בג"ץ הוציא אחר הצהריים (יום שני) צו על תנאי בסוגיית המאחז חומש, שמורה למדינה להשיב תוך 90 יום מדוע לא יפונה המאחז בצפון השומרון. בצו נכתב כי המדינה צריכה להשיב לשתי שאלות: "מדוע לא יפונה חומש מבינוי ופלישות של גורמים שאינם בעלי הזכויות במקרקעין, ומדוע לא תנקוט המדינה בצעדים הנדרשים לאפשר לבעלי הזכויות במקרקעין לממש את זכויותיהם ללא הפרעה".
2 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדה לכיוון ישיבת חומש באפריל האחרון
(צילום: יואב דודקביץ')
הבוקר, נזכיר, התקיים בבג"ץ דיון על פינוי המאחז, שבו השופטים תהו כיצד ניתן להסדיר מאחז על קרקע פרטית. בעקבות כינון הממשלה החדשה, עמדת המדינה - שהייתה עד כה שדין חומש להתפנות - השתנתה, וכעת המדינה הבהירה שחוק ההתנתקות יתוקן, והמאחז יוסדר.
מאחז חומש, שנחשב למובלעת הכי עמוקה בשומרון, פונה במסגרת תוכנית ההתנתקות. חרף זאת, במקום פעלה ישיבה לא-חוקית, שהפכה לסמל המאבק של המתנחלים אחרי רצח יהודה דימנטמן. לצד עצרות ומחאות שבהן עלו מאות ואלפי מתנחלים לחומש, סביב המאחז התרחשו גם כמה תקריות ביטחוניות, שבהן מתנחלים יידו אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים.
בתשובה המדינה לבג"ץ צוין כאמור שתפעל להסדרת המאחז, כפי שמופיע בהסכמים הקואליציוניים, אך בתשובה לשאלת השופטים איך זה יתבצע אמרה הפרקליטה עו"ד דניאל מארקס כי "לדרג המדיני דרוש פרק זמן נוסף להתארגן". השופט עוזי פוגלמן המשיך להקשות על הפרקליטה, ואמר כי "מדובר בקרקע פרטית, וגברתי מכירה את המשטר שחל באזור". פוגלמן אף הזכיר את פסק דין "אלון מורה" של בית המשפט העליון מ-1979, שקבע שהתנחלויות אינן צורך ביטחוני, ולכן אסור להשתמש בצווי תפיסה לצורך הקמתן. עם זאת, בג"ץ עדיין לא קיבל שום החלטה בנוגע לעתירה.
2 צפייה בגלריה
שרידי חומש, 2015
שרידי חומש, 2015
שרידי חומש, 2015
(צילום: צביקה טישלר )
בתגובה, מארקס חזרה על דבריה ואמרה כי "השאלות הן שאלות מוקדמות. הממשלה הושבעה ביום חמישי, והדברים טרם לובנו". לאחרונה ביקשה המדינה לדחות את מועד הדיון למרץ, על רקע השבעת הממשלה החדשה, אך בג"ץ דחה את הבקשה. כעת, המדינה מבקשת שלושה חודשים נוספים, שרק לאחריהם היא תעדכן בנוגע לתיקוני החקיקה.
בעתירה, שהוגשה על ידי פלסטינים תושבי הכפר בורקא הסמוך שטענו כי מדובר באדמות בבעלותם ועל ידי ארגון "יש דין", דנים נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ויעל וילנר. המתנחלים ייחלו לשינוי המגמה המדובר מצד הממשלה, שעד כה ביקשה מבית המשפט שלא להתערב בסוגיה מכיוון שמערכת הביטחון אוכפת את איסור הבנייה במקום ואת חוק ההתנתקות האוסר כניסת ישראלים לשטח. אם השופטים יחליטו כי דין העתירה להתייתר לאור תשובת המדינה, הרי שמדובר באירוע משמעותי מאוד המסמל שינוי כיוון במדיניות ישראל בשטחים.
ארגון יש דין, שנמנה עם העותרים, מסר בתגובה: "טוב עשה בג"ץ. גם ביטול חוק ההתנתקות לא ישנה את העובדה שמדובר באדמות בבעלות פלסטינית פרטית. לא פחות חשוב מכך, לאחר ארבע שנים וחמישה דיונים תידרש המדינה לנמק גם מדוע אינה מאפשרת גישה חופשית ובטוחה לבעלי האדמות לשטחים שבבעלותם".
יו"ר מועצת שומרון יוסי דגן אמר כי "חומש זה המבחן הראשון של הממשלה, ואסור לה להיכשל בו. אין סיבה לא לבטל את חוק ההתנתקות ולהסדיר את ישיבת חומש". מטעם הישיבה בחומש נמסר: "האחריות על הממשלה. היא חייבת לצאת להליך חקיקה מהיר של ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון. זו התשובה להשתוללות בג"ץ".