6 צפייה בגלריה
ברט בדיחי ביד ושם
ברט בדיחי ביד ושם
ברט בדיחי. "להילחם על זה יום יום"
(מתוך אתר יד ושם )
ברקע הביקורת על משרד החינוך שזנח את המסעות לפולין בעקבות משבר הקורונה, טוענים ניצולי שואה שהעברת התכנים העוסקים בזיכרון לא נעשית באופן ראוי ומספק גם במערכת הלימודים בארץ. "לא משקיעים מספיק כדי ללמד אותם", אמרה היום (יום ג') ל-ynet ברט בדיחי (89), ניצולת שואה מצרפת. "בני הנוער צריכים ללמוד את זה כדי לשמור על המדינה שלנו והעם שלנו. כדי שדבר כזה לא יקרה שוב, צריך לדעת מה היה. האנטישמיות לא עברה. היא קיימת. אנחנו צריכים להילחם על זה יום יום".
בדיחי היא אשת עדות, ממייסדות "עלומים" - ארגון הילדים שהוסתרו בצרפת בתקופת השואה - ופעילה בהנצחת זכר שואת יהדות צרפת וחסידי אומות העולם. "הרבה בני נוער חושבים שהם כבר שמעו הכל", היא מוסיפה. "זה לא מספיק. צריך לשמוע עוד ועוד ועוד. בני נוער מתעייפים מהר מדבר שקצת מפריע להם, אבל צריך להשקיע. יש עוד כל כך הרבה ניצולים סביבנו והם עדים למה שקרה".
6 צפייה בגלריה
ברט בדיחי בילדותה
ברט בדיחי בילדותה
ברט בדיחי בילדותה. "בני נוער מתעייפים מהר"
(מתוך אתר יד ושם )
בעשורים האחרונים יצאו כ-30 אלף תלמידים מדי שנה למסעות במחנות בפולין, מלווים בניצולים שסיפרו להם על שאירע. אלא שמגפת הקורונה הקפיאה את המסעות הללו. באופן רשמי, במשרד החינוך מתייחסים למסעות כ"עוגן בטוח להמשך לימוד הזוועות שהתרחשו על העם היהודי", אבל בפועל, הם לא מיושמים עוד.
בימים האחרונים קראו ניצולים, הורים, תלמידים ואנשי אקדמיה להחזיר גם את המסעות ואף להרחיב את הפעילויות והלמידה בנושא, בעיקר על רקע התקופה שבה מתמעטים והולכים השורדים.
6 צפייה בגלריה
אברהם איווניר
אברהם איווניר
אברהם איווניר. "היו לא פחות 'עוזריהם'"
(מתוך אתר יד ושם)
6 צפייה בגלריה
אברהם איווניר ובני משפחתו
אברהם איווניר ובני משפחתו
איווניר בילדותו עם בנות משפחתו
(מתוך אתר יד ושם)
אברהם איווניר (85), ניצול שואה ופעיל להנצחת זכר נספי שואת יהדות רומניה, מרגיש לא נעשה מספיק כדי להעביר את המורשת והזיכרון לבני הנוער בארץ. "זה לא רק משלחות, גם פה במדינת ישראל צריך לעשות את המאמצים כדי לשמר את הזיכרון", הוא אומר. "הרבה אנשים לא יודעים שהייתה שואה של יהדות רומניה. לא רק הנוער, גם מבוגרים לא יודעים את זה. הם לא בקיאים במה שהיה. היו לא פחות 'עוזריהם' מאשר נאצים. זה צריך להופיע בתוכניות הלימודים.
"הרבה ילדים לא יודעים איפה חיו המשפחות שלהם, מאיפה הן באו, איך נראו החיים שם. מערכת החינוך צריכה להפוך אותם לחוקרים ולשלוח אותם לשם".
6 צפייה בגלריה
אווה לביא נואמת בבניין האו"ם בניו יורק
אווה לביא נואמת בבניין האו"ם בניו יורק
אווה לביא באו"ם, ינואר 2018
(מתוך אתר יד ושם )
6 צפייה בגלריה
אווה לביא ואמה
אווה לביא ואמה
אווה לביא ואמה. "אנחנו מנתחים את זה עד היום"
(מתוך אתר יד ושם )
גם אווה לביא, שנכללה ברשימת שינדלר וניצלה הודות למפעליו של איש העסקים בפלשוב ובברונליץ, היא אשת עדות שמספרת את סיפור הצלתה בארץ ובעולם. בין היתר היא נאמה בבניין האו"ם בניו יורק ביום השואה הבינלאומי בינואר 2018. "חשוב מאוד שידעו מה שהיה שם", היא אומרת. "חשוב לזכור מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים. אנחנו סובלים את זה, מדברים על זה ומנתחים את זה עד היום. חשוב שבני הנוער ימשיכו להנציח את המורשת".
"אנו רואים חשיבות גדולה מאוד בהוראת שואה והעברת התכנים לבני נוער וצעירים", מוסיפה אורית מרגליות, מנהלת מחלקת הדרכות חינוכיות בבית הספר הבין-לאומי להוראת השואה ב"יד ושם". לדבריה, "הוראת שואה ותכניה מתקיימת בפורמטים שונים. לצד ימי לימוד, ימי עיון וסמינרים לכ-240,0000 תלמידים וצעירים מהארץ ומהעולם מדי שנה, מתקיימות פעילויות שונות כמו ניידות חינוכיות שלנו שמגיעות לבתי הספר וכן פרויקטים חינוכיים המאפשרים לימוד בדרך חווייתית אם זה בתחום הצילום או המוזיקה.
"כמובן שלצד אלו מתקיימים המסעות לפולין, שיד ושם רואה בהם חשיבות ודרך נוספת ומשמעותית להנחלת הזיכרון ואחד האמצעים ללמד, לקרב ולדון בנושא השואה. סביב המסע נבנה תהליך חינוכי של הכנה משמעותית למסע בפעילות בבתי הספר וביד ושם, ועם עיבוד של הדברים עם החזרה לארץ".
מוקדם יותר נמסר ממשרד החינוך בתגובה: "שרת החינוך הנחתה את המשרד בראשות המנכ"ל לקיים דיונים בנושא החזרת המסעות בחורף הקרוב, ולבצע את הפעולות הנדרשות לכך ‑ בכפוף למגבלות הקורונה ובתיאום עם משרד הבריאות. הנחלת זיכרון השואה מהווה את אחת מאבני העבודה המרכזיות של מערכת החינוך, והנושא מוטמע בתחומים רבים ‑ בהם לימודי ההיסטוריה לבגרות, מסע 'משואה לתקומה', טקסים, ביקורים במוזיאונים ועוד".