כ-12 אלף רצים ורצות הגיעו הבוקר (שישי) לגליל התחתון כדי להשתתף במרוץ "בשביל הבנים הדרוזים" השנתי. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הזניק בשעה 6:21 את המרוץ והצטרף לרצים. עם סיום הריצה ולפני נאומו של שר הביטחון יואב גלנט, פעיל במחאת "אחים לנשק" התפרץ בצעקות "בושה" לעבר השר - והלוי, שבדיוק סיים את מקצה 10 הקילומטרים, ניגש והרגיע אותו בחמימות. צפו בתיעוד:

7 צפייה בגלריה
הרטמכ"ל מרגיע מפגין במירוץ הנצחת הבנים הדרוזים
הרטמכ"ל מרגיע מפגין במירוץ הנצחת הבנים הדרוזים
פעיל "אחים לנשק" התפרץ לעבר גלנט: "בושה בושה" - הרמטכ"ל חיבק אותו
(צילום: ישראל מושקוביץ)
המפגין, שגם השתתף בעצמו בריצה, צעק לעבר גלנט בעת שהוא הוזמן לנאום: "לא לשכוח את חוק הלאום, בוא תצא נגדו מול כולם מול האחים האמיתיים - הדרוזים - ולא המשיחיים הכהניסטים שאתה חובר אליהם. בושה, בושה". הוא הפסיק לצעוק לאחר שהרמטכ"ל ניגש לחבק אותו ולחש לו כמה מילים, אך בכל זאת הורחק לאחר מכן מהמקום על ידי שוטרים.
"יש שותפות נהדרת בין העדה הדרוזית לבין צה"ל", אמר הרמטכ"ל הלוי בתחילת האירוע. "אני מאוד גאה להיות כאן היום ולרוץ, גם לזכר בני העדה שנפלו איתנו בברית הזו, וגם למען שיתוף פעולה טוב יותר לביטחון המדינה ובשביל המדינה היקרה שלנו".
"חבר'ה, זה לא זמן לנאומים", אמר גלנט על הבמה עם סיום המרוץ - וזכה בתחילה לתשואות. "אני רק רוצה להגיד לכם דבר אחד - מערכת הביטחון בשביל כל משרתיה, דרוזים, יהודים וכל שאר העדות, היא מקום אחד, יש לו בסיס אחד, אנחנו שותפים במשימות, אנחנו שותפים בדרך, ולצערנו הרב אנחנו גם שותפים כאשר יש מחירים כבדים ויש חללים. היום אנחנו מכבדים את אחינו וחברינו הלוחמים הדרוזים שמסרו את נפשם על הגנת המדינה. אנחנו מצדיעים להם, אנחנו מחבקים את המשפחות, אנחנו אוהבים את הציבור הדרוזי, את הקהילה הדרוזית".

7 צפייה בגלריה
שר הביטחון במירוץ הבנים הדרוזים
שר הביטחון במירוץ הבנים הדרוזים
שר הביטחון גלנט במרוץ
(צילום: Sportphotography, כפיים)
7 צפייה בגלריה
הרטמכ"ל ושר הביטחון במירוץ הבנים הדרוזים
הרטמכ"ל ושר הביטחון במירוץ הבנים הדרוזים
הרמטכ"ל הלוי יחד עם גלנט
(צילום: אביהו שפירא)
7 צפייה בגלריה
לונא חמוד עם אביה
לונא חמוד עם אביה
לונא חמוד, יתומת צה"ל, עם אביה
(באדיבות המשפחה)
מפגינים נשמעו צועקים לגלנט לקראת סיום דבריו "ומה עם חוק הלאום? ומה עם חוק הלאום? ואת הדמוקרטיה?", והוא המשיך: "ובעיקר מעריכים ומכבדים את הלוחמים הדרוזים, כל הכבוד לכם חבר'ה, בהצלחה".

מנהיג העדה: "הדרוזים נרדפים ע"י גורמים חסרי לב ומצפון"

המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, אמרו בנאומו לאחר המרוץ כי "תקופה מורכבת מאוד עוברת על מדינת ישראל, השסעים בחברה הישראלית מדאיגים אותי ומדירים שינה מאזרחי ישראל. לצערי ישנה שנאה, פסילת האחר, רמיסת זכויות של אוכלוסיות רבות, שיח קשה ופוגעני עד כדי שנאת חינם".
השייח טריף הוסיף: "כשאני עומד כאן ומתבונן בקהל ורואה את אלפי הרצים שיצאו לשדות עם השחר, זוהי ישראל היפה שאנו רוצים וחפצים בה ובקיומה. זו מדינתנו היקרה למענה נפלו מיטב בנינו ולזכרם התכנסנו היום. החללים שלנו והמשפחות שלהם זוכות היום לחיבוק חזק, חיבוק אמיתי של שותפות רעים. אבל לצערי העדה הדרוזית שממנה יצאו הלוחמים איננה זוכה ליחס הראוי לה במדינת ישראל. בהיותם אזרחים נאמנים, החיילים הדרוזים, משפחותיהם והיישובים שלהם מופלים לרעה".
לדבריו, "הרוח החיובית הנושבת כאן נעלמת אצל גורמי הממשל והופכת לרוח נגדית ושלילית המאיימת על הברית בין העדה הדרוזית לעם היהודי במדינת ישראל. לצד החלקות הצבאיות ובתי העלמין הצבאיים ביישובים הדרוזיים, לחללי צה"ל ישנם מאות ואלפי בתי מגורים של חיילי וקציני צה"ל ושל אזרחים רבים שלא זכו להסדרה, אלא נרדפים על ידי גורמי אכיפה חסרי לב ומצפון, עם צווים מינהליים וקנסות כבדים. הצווים והקנסות עלולים להביא להריסת כל הטוב שנבנה בדם כלל לוחמי צה"ל. יש לעשות את הכל בכדי להסיר את החרפה ולהחזיר את היחסים שבין העדה למדינה למסלולה התקין".

7 צפייה בגלריה
הרטמכ"ל ושר הביטחון במירוץ הבנים הדרוזים
הרטמכ"ל ושר הביטחון במירוץ הבנים הדרוזים
(צילום: אביהו שפירא)
7 צפייה בגלריה
הרטמכ"ל  במירוץ הנצחת הבנים הדרוזים
הרטמכ"ל  במירוץ הנצחת הבנים הדרוזים
(צילום: אביהו שפירא)
7 צפייה בגלריה
 נור אלדין סואעד
 נור אלדין סואעד
החניך נור אלדין סואעד לצד עדנאן אסעד שנפל לבור בדיר אל-אסד
(באדיבות המשפחה)
במרוץ, שמוקדש למען החללים בני העדה הדרוזית ונועד לחשוף את תרומת העדה לחברה בישראל ויצא השנה לדרך בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, השתתפו בכירים נוספים ובהם מפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין, ראש אט"ל אלוף מישל ינקו, מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, ראש מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף גסאן עליאן, וראש אכ"א לשעבר אלוף (במיל') יורם (יה-יה) יאיר. כמו כן, השתתפו יו"ר יד לבנים אלי בן שם, יו"ר יד לבנים הדרוזים ד"ר רמזי חלבי, והשופט בדימוס עודד מודריק. את מקצה 5 הק"מ הזניק צביקה גרינגולד, מפקד "כוח צביקה" במלחמת יום הכיפורים.
המרוץ השנתי התקיים ביער לביא הסמוך למחלף גולני. יוזם ומייסד פרויקט "בשביל הבנים", תא"ל (במיל') אמל אסעד, אמר כי "בימים של פילוג וקרע בעם, אירוע 'בשביל הבנים' המהווה מפעל הנצחה פעיל לזכר הלוחמים בני העדה הדרוזית, הוא אירוע מאחד ובעל ערך רב לכלל החברה בישראל. האירוע, שמתקיים גם לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, הוא מפגן של סולידריות, שמאפשר להכיר טוב יותר את משפחות הנופלים הדרוזים ומפסק הצצה לאורחות חייהם של בני העדה".
את המרוץ יוזמת עמותת "בשביל הבנים" בשיתוף בית יד לבנים לדרוזים בשיתוף עם ארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF) והאגודה למען החייל, המועצה המארחת – מועצה אזורית גליל תחתון, משרד הביטחון ומשרד התרבות והספורט. מטרת המרוץ לחשוף את התרומה של העדה הדרוזית לחברה בישראל, לעורר שיח רב תרבותי וליצור חיבורים בין המגזרים השונים בישראל.