1 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
(צילום: AFP)
רשת "אל ג'זירה" הודיעה היום (שלישי) כי הגישה תביעה לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד צה"ל, בעקבות הירי למוות בעיתונאית הרשת שירין אבו עאקלה. הרשת הקטארית הודיעה בטוויטר כי הגישה את התביעה לאחר תחקיר שערך הצוות המשפטי שלה בנוגע למקרה. ראש הממשלה יאיר לפיד היוצא אמר בתגובה לתביעה: "אף אחד לא יחקור את חיילי צה"ל ואף אחד לא יטיף לנו על מוסר לחימה, בטח לא רשת אל ג'זירה".
הרשת טענה בתביעה כי "עדויות חדשות וסרטונים מראים בבירור ששירין והקולגות שלה נורו ישירות על ידי כוחות הכיבוש הישראלים. הטענה של הרשויות הישראליות ששירין נהרגה בטעות בחילופי אש היא לחלוטין לא מבוססת". לפני שלושה חודשים הודו בישראל כי ב"סבירות גבוהה למדי" העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית נהרגה מירי לא-מכוון של לוחמי צה"ל בג'נין.
שר הביטחון היוצא בני גנץ התייחס לתביעה אף הוא: "אני מצר על מותה, מדובר באירוע שנסרק. אני מציע ללכת ולבדוק מה קורה לעיתונאים באיראן. אין צבא שמתנהג במוסריות כמו צה"ל", אמר גנץ.

התקרית שבה נורתה למוות אבו עאקלה התרחשה בחודש מאי האחרון, בעיצומו של גל הטרור שכלל פיגועים בשורת ערים ויישובים בישראל. כוח מיוחד שכלל שתי פלוגות מיחידת דובדבן נכנס למחנה הפליטים ג'נין למבצע מעצרים, בעודו נתון לירי מסיבי. הלוחמים חיפשו אחר מבוקש ולא מצאו אותו. הפעילות נמשכה זמן ארוך מהצפוי, והלוחמים ניהלו חילופי אש עם חמושים פלסטינים בצאתם מהמחנה. באותם חילופי אש נהרגה העיתונאית, דמות מוכרת מאוד בעולם הערבי בשל דיווחיה התכופים מהנעשה בישראל ובשטחים ברשת אל-ג'זירה.
בספטמבר האחרון פרסם כאמור צה"ל את ממצאי תחקיר העומק שקיים בנוגע לתקרית. מהתחקיר עלה כי קיימת "סבירות גבוהה" שאבו עאקלה נפגעה מירי צה"ל במהלך קרב יריות עם מי שזוהו כחמושים פלסטינים. באותו תחקיר הדגיש צה"ל כי עדיין לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי על ידי מי נהרגה אבו עאקלה, ואפשרות נוספת, בסבירות נמוכה יותר, היא שאבו עאקלה נפגעה מהירי של החמושים הפלסטינים למקום שבו שהתה. בתחקיר הזה שינה למעשה צה"ל כיוון, כאשר בתחקיר הראשוני שפרסם זמן קצר אחרי התקרית נקבע כי אבו עאקלה נפגעה מאש חמושים פלסטינים.
בחודש שעבר החליט ה-FBI כי יפתח בחקירה משלו לבירור נסיבות הריגתה של אבו עאקלה. ישראל ניסתה לשכנע את האמריקנים שלא לפתוח בחקירה - אך נכשלה. לאחר פרסום ההודעה על החקירה האמריקנית, פרסמו לפיד וגנץ הודעות חריפות, והבהירו שלא ישתפו עימה פעולה.

"חיילי צה"ל לא ייחקרו בידי ה-FBI ולא בידי אף גוף זר או מדינה זרה, ידידותית ככל שתהיה. לא נפקיר את חיילי צה"ל לחקירות זרות ומחאתנו החריפה הועברה לאמריקנים בדרגים המתאימים", אמר ראש הממשלה היוצא לפיד בעקבות החלטת ה-FBI לפתוח בחקירה עצמאית לבירור נסיבות הריגתה של אבו עאקלה. "צה"ל הוא צבא מוסרי וערכי. חיילי צה"ל ומפקדיו מגנים על מדינת ישראל, מתחקרים ביסודיות כל אירוע חריג, ומחויבים לערכי הדמוקרטיה ולחוקיה".
גנץ אמר אז: "ההחלטה של משרד המשפטים האמריקני לחקור את מותה המצער של שירין אבו עאקלה היא טעות קשה. צה"ל ביצע חקירה עצמאית ומקצועית, שהוצגה לאמריקנים ששותפו בפרטים. הבהרתי לנציגי האמריקנים שאנו עומדים מאחורי חיילי צה"ל, שלא נשתף פעולה עם אף חקירה חיצונית, ולא נאפשר התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל".