2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פרשת התקיפות המיניות בתל אביב איננה מקרה בודד: ההערכה היא שמדי שנה מתבצעות אלפי פגיעות מיניות על ידי בני נוער - ומרבית המקרים מסתיימים ללא הרשעה או עונש. מנתוני המשטרה, שנחשפים הבוקר (שישי) לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", עולה כי בארבע השנים האחרונות נפתחו 2,282 תיקים נגד בני נוער בני 12 עד 17, אך רק 153 הסתיימו בהכרעת בית משפט, ויותר מ-1,100 תיקים נסגרו או נגנזו.
מעבר לטיפול המשטרתי, מומחים מזהירים שהכלים המרכזיים למיגור התופעה - שיקום וטיפול בעברייני מין לצד חינוך מונע - אינם ממומשים דיה. "לצערי הרב, האפיק השיקומי אינו מקבל מספיק משאבים ותשומת לב", אומרת עו"ד מעיין חיימוביץ, מומחית בדין הפלילי שמייצגת קטינים החשודים בעבירות מין. "חשוב להבין כי ברוב המוחלט של המקרים שיקום נכון וטיפול טוב יכולים לחלץ את הפוגע ממעגל העבירות ולהחזירו לדרך המוטב".

"בשונה ממבוגרים שפוגעים מינית, לקטינים יש מאפיינים אחרים", מוסיפה הקרימינולוגית אתי רחמים, שמטפלת בפוגעים מינית. "הם אינם מקובעים ולכן ניתן לעצב את התנהגותם באמצעות התערבות מתאימה". רחמים מדגישה כי הטיפול בעבריינים אסור שיבוא על חשבון הטיפול בנפגעות ובנפגעים.
ואילו אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מסכמת: "חשיפה של מקרה כזה תמיד מזעזעת, אבל חשוב שנזכור כי לצערנו הוא רחוק מלהיות חריג. כשליש מהפניות למרכזי הסיוע עוסקות בפגיעה בנוער. לפני למעלה משנה הוגשה הצעת החוק שלנו שתחייב כל בית ספר להעביר תוכנית למניעת אלימות מינית ולקידום מיניות בריאה. הגיע הזמן שגם במשרד החינוך יבינו שלילדות ולילדים שלנו אין יותר זמן להמתין".