צעירים ערבים יידו הבוקר (יום א') אבנים לעבר כוחות המשטרה בהר הבית, שעות לפני פתיחת ההר לעליית יהודים לרגל צום תשעה באב. השוטרים נכנסו אל מתחם ההר ופיזרו את המהומות ללא עצורים. מאוחר יותר פקדו יותר מאלף יהודים את ההר, תחת אבטחה משטרתית כבדה. יחד איתם עלו להר גם חברי הכנסת עמיחי שיקלי ויום טוב כלפון מימינה.

6 צפייה בגלריה
 יהודים עולים להר הבית
 יהודים עולים להר הבית
בנט הנחה "להמשיך בעלייה מסודרת ובטוחה". יהודים בהר הבית, הבוקר
(צילום: TPS)
6 צפייה בגלריה
 יהודים עולים להר הבית
 יהודים עולים להר הבית
יהודים בהר הבית
(צילום: TPS)
6 צפייה בגלריה
מתיחות בהר הבית בתשעה באב
מתיחות בהר הבית בתשעה באב
שוטרים במתחם הר הבית, הבוקר
העימות שהיה הבוקר בין כוחות המשטרה לצעירים הערבים מגיע על-רקע קריאות שנמשכות זה כמה ימים מצד מוסלמים בירושלים להגיע למסגד אל-אקצה כדי לבלום את כניסת היהודים היום. אל הקריאות הללו הצטרפו גם אנשי דת מוסלמים ברחבי הארץ, ובעקבותיהן הגיעו למקום עשרות ערבים תושבי ואדי ערה.
ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים היום הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה בנוגע לאירועים בהר הבית. בנט הנחה להמשיך בעלייה מסודרת ובטוחה של יהודים להר, תוך שמירה על הסדר במקום. מלשכתו נמסר כי "ראש הממשלה מקבל עדכונים שוטפים ויקיים הערכות מצב נוספות בשעות הקרובות".
מהמשטרה נמסר כי "משטרת ישראל ערוכה ביממה האחרונה בכוחות מוגברים על מנת לאפשר את שמירת הסדר וביטחון הציבור. אתמול בשעות הערב, התקיימה תהלוכה של 'נשים למען בטחון ישראל', שעברה ללא חריגים למעט מספר אירועי חיכוך שטופלו. הבוקר, סמוך לשעה 05:00 לאחר תפילת הבוקר, כמה צעירים החלו ליידות אבנים ברחבת הר הבית לעבר כוחות המשטרה שהפסיקו האירוע. כוחות המשטרה ממשיכים בפעילות במקום לשמירת הסדר וחופש הפולחן. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג’מן מפקד על כלל הכוחות ומקיים הערכות מצב. כרגע האירועים מתקיימים כסדרם ובמקום שורר שקט".
6 צפייה בגלריה
מתיחות בהר הבית בתשעה באב
מתיחות בהר הבית בתשעה באב
מתפללים ורעולי פנים בתוך המסגד
ברחוב הערבי בירושלים רואים גם ב"צעדת ליל תשעה באב", שהתקיימה אמש, התססה של השטח. מדובר בתהלוכה שמתקיימת מדי שנה סביב חומות העיר העתיקה, והתנהלה גם אמש באופן שגרתי, ללא אירועים מיוחדים, ואובטחה על-ידי המשטרה.
משרד החוץ הירדני טען כי ישראל הפרה את הנהלים המקובלים בהר הבית וגינה את האירועים. "ההתנהלות הישראליות במסגד מגונה ובלתי מתקבלת. זוהי הפרה של הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי של המקום. משרד החוץ שלח הודעת מחאה רשמית בה דרש מישראל להפסיק את ההפרות וההתגרויות ולכבד את הסטטוס קוו וקדושת המסגד", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ הירדני, הודעה מקובלת אחרי כל אירוע חריג לכאורה בהר הבית.
במקביל, ביום שלישי הקרוב יחול חג הקורבן, ועל כן צפויים פלסטינים לפקוד את הר הבית ואת ירושלים. בישראל הגבילו את הביקורים בהר הבית ויאפשרו רק לגברים פלסטינים נשואים בני יותר מ-50 לעלות להר, כדי למנוע עימותים. במסגרת ההגבלות, נשים נשואות בנות יותר מ-40 יוכלו לעלות אל מתחם ההר גם הן.
ביום ירושלים האחרון הובילה המתיחות בהר הבית לפתיחת מערכה צבאית מול חמאס ברצועת עזה במסגרת מבצע "שומר החומות" ולעימותים בערים מעורבות בישראל. לפני חודש, ולמרות איומים מצד חמאס, התקיים מצעד הדגלים בירושלים בהשתתפות אלפי בני אדם. בשולי הצעידה התפתחו עימותים בין צועדים לפלסטינים שהניפו דגלים, ובמזרח העיר נפגעו כ-20 תושבים בהתכתשויות עם המשטרה, רובם באורח קל. שני שוטרים נפצעו במצעד באורח קל.
פורסם לראשונה: 07:42, 18.07.21