הלימודים יתחדשו הבוקר - אבל ההצעה שעוררה סערה והובילה להשבתה אושרה בוועדה: מרכז השלטון המקומי הודיע אמש (שני) כי במסגרת המאבק נגד קרן הארנונה, תימשך שביתת המחאה - אבל מערכת החינוך תוחרג ותחזור לפעילות מלאה. "אנחנו עושים זאת כדי לא לפגוע בהורים ובילדים. לא ניתן להם להיות בני ערובה של שר האוצר", אמרו במרכז השלטון המקומי. שעות לפני כן אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי מדובר ב"שביתה בריונית". כשעתיים לאחר מכן אושרה בוועדת הכספים ההצעה שחוללה את הסערה.
לפני ההצבעה בוועדה על חוק קרן הארנונה אמר סמוטריץ' כי "נחצו בדיונים האלה שורה של קווים אדומים". הוא התנצל "בשם עם ישראל", והחל לברך את שורת מנסחי החוק ואף להתחבק עם חברי הקואליציה עוד לפני אישור החוק - בזמן שנציגי האופוזיציה תוקפים אותו בחריפות ומכנים זאת "שוד ארנונה". שר האוצר אף הודה ליו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, אף שהוא התנגד בחריפות לחוק. "השיח איתו טייב את החוק הזה. אני מבין שכמה ראשי רשויות לחצו אותו וכפו עליו להתנגד, אבל הוא היה שותף מלא לגיבוש החוק הזה", אמר.
ההצעה אושרה ברוב של 10 מול 8, והמשמעות היא שחוק קרן הארנונה התווסף כעת לחוק ההסדרים. חוק ההסדרים יובא בשבוע הבא (כמכלול של תכניות ורפורמות רבות) למליאת הכנסת ושם יאושר סופית.
5 צפייה בגלריה
ועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
ועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
סמוטריץ' וגפני, בדיון הערב
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
במרכז השלטון המקומי הבהירו כי אמנם מערכת החינוך לא תושבת, אבל השביתה תימשך עד יום חמישי. הם והודיעו כי יחריפו את המאבק וינקטו בצעדים הבאים: תוקפא עבודת ועדות תכנון ובניה; לא יינתנו היתרי בנייה; והרשויות יקפיאו הסכמי גג באזורי הביקוש. ההחלטות התקבלו לאחר ישיבת ראשי הערים. לישיבה הצטרפו גם הרשויות הערביות, שהביעו תמיכה במאבק.
"לרשויות המקומיות אין שום כוונה לשתף פעולה עם הקרן לגזילת כספי הציבור, ונפנה לערכאות משפטיות", אמרו במרכז השלטון המקומי. "לא תהיה העברת כספים לקרן. לא נסכים להיות חברת הגביה של אוצר מדינת ישראל על חשבון גבם של התושבים שלנו. נמשיך ונעשה כל מה שניתן כדי להשאיר את כספי הארנונה עבור החינוך, הרווחה, התשתיות והתרבות של התושבים שלנו. אנחנו מודים למיליוני התושבים שתומכים בנו במאבק הצודק וקוראים לציבור להמשיך ולתמוך ברשויות כדי שנוכל להמשיך להעניק לכם את השירותים העירוניים".

5 צפייה בגלריה
שביתה בכפר סבא
שביתה בכפר סבא
שביתה בכפר סבא, היום
(צילום: יאיר שגיא)
הדיונים בוועדת הכספים שהתקיימו היום והגיעו כמעט לאלימות, נקטעו בשל טענה לנושא חדש, ועברו לוועדת הכנסת. בדיון, ראש העיר אילת אלי לנקרי אמר כי "הדבר הזה יהרוס את העיר אילת, אחרי התנהלות מופתית שהוצאתי את העירייה הזו מהבוץ. מישהו השתגע, שאני אעביר 50 מיליון שקל לאיזו קרן? אתם לא מחמיצים שום הזדמנות לפגוע בפריפריה - בעיר הכי פריפריאלית, ששירותי הרפואה בה הם הכי לא נגישים, אנשים נוסעים מרחקים כדי לקבל טיפול. גם ככה האילוצים סובלים כל כך מהעובדה שהם בפריפריה, ואתה נותנים לה עכשיו עוד מכה".
עוד אמר לנקרי לחברי הכנסת: "אתם לא מבינים את המשמעות. תעשיית המלונות זו תעשייה שהארנונה שלה נמוכה אבל ההוצאה גורמת לכך שאנחנו מחזירים כמעט הכול. אנחנו משרתים לא רק את התושבים, אלא גם שלושה מיליון תיירים. אני אומר לאוצר - תתעשתו! אני לא חוזר לעיר אם אני נותן לזה לקרות, אני נכשלתי אם אני אתן לזה לקרות".
יו״ר השלטון המקומי חיים ביבס אמר בדיון: "בסוף צריך לזכור דבר אחד, זה שאומרים שהפריפריה ירוויחו והעשירים יפסידו זה הכול בלוף. זו עוד המצאה של קרן שהמטרה שלה זה להכניס יד לכיס ולקחת. שר האוצר סמוטריץ' ישב איתנו בחודש מרץ ואמר לנו 'אם זה קו אדום עבורכם לא נכניס את זה לחוק ההסדרים'. ברגע שראינו שהוא לא עומד במילה שלנו הלכנו למאבק הזה. מדינת ישראל נמצאת 20 שנה מאחור ועדיין לוקחים מאיתנו כסף. מספרים שזה יעזור לפריפריה, אז אני אגיד לכם, אני גדלתי בבית שאן, בניתי תכנית שלמה לדיור ופיתוח אבל המדינה לא רוצה שהם יתפתחו. גם בית שאן וגם ירוחם מפסידות במודל של האוצר. זה התקציב הכושל ביותר שהיה במדינת ישראל".

5 צפייה בגלריה
שביתה בעיריית גבעתיים
שביתה בעיריית גבעתיים
"רוצים לתת כספים לעיריות עניות ע"י הפיכת עיריות נוספות לעניות". שביתה בעיריית גבעתיים, היום
(צילום: יריב כץ)
גם ראש העיר תל אביב רון חולדאי תקף את סמוטריץ' והאוצר, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "במשך 90 שנה מיום הקמתה עיריית תל אביב הייתה בגירעון תקציבי, העיר הייתה על סף פשיטת רגל. בעזרת ניהול נכון וחזון כלכלי הצלחנו לייצב את העיר. גריעת עשרות מיליונים מדי שנה מהעירייה יכולה להחזיר אותנו אחורה, ואנחנו עיר חזקה, אני לא רוצה לחשוב מה יקרה עם עיריות חלשות יותר.
"הצדק החלוקתי על פי הממשלה הזו פירושו לתת כספים לעיריות עניות על ידי הפיכת עיריות נוספות לעניות. בדיוק כמו בנושא הכספים הקואליציוניים שהועברו אתמול, שיהפכו שנים קדימה ציבור שלם ליותר תלותי וחלש ממה שהוא היום. במקום לתת תמריצים כלכליים לערים שזקוקות לכך, במקום להביא יוזמות חדשניות לשולחן, הם בוחרים בדרך הקלה מבחינתם".
עו"ד אילן בומבךעו"ד אילן בומבךצילום: מוטי קמחי
בעקבות השביתה, התאחדות התעשיינים, התאחדות הקבלנים והקרן לפיתוח ענף הבנייה עתרו לבג"ץ באמצעות עו"ד אילן בומבך נגד "פורום 15 הרשויות" ונגד המרכז לשלטון מקומי, בטענה כי מדובר בהשבתת פתע בלתי חוקית. שופט בג"ץ יחיאל כשר לא הוציא בשלב זה צו ביניים, אלא ביקש תגובות מפורום ה-15 ומהעיריות עד ליום רביעי ב-16:00.
גלעד מורג השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 19:07, 15.05.23