נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עלה הערב (יום ד') לנאום בכינוס השנתי של עצרת האו"ם בניו יורק. במרכז נאומו של ביידן עמד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - שהודיע הבוקר על גיוס של חיילי מילואים כדי לתגבר את הכוחות הרוסיים באוקראינה, ואף איים להגיב על שימוש של המערב בנשק גרעיני.
לפי ביידן, בפלישתה לאוקראינה רוסיה פעלה בניגוד לאמנת האו"ם כדי לנהל "מלחמה אכזרית שאין בה צורך". הוא אמר כי "חברה קבועה במועצת הביטחון פלשה לשכנה שלה, ומנסה למחוק מהמפה מדינה ריבונית. רוסיה הפרה בצורה מבישה את העקרונות המרכזיים של אמנת האו"ם".

5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
מנהיגי ארה"ב ורוסיה. ביידן נאם באו"ם, פוטין הודיע על גיוס מילואים
(צילום: AP, רויטרס)
הנשיא האמריקני אמר שהמלחמה באוקראינה היא "מלחמה של איש אחד", ושפוטין שואף "לשלול מאוקראינה את זכות הקיום שלה כמדינה, ולשלול מהאוקראינים את זכות הקיום שלהם כעם".
נשיא ארה"ב אמר בנאומו בניו יורק שהדיווחים שמתפרסמים על זוועות שביצעו החיילים הרוסים באוקראינה "מקפיאים את הדם". הוא הוסיף: "אנחנו נעמוד בסולידריות לצד אוקראינה מול התוקפנות הרוסית". הוא אמר שהאיומים מצדו של פוטין על שימוש בנשק גרעיני אינם אחראיים, והדגיש כי "אי אפשר לנצח במלחמה גרעינית, ואסור לעולם להילחם מלחמה כזאת".
בנוסף גינה ביידן את "משאלי העם המזויפים" שיתקיימו החל מסוף השבוע באזורי הכיבוש הרוסיים באוקראינה, שבהם יתבקשו התושבים בארבעה מחוזות להצביע על סיפוח לרוסיה.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ב או"ם
ג'ו ביידן ב או"ם
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ב או"ם
ג'ו ביידן ב או"ם
(צילום: AFP )
ביידן עלה לבימת עצרת האו"ם שעות ספורות אחרי ההודעה הדרמטית של ולדימיר פוטין, שהכריז על גיוס של כ-300,000 חיילי מילואים כדי לתגבר את הכוחות באוקראינה. בנאומו הבוקר שלח פוטין איום חריף למערב, והזהיר אותו לבל ידבר על שימוש בנשק גרעיני – משום שלרוסיה עצמה יש נשק כזה, והיא תגן על עצמה "בכל האמצעים העומדים לרשותה". "זה לא בלוף", הדגיש.
פוטין טען שהמערב "מנהל סחיטה גרעינית נגדנו", ואמר שנציגים רמי-דרג ממדינות בכירות בנאט"ו השמיעו הצהרות על האפשרות שהברית הצבאית תשתמש בנשק גרעיני להשמדה המונית נגד רוסיה. "לאלה שמרשים לעצמם לנפק הצהרות כאלה נגד רוסיה אני רוצה להזכיר שגם לנו יש שלל אמצעי השמדה, בחלקם מודרניים יותר מאלה של מדינות נאט"ו", איים פוטין, "וכשהשלמות הטריטוריאלית של ארצנו נמצאת תחת איום, כדי להגן על רוסיה ועל עמנו בהחלט נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו. זה לא בלוף. יש לנו הרבה נשק להגיב". הוא הצהיר כי הורה לממשלה להגביר את ייצור הנשק ולתת מעמד משפטי חוקי למתנדבים הרוסים היוצאים להילחם בדונבאס.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ב או"ם
ג'ו ביידן ב או"ם
(צילום: AFP )
בהתייחסות לסכסוך הישראלי-פלסטיני השמיע הערב ביידן פעם נוספת את העמדה הדמוקרטית בארה"ב, ואמר כי וושינגטון מחויבות לביטחון ישראל - ותומכת בפתרון שתי המדינות. ביידן ציין כי פתרון שתי המדינות הוא עדיין "הדרך הטובה ביותר להבטיח את ביטחונה ושגשוגה של ישראל".

ביידן תומך בהפגנות ברחבי איראן: "נשים אמיצות"

שעה קלה לפני ביידן נאם בעצרת האו"ם איברהים ראיסי, נשיא איראן. לצד הדרישה להעמיד לדין את דונלד טראמפ על חיסול קאסם סולימאני, והטענה שארה"ב "רמסה את הסכם הגרעין", האשים ראיסי את המערב ב"מוסר כפול" – על רקע הסערה העולמית סביב מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של איראן.
בתגובה להפגנות ברחבי איראן אמר הערב ביידן באו"ם: "היום אנחנו עומדים לצד האזרחים האמיצים והנשים האמיצות של איראן, שכעת מפגינים במטרה להבטיח את הזכויות הבסיסיות שלהם. ארה"ב תמיד תקדם זכויות אדם וערכים שמעוגנים באמנת האו"ם, במדינה שלנו וברחבי העולם".
בהתייחסות לגרעין האיראני אמר ביידן כי ארה"ב מוכנה לחזור להסכם הגרעין במידה ואיראן תעמוד בהתחייבויות שלה, אך בנוסף הדגיש: "אנחנו לא נאפשר לאיראן להחזיק בנשק גרעיני".