעה 1:30 בלילה, אך זה בדיוק מה שקרה לפני כשלוש שנים. הסיבה: עציץ קנאביס שהיה מונח על המזגן מחוץ לדירתו. לאחרונה, זיכה אותו בית המשפט מעבירה של גידול סמים מסוכנים, שהעונש עליה יכול להגיע גם עד 20 שנות מאסר, לאור שורת מחדלים בפעולות השוטרים והחוקרים בתיקו.
שני שוטרי הסיור שהגיעו לביתו של צ' ערכו חיפוש בבית ושאלו אותו אם העציץ אכן שייך לו, והוא אישר שכן, וכך גם אמר בחקירה שאליה נלקח באותו הלילה. בנוסף, במהלך החיפוש, נמצא עציץ נוסף בתוך הבית ובתוכו שתיל קנאביס יבש. אולם, במהלך השלמות חקירה יומיים לאחר מכן, צ' אמר לחוקר כי הודה בהחזקת הסמים רק כי השוטרים איימו עליו, וכי רצה שייצאו מביתו עקב מצבה הבריאותי של אשתו, ששבה הביתה מבית החולים יומיים קודם לכן לאחר ניתוח קיסרי שהסתבך.
לאחר הגשת האישום, צ' כפר באשמה. עו"ד שי רודה שמייצג אותו, טען כי יש לפסול את הודאתו של צ', מכיוון שהיא נגבתה בזמן שהיה נתון בלחץ גדול ומבלי שניתנה לו זכות היוועצות עם עורך דין.
2 צפייה בגלריה
הבניין בו גידלו את הסמים
הבניין בו גידלו את הסמים
החל את כל הפרשה. המזגן שעליו נמצא עציץ הקנאביס מחוץ לדירתו של צ' בחיפה
בהכרעת הדין, סגנית נשיאת בית משפט השלום בחיפה, טל תדמור זמיר, קיבלה את טענותיו של צ' והחליטה לפסול את הודאותיו. השופטת קבעה כי שוטרי הסיור ביצעו חיפוש בבית מבלי שהוציאו צו, ומבלי שעדכנו את צ' כי יש לו זכות לנוכחות שני עדים בחיפוש. כמו כן, השוטרים לא תיעדו את העציצים ולא מילאו דוח חיפוש לאחר מכן. במהלך עדותו במשטרה של אחד השוטרים, הוא סיפר כי חזר לצלם את המזגן כחודשיים לאחר החיפוש הביתי, אך העציץ כבר לא היה שם.
השופטת קבעה כי נפל פגם גם בחקירתו במשטרה, מכיוון שלא ניתנה לו האפשרות להתייעץ עם עורך דין. לפי תדמור זמיר, התנהלות השוטרים בביתו של צ' ובחקירתו במשטרה, פגעו פגיעה חמורה בזכותו להליך הוגן. היא ציינה כי מסיבות אלו החליטה לפסול את שתי ההודאות. בנוסף, השופטת קבעה כי החיפוש בביתו לא היה חוקי ולכן לא ניתן להחשיב את העציץ שנמצא בתוך הבית כראיה.
בסיום הכרעת הדין, השופטת החליטה לזכות את צ' מתוך הבנה שאין עוד ראיות שקושרות אותו לעבירה חוץ מהודאותיו. תדמור זמיר ציינה כי אחד משוטרי הסיור הודה בעדותו במשפט כי יש גישה מתוך החצר המשותפת של הבניין אל המזגן שעליו נמצא העציץ, ולכן ללא הודאתו של צ', הוא לא היה יכול לדעת בוודאות שהעציץ שייך לו.
עו"ד שי רודהעו"ד שי רודה
עו"ד שי רודה מסר ל-ynet: "השוטרים התנהלו כלפי מרשי בצורה שצריכה להדאיג כל אזרח במדינה. הם נכנסו לביתו ללא הסכמה, ביצעו חיפוש תוך איומים, ודרשו ממנו להודות שהסמים שלו. לכך יש להוסיף את התנהלות החוקר, שחקר את מרשי באמצע הלילה, ומנע ממנו להתייעץ עם עורך דין, וכל זאת על מנת לגרום לו להודות בעבירה".
מהמשטרה נמסר: "תכליתה של כל חקירה היא אחת ויחידה - להגיע לחקר האמת ומיצוי הדין עם מבצעי העבירות תוך הקפדה על זכויותיהם של חשודים ועצורים. לצד זאת, ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית הרי שהיא נלמדת, ובמידת הצורך מופקים הלקחים הנדרשים בהתאם".