נציב הכבאות דדי שמחי אמר אמש (יום שני) כי "זה הישג גדול שבשריפה בסדר הגודל של אסון הכרמל אין עד כה נפגעים בנפש ורק בתים בודדים נשרפו", אך מנגד יש הטוענים כי היערכות המערך אל מול האפשרות לחידושה של האש אתמול בלילה לקתה בחסר - ומעלים שורה של שאלות קשות.
אמש רוב תושבי היישובים שפונו הורשו לחזור לבתיהם, מלבד תושבי גבעת יערים. טרם הושגה שליטה על האש, ועשרות צוותי כיבוי נמצאים עדיין בשטח - כשמטוסי הכיבוי מסייעים להם. אבל אחרי יממה וחצי של מאבק באש בהרי ירושלים מועלות לא מעט שאלות, ביניהן מדוע לא הובאו אמש כוחות נוספים "לחיסול" האש ולמה לא השתמשו בחלק ממטוסי הכיבוי.
"פשוט לא נערכו לחידוש האש", אמר היום גורם בכבאות ל-ynet על השריפה בהרי ירושלים, שהובילה ביומה השני לפינוי של אלפי תושבים מבתיהם, להחלטה על גיוס כללי במערך הכבאות ולשיחות עם מדינות זרות בנוגע לבקשות סיוע בכיבוי. "אתמול, כשהייתה דעיכה, לא עשו רענון כוחות. אני לא מבין למה חידוש האש הפתיע מישהו למעלה".

5 צפייה בגלריה
שריפה בהרי ירושלים
שריפה בהרי ירושלים
הלהבות משתוללות בהרי ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
הנציב שמחי, לצד השר בר לב והמפכ"ל שבתאי
(צילום: יואב דודקוביץ)
"אמנם הורידו את האש, אבל לא חיסלו אותה, לא הביאו עוד כוחות לחסלה", אמר אותו גורם. "אנחנו הרי מכירים את זה שהרוחות מתגברות בצהריים. למה לא היו מוכנים? לדעתי, כל הפיקוד קרס".
גורם אחר סיפר ל-ynet כי ביום ראשון היו קצינים שהתנגדו להודעה שיש שליטה על האש, משום שפחדו שהמסה של הכבאים תרד. "במקום גיוס כללי היום, היינו נשארים באותם מספרים גם בלילה", הוסיף.
כמו כן, ל-ynet נודע כי בשנה האחרונה התקבלה דרישה מקרב כבאים למנות ראש תחום שטחים פתוחים בשל שינויי האקלים הקיצוניים, אך נציב הכבאות דדי שמחי דחה את היוזמה אף שאלו התריעו בפניו: "אם לא נפיק לקחים נעמוד באירוע מבצעי שניכשל בו או שנצטרך לתת עליו דין וחשבון".
גורם בכבאות אישר את הדברים והוסיף: "מערך של שטחים פתוחים זה א'-ב' בכבאות, אבל אצלנו אין כוח אדם. התקינה דורשת כבאי על כל אלף אנשים ואנחנו 2,200 כבאים על תשעה מיליון. כבאים הם לא רק לאירועים יומיומיים אלא גם לאירועים מכוננים כאלו. מה מתחשבנים על כסף כשבתרחיש קיצון יהיה לך כוח אדם? הגיע הזמן שהמדינה תתעורר".

5 צפייה בגלריה
שריפה הרי ירושלים
שריפה הרי ירושלים
השריפה בהרי ירושלים
(צילום: מתנאל בושרי )
5 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בחפ"ק בשורש
הרצי הלוי בחפ"ק בשורש
סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי בחפ"ק בשורש
(צילום: נדב אבס)
בדו"ח מבקר המדינה שפורסם השנה נכתב כי נכון ליוני אשתקד, רק 72% מהמשרות המיועדות לתפקידים מבצעיים ברשות היו מאוישים. מדובר במצבת כוח אדם צרה מדי של לוחמי אש. גם אם התוכנית הרב-שנתית של הארגון לקליטת 554 לוחמי אש חדשים עד 2023 תתממש במלואה, לפי המבקר עדיין יחסרו 17% כדי למלא את המכסה הדלילה.
גם השימוש - או יותר נכון השימוש החלקי במטוסי הכיבוי - זכה לביקורת חריפה. "למה לא לקחו מטוסי כיבוי שממלאים מים מהים?", אמר הגורם בכבאות. "זה לא חומר בערה ולא עוד כסף. אם אנשים חושבים שיחזור מצב של אסון הכרמל והתוצאות יהיו שונות הם לא מבינים. זו בדיוק אותה שריפה, פשוט לא היה לנו פה עדיין - ונקווה שלא יהיה - אוטובוס של סוהרים שנקלע לאירוע".
5 צפייה בגלריה
שריפה הרי ירושלים
שריפה הרי ירושלים
כבאי נאבק בלהבות
(צילום: מתנאל בושרי )
בנוסף, ב-ynet פורסם לראשונה כי שבעה מטוסי כיבוי של חברת "כים ניר" נשארו על הקרקע במנחת בנגב, לטענת החברה בגלל שלא אושרה הפעלתם ללא חוזה. במשרד לביטחון הפנים אמרו מנגד כי "המטוסים לא נדרשו מבצעית עד היום" - אבל לאחר הפרסום הוחלט כי הם יופעלו ממחר בבוקר, אחרי שמשרד הביטחון ישכור אותם.
גורם בטייסת הכיבוי אף אמר כי ישנה אפשרות להגדיל את מספר מטוסי הכיבוי באופן מיידי בעוד כחמישה מטוסי כיבוי אם תהיה דרישה כזו. "הם מוכנים וערוכים לפעולה בלוחות זמנים מידיים", אמר - אך דרישה כזו כנראה לא הגיעה עד אמש.
מהכבאות נמסר בתגובה לטענות: "אין בכוונתנו להתייחס לניסיונות חוזרים ונשנים לפגוע בסגל הפיקוד הבכיר בכבאות בהסתמך על גורמים אינטרסנטים אנונימיים תוך התעלמות מכוונת מהמציאות והעובדות בשטח. המפקדים והלוחמים ימשיכו ללחום בנחישות ובמקצועיות עד לכיבוי השריפות".
פורסם לראשונה: 23:14, 16.08.21