משרד החוץ ערך אחר הצהריים (שני) שיחת הבהרה לשגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב, בעקבות דברי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ולפיהם לצורר הנאצי אדולף היטלר היה "דם יהודי". בפגישה שבין השגריר הרוסי לראש אגף אירו-רוסיה במשרד גרי קורן נאמרו דברים לוויקטורוב דברים קשים, אולם גורם מדיני בתום השיחה: "העמדה הישראלית הובהרה. סוכם בין הצדדים שלא יצאו עוד פרטים מהשיחה".
דבריו של הגורם המדיני על כך שלא יפורסמו פרטים נוספים מהשיחה משקפים ככל הנראה את החשש בישראל ממשבר חמור יותר ביחסים מול רוסיה. בישראל מקווים שאי-פרסום הדברים הקשים שנאמרו בשיחה תאפשר לרוסים להכיל את האירוע - אך בירושלים ביטחון שהרוסים לא יגיבו.
3 צפייה בגלריה
אנטולי ויקטורוב
אנטולי ויקטורוב
השגריר אנטולי ויקטורוב בכניסה למשרד החוץ
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב, יאיר לפיד
סרגיי לברוב, יאיר לפיד
לפיד ולברוב
(צילום: AFP)
מוקדם יותר היום הבטיח שר החוץ יאיר לפיד בריאיון לאולפן ynet כי השיחה עם השגריר תהיה "קשה". בריאיון הבוקר אמר שר החוץ לפיד בהתייחסו לדבריו של מקבילו הרוסי: "זו התבטאות בלתי נסלחת, שערורייתית, שגיאה היסטורית איומה ואנחנו מצפים להתנצלות. אומר לך מה אנחנו חושבים ומה ייאמר לשגריר: קודם כל שיתקנו טעות ויפתחו ספר היסטוריה.
"זה מרגיז אותי לא רק בתור שר החוץ, אלא גם בתור הבן של אבא שלי שהיה בגטו בבודפשט (ניצול השואה יוסף טומי לפיד). לא יהודים שמו אותו בגטו. שמו אותו שם הנאצים. הנאצים רדפו את היהודים והרגו שישה מיליון יהודים. האוקראינים לא נאצים, רק הנאצים היו נאצים, רק הם עסקו בהשמדה שיטתית של העם היהודי".

גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בצהריים לראשונה לדבריו של שר החוץ הרוסי: "אני רואה בחומרה את ההתבטאות. הדברים אינם אמת ותכליתם פסולה". בניגוד ללפיד, שמאז הפלישה הרוסית לאוקראינה התבטא כמה פעמים בחריפות נגד מוסקבה, בנט מעולם לא הזכיר את הרוסים בהודעות שפרסם בהקשר למלחמה - ועל כן התייחסותו לדברי לברוב, שאמר את הדברים בהקשר לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, נחשבת לחריגה.
לדברי בנט, "שקרים מעין אלו מטרתם להאשים את היהודים עצמם בפשעים הנוראים ביותר בהיסטוריה שנעשו כנגדם, ובכך לשחרר את האחריות מצוררי ישראל. כפי שכבר אמרתי, שום מלחמה בימינו אינה השואה ואינה דומה לשואה. יש להפסיק לאלתר להשתמש בשואת העם היהודי ככלי לניגוח פוליטי".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"יש להפסיק לאלתר להשתמש בשואת העם היהודי ככלי לניגוח פוליטי". ראש הממשלה בנט
(צילום: EPA)
למעשה, ישראל הולכת על חבל דק - כיוון שלכל צעד נגד מוסקבה יכולה להיות תגובה רוסית הולמת, ובסופו של דבר אמירותיו של לברוב לא כוונו נגד ישראל אלא נגד אוקראינה. לברוב אמנם לא צפוי להתנצל על הדברים, אך בירושלים מעריכים שהעימות לא ידרדר לכדי משבר חמור ביחסים בין המדינות. השאלה המרכזית שנותרה כרגע היא מה יהיה האופי התגובה הרוסית לשיחת ההבהרה.
יחסי רוסיה-ישראל, נדגיש, נמצאים בתקופה רגישה מיוחד על רקע הפלישה לאוקראינה, ולאט-לאט מתגברות התקריות בין המדינות. בסוף השבוע, למשל, דוברת משרד החוץ הרוסי גינתה יוזמה של שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי לשנות שמות רחובות ואתרים במדינה מגנרלים וגיבורי תרבות רוסים לשמות של חסידי אומות עולם. ברוסיה טוענים שישראל הולכת בעקבות קייב ומאמצת מדיניות של דה-רוסיפיקציה או רוסופוביה.
למרות הכול, נראה שהאמירה הקשה של לברוב אינה קשורה לשינוי כלשהו במדיניות כלפי ישראל ולהיפך. כאמור, ישראל מקפידה שאת הגינויים הישירים נגד רוסיה ישמיע לפיד, בעוד בנט לא התבטא עד כה במילים קשות נגד מוסקבה - וגם כשגינה את הטבח בבוצ'ה, לא הזכיר את רוסיה כלל. המטרה היא לשמור על ממד של יחסים תקינים עם רוסיה, שמולה יש לישראל אינטרסים רבים - בין היתר בכל הנוגע לתקיפות התכופות של יעדים איראניים בסוריה.
לברוב, נציין, אמר את הדברים הקשים בהקשר למוצאו של נשיא אוקראינה זלנסקי. לדברי לברוב, יהדותו של זלנסקי לא שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים "נאצים". שר החוץ הרוסי אמר שהוא מאמין שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב אמר: "זלנסקי? האנטישמים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי".