נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש אתמול (שלישי) עם יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי. בפגישתם, הזמינה אותו פלוסי לנאום בפני הקונגרס האמריקני במועד שטרם נקבע, לציון יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל. הרצוג החל את ביקורו בארה"ב אתמול ונפגש גם עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ובכירי ממשל אחרים. הוא צפוי לפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היום.
2 צפייה בגלריה
הרצוג נפגש עם ננסי פלוסי
הרצוג נפגש עם ננסי פלוסי
"קשר בלתי ניתן לערעור". הרצוג ופלוסי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בהזמנה, בשיתוף עם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, נכתב כי לשתי המדינות "קשר בלתי ניתן לערעור, המושרש בביטחון משותף, ערכים משותפים וחברות". נשיא ארה"ב הארי טרומן הכיר במדינת ישראל מיד לאחר הקמתה והיה הראשון לעשות זאת. שני מנהיגי הקונגרס כינו פעולה זו במכתבם "מקור לגאווה עבור מדינתנו".
"במשך עשורים, הקונגרס האמריקני על שני בתיו היה גאה לעמוד בסולידריות עם ישראל על בסיס דו-מפלגתי. אנו מקווים שלקונגרס תהיה ההזדמנות לשמוע ממך באבן דרך היסטורית ומשמחת זו בהצלחה של מדינת ישראל והברית שלה עם ארה"ב", פלוסי ושומר כתבו.
2 צפייה בגלריה
הרצוג נפגש עם ננסי פלוסי
הרצוג נפגש עם ננסי פלוסי
"התמיכה בישראל כאן מעולם לא הייתה עניין מפלגתי". הרצוג ופלוסי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בפתח פגישתם השניים נשאו הצהרות לתקשורת. הרצוג אמר כי "הקונגרס האמריקני תמיד היה בלב הדמוקרטיה של ארה"ב ובלב הברית ההיסטורית בין ארה"ב לישראל". הוא הוסיף כי הוא מעריך מאוד את המחויבות של פלוסי ומנהיגי שתי המפלגות בקונגרס לעמידה אמריקנית לצד ישראל. לדבריו, "התמיכה בישראל כאן מעולם לא הייתה עניין מפלגתי, ועבורנו תמיכה דו-מפלגתית היא הכרח אסטרטגי. ביקורי כאן בתקופה רגישה פוליטית בשתי המדינות, נועד להראות שהברית שלנו היא מעל לכל פוליטיקה".
פלוסי אמרה כי "זהו כבוד אישי ומקצועי עבורי לארח את הנשיא הרצוג. מהיווסדה של מדינת ישראל ועד היום, הקשר החזק בין המדינות מבוסס על ערכים משותפים, אינטרסים ביטחוניים, יציבות אזורית ושגשוג".
בפגישתם של הרצוג ושר החוץ האמריקני אתמול, אמר בלינקן כי הוא מודאג מההסלמה ביהודה ושומרון וקרא לישראל ולפלסטינים "לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לנסות ולהפחית את האלימות ולהימנע ממנה". בלינקן חזר על התחייבותה של ארצות הברית כלפי ביטחון ישראל לקראת הסכם הגז עם לבנון, והרצוג נועד גם עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין והודה לו על מעורבותו בגיבוש ההסכם.
בלינקן הוסיף כי וושינגטון "עוקבת בדאגה" אחרי המעורבות האיראנית בסיוע לצבא רוסיה במלחמה באוקראינה, והזכיר את אספקת המל"טים לצורך המלחמה של פוטין נגד אוקראינה: "זה דבר נורא בעינינו", אמר. הרצוג עצמו יציג היום לנשיא ג'ו ביידן את ההוכחות הישראליות לשימוש בכטב"מים האיראניים שהושגו באמצעות ניתוח חזותי של מערכת הביטחון.