ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ושר האוצר שלו, רישי סונאק, ייכנסו לבידוד אחרי שבאו במגע עם נשא קורונה – שר הבריאות, סג'יד ג'אוויד. אתמול מסר ג'אוויד שהוא נדבק למרות שהוא מחוסן. ג'אוויד, שנפגש עם ג'ונסון וסונאק בשישי, הודיע שהוא סובל מתסמינים קלים של הנגיף.
ג'ונסון וסונאק יהיו בבידוד של 10 ימים, אחרי שהחלטתם המקורית עוררה סערה וזעם ציבורי גדול. ממשלת בריטניה הודיעה הבוקר שלמרות שהשניים נפגשו עם ג'אוויד הם לא ייכנסו לבידוד, וייקחו חלק ב"פיילוט" שמאפשר להמשיך לעבוד ולקיים "עבודה ממשלתית הכרחית בלבד" - ובמקביל לערוך מדי יום בדיקות קורונה. בהודעת הממשלה נמסר שהם ישהו בבידוד כשהם לא עובדים.
6 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון. לא ישתתף ב"פיילוט" ויעבוד מרחוק
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
ג'ונסון לצד שר האוצר רישי סונאק
(צילום: AFP)
אזרחים, יריבים פוליטיים ובעלי עסקים האשימו את ג'ונסון ושר האוצר שלו בצביעות ובכך שהם מאמינים שהם מעל החוק: בימים אלה נמצאים מאות אלפי בריטים בבידוד, מה שגורם נזק גדול למשק. חלק מהעסקים – בין השאר מסעדות ומפעלים של יצרניות הרכב – סובלים ממחסור בכוח אדם בעקבות עובדים שבאו במגע עם חולה מאומת ונדרשים להיכנס לבידוד של 10 ימים.
מנהיג מפלגת הלייבור מהאופוזיציה, קיר סטרמר, ניצל את ההזדמנות לתקוף את הממשלה השמרנית: "בוריס ג'ונסון ורישי סונאק חושבים שהכללים שחלים על כולנו לא חלים עליהם. הדרך שבה ראש הממשלה מתנהל יוצרת כאוס, ממשלה גרועה והשלכות קטלניות על הציבור הבריטי".
6 צפייה בגלריה
סאג'יד ג'אוויד סג'יד ג'ביד שר הבריאות ב בריטניה
סאג'יד ג'אוויד סג'יד ג'ביד שר הבריאות ב בריטניה
שר הבריאות ג'אוויד. סובל מתסמינים קלים
(צילום: רויטרס)
ג'ונסון וסונאק שינו את החלטתם תוך שלוש שעות בלבד, והחליטו לעבוד מרחוק ב-10 הימים הקרובים. דובר של ראש הממשלה הודיע שג'ונסון ייכנס לבידוד במעון הכפרי שלו באחוזת צ'קרס. "הוא לא ייקח חלק בפיילוט, וימשיך לקיים פגישות עם השרים מרחוק", אמר הדובר. ג'ונסון נדבק בקורונה באפריל 2020 ואושפז במצב קשה: במשך שלושה ימים הוא שהה במחלקה לטיפול נמרץ.
למרבה האירוניה, ג'ונסון ייכנס לבידוד יום לפני שממשלת בריטניה תציין את "יום החירות": כמעט כל הגבלות הקורונה יוסרו מחר באנגליה – למרות שמספר הנדבקים מזנק כתוצאה מהתפשטות הווריאנט ההודי ובכל יום מדווח על עשרות אלפי נדבקים חדשים. מכיוון שרוב האזרחים הבוגרים מחוסנים מספר המתים נמוך, והממשלה מעדיפה לדגול במדיניות של חיים לצד הנגיף.
6 צפייה בגלריה
תור לחיסון קורונה בלונדון
תור לחיסון קורונה בלונדון
תור לחיסון קורונה בלונדון
(צילום: AFP)
אתמול הודיעה הממלכה כי ביממה האחרונה אובחנו בה יותר מ-54,000 נדבקים חדשים. מדובר בעלייה נוספת - אחרי שאתמול כבר נרשם שם שיא של חצי שנה, עם יותר מ-51,000 נדבקים ביממה. למרות הזינוק הזה ג'ונסון טוען כי מבצע החיסונים המוצלח בממלכה – במסגרתו חוסנו במנה אחת לפחות כשני שלישים מהאוכלוסייה הבוגרת – קטע למעשה את הקשר שבין שיעור ההדבקה לבין שיעורי התחלואה הקשה והתמותה. אתמול מתו בבריטניה 41 חולי קורונה.
ההתעקשות על הסרת ההגבלות גוררת ביקורת נרחבת בבריטניה, הן מצד מומחי בריאות שמזהירים מכך שהחיסונים לא מספקים הגנה מוחלטת מפני הנגיף, והן מצד מפלגת הלייבור ושאר חברות האופוזיציה. ג'ונסון אמנם מתעקש להסיר את ההגבלות, אך גם הוא מייעץ כעת להמשיך לעטות מסכות במקרים מסוימים, ונראה שהוא מסתמך – במידה מסוימת כמו שעושים כעת בישראל – על לקיחת אחריות אישית של כל אזרח ואזרח. "המגפה לא נגמרה", אמר ג'ונסון בשבוע שעבר. "אנחנו לא יכולים פשוט לחזור מיום שני של ה-19 ביולי לחיים שהיו לפני הקורונה". ג'ונסון הוסיף כי הוא סומך על ההיגיון הבריא של הבריטים: "באופן כללי אני דוחק בכולם לחשוב על אחרים ולשקול את הסיכונים".