לקראת "מבצע המאחזים" שצפוי מחר (רביעי), היום יתבצעו ההכנות האחרונות גם בקרב אנשי תנועת "נחלה" בראשות פעילת הימין דניאלה וייס, וגם בקרב המשטרה ומערכת הביטחון. על פי גורמים בהתנחלויות, מחר צפויים להגיע מאות פעילי ימין ומשפחות לשלוש נקודות התיישבות עיקריות ביהודה בנימין ושומרון.
מערכת הביטחון נערכת בפריסת מחסומים בצירים, צווי רידוד ומאות שוטרים, חיילים ולוחמי מג"ב, כאשר החשש הוא מתמונות של פינוי וגרירה של נשים וילדים. ב"נחלה" גייסו למעלה מחמישה מיליון שקלים בפרויקט גיוס תרומות, בהובלת האסטרטג מאיר ליוש, חברת צ'רידי דוברת הארגון איילת שליסל והקמפיינר דוד כהן. מלבד המשפחות שצפויות להגיע, הצליחו לרתום גם רבנים, בהם הרב אליקים לבנון, הרב יוסף ארציאל והרב חיים שטיינר.
4 צפייה בגלריה
"ערכות מאחז"- תמונות של הערכות שמחולקות למשפחות כדי להקים מאחזים.
"ערכות מאחז"- תמונות של הערכות שמחולקות למשפחות כדי להקים מאחזים.
"ערכות המאחז" שיחולקו למשפחות שיגיעו למחות
(צילום: נחלה)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
"חלק מהמשתתפים לא יודעים שזו פעילות לא חוקית". גנץ
(צילום: AFP)
לשכתו של שר הביטחון בני גנץ מסרה כי הוא הנחה "להעביר מסר ברור לאזרחים הישראליים שבכוונתם לקחת חלק בתוכנית, שמדובר בפעילות שאינה חוקית - שגורמי הביטחון הונחו להיערך למניעתה ולטיפול בה". עוד נמסר, כי "שר הביטחון הדגיש בהתאם למידע שהובא בפניו, כי רבים מהמתכננים להשתתף בפעילות, הנמנים על הרוב המוחלט של תושבי יהודה ושומרון שהם אזרחים שומרי חוק, אינם מודעים לכך שהפעילות אינה חוקית ולא מתאומת עם גורמי הביטחון".
"שר הביטחון ציין כי לצד המשך הבנייה וחיזוק ההתיישבות החוקית, תינקט אכיפה קפדנית, ולא תתאפשר הפרת חוק", נמסר עוד. "עוד ביקש שר הביטחון להדגיש, כי הפעילות שאינה מתואמת עם כוחות הביטחון צפויה להעמיס על הפעילות המבצעית השוטפת, ולפגוע בסדר הציבורי".
בשעות שלפני תחילת המבצע יחולקו למשפחות "ערכות מאחז", שמכילות בין היתר צליות, בזנטים, מחצלות, תאורה סולארית, ג'ריקן מים, מטען נייד וגם "ערכת שירותים", כאשר המטרה היא לגרום לאנשים להישאר כמה שיותר זמן בשטח.
4 צפייה בגלריה
הכרוז לקראת "מבצע מאחזים"
הכרוז לקראת "מבצע מאחזים"
כרוז שהפיצו המתנחלים
4 צפייה בגלריה
"ערכות מאחז"- תמונות של הערכות שמחולקות למשפחות כדי להקים מאחזים.
"ערכות מאחז"- תמונות של הערכות שמחולקות למשפחות כדי להקים מאחזים.
נערכים להקמת המאחזים
(צילום: נחלה)
אלא שבשטח, או עוד הרבה קודם, ימתינו להם לוחמי צה"ל, שוטרי משטרת מחוז שי ולוחמי מג"ב. בימים האחרונים קיימו כל הגורמים הבכירים בגזרה הערכות מצב בכדי להתכונן לקראת עליית המתנחלים. בין היתר צה"ל ינסה, כמו במקרים קודמים, למנוע מהמשפחות להגיע לאותן נקודות ויעצור אותן במחסומים עוד הרבה קודם. הכוחות יעשו שימוש גם בצווי רידוד שמטרתם הוצאת אנשים מהשטחים והחרמות ציוד.
בנוסף ייפרסו הכוחות גם בשטח הפתוח ולא רק בצירים, על מנת לעצור את העבודות כבר בתחילתן. "העובדה שמדובר באירוע אחד שקורה בכמה גזרות היא מאתגרת. אבל אנחנו נערכים", מסביר גורם ביטחוני. "צריך להבין שמדובר בפעילות שאינה חוקית. אנחנו לא נאפשר שום הקמת מאחז. זה לא על הפרק. החשש הגדול שלנו הוא שאנשים נורמטיביים המגיעים מכל רחבי הארץ וחושבים שמדובר בפעולה חוקית יתעמתו איתנו, וכך עלולות להיצרב תמונות לא טובות של עימותים וחיכוך. זו לא המטרה. אנחנו נאפשר לקיים מחאה, אבל הכל במסגרת החוק".
אנשי היחידה לפירוק מאחזים של ארגון שלום עכשיו, יחד עם ארגונים ופעילי שמאל נוספים, מתכוונים להגיע אף הם לשטחים על מנת לעצור בגופם, אם יידרש, את המבצע להקמת המאחזים. בשבועות האחרונים מובילים הארגונים קמפיין שכותרתו "עוצרים את פושעי המאחזים", שבמסגרתו הזמינו את הציבור להצטרף אליהם ולעצור את המבצע.
לפעולה שותפים הארגונים: קריים מיניסטר, שוברים שתיקה, מחזקים, לוחמים לשלום, מסתכלים לכיבוש בעיניים, אימהות נגד אלימות, מחסום ווטש וזזים. בשלום עכשיו מדווחים על מאות ישראלים שנרשמו לפעולה ומתכוונים להגיע מחר יחד איתם.
בשלום עכשיו מסרו כי "הקמת מאחזי טרור חדשים, המלווה בקמפיין גלוי ובגיבוי הנהגת הימין המשיחי, היא פיגוע מתוכנן היטב נגד האינטרס הישראלי. מהמאחזים תצא בהכרח אלימות מתנחלים נגד חיילי צה"ל, פעילי שמאל ופלסטינים, שתוביל לנישול פלסטינים מאדמותיהם. לא ניתן לזה לקרות. נגמרו הימים שבהם כנופיית כהניסטים קטנה, אלימה ומשיחית מחזיקה את ישראל בת ערובה. אם הממשלה, המשטרה והצבא בוחרים להתכופף בפני המיליציות של בן גביר וסמוטריץ', אנחנו נעצור אותם".
מהמשטרה ומדובר צה"ל נמסר: "הקמת מאחזים ביהודה ושומרון שלא בהתאם לתהליכים והאישורים הנדרשים על פי דין והמנוגדים לחוק - אינה חוקית ואסורה. בהמשך להודעת הדרג המדיני, צה"ל, משטרת ישראל, מג"ב וכוחות הביטחון נערכים בכבישים, במחסומים ובנקודות המרכזיות במרחב יהודה ושומרון לשמירה על הביטחון והחוק והסדר במרחב. כוחות משימה יעודיים יפעלו במטרה למנוע כל פעילות בלתי חוקית ועל מנת לקיים את המשימה המרכזית, מניעה וסיכול טרור".
יואב זיתון סייע בהכנת הכתבה