"עשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי שהמצב יתוקן וכדי למנוע את המקרה הבא", אומרים בעצב ובתסכול ערן ומיכל לובטון, הוריו של ניב ז"ל, לוחם גבעתי שהתאבד לאחר שגויס כמקור של מצ"ח. "הבאנו הוכחות חותכות למה שהתנהל במצ"ח בימים האחרונים לחייו של ניב, הראינו מה הייתה מעורבותו של מפקד בסיס מצ"ח באר-שבע, גלעד פרנקן, בתהליך שהביא למוות המיותר של הבן שלנו. הכל היה מונח בפני בית המשפט שחור על גבי לבן. אבל זה לא עזר".
4 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
ניב לובטון ז"ל
השבוע הסתיימה מסכת משפטית ארוכה ומתישה בת שלוש שנים, שבמרכזה עומד המקרה הטרגי של ניב לובטון. לובטון, שלאחר גיוסו כמקור של מצ"ח שידר אותות מצוקה ואיים כי בכוונתו להתאבד, זכה להתעלמות גורפת מצד שני רכזי המודיעין שגייסו אותו. כשאחד מהם כתב לשני "אחי, הוא שוקל להתאבד", השיב לו חברו "שיזדיין". כמה שעות אחר כך ניב כבר לא היה בין החיים.
בפרקליטות הצבאית החליטו להעמיד את שני הרכזים לדין בסעיפים קלים יחסית, של אי-קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת. את מפקדם הישיר פרנקן פטרה הפרקליטות הצבאית מכל אחריות פלילית. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמנם הדיח את פרנקן מהצבא בטענה כי יש לו אחריות פיקודית למותו של ניב, אך פרנקן עתר לבית משפט אזרחי, שפסק נגד הרמטכ"ל והחזיר את פרנקן לשירות. הרמטכ"ל ערער על ההחלטה לבג"ץ, שדחה שלשום את עתירתו. במסגרת החלטת בית המשפט העליון גם נקבע כי פרנקן לא יעמוד לדין, וכי סעיפי האישום כנגד שני הרכזים לא יוחמרו. בכך יוחזר פרנקן לשירות צבאי באופן סופי.
4 צפייה בגלריה
מיכל וערן, הוריו של ניב לובטון
מיכל וערן, הוריו של ניב לובטון
מיכל וערן, הוריו של ניב לובטון
(צילום: אלעד גרשגורן)
מאז מותו של ניב מלווים "ידיעות אחרונות" ו-ynet את ערן ומיכל לובטון במאבקם למען ניב. ההורים, בנחישות ראויה להערכה, הצליחו לאסוף במו ידיהם ראיות משמעותיות שהצביעו על חלקו של פרנקן במות בנם, ושלא נאספו בידי הפרקליטות הצבאית. "אנחנו היינו צריכים לחקור, להביא את העובדות", אומרת מיכל. "אילולא אנחנו, זה לא היה קורה". אלא שהעובדות, כאמור, לא עזרו לשכנע את בית המשפט, שקבע כי "ההחלטה להדיח את פרנקן (מהצבא) עומדת בסתירה לנוהל ההדחה הצה"לי".
4 צפייה בגלריה
רב סרן גלעד פרנקן
רב סרן גלעד פרנקן
רס"ן גלעד פרנקן
(מתוך עמוד הפייסבוק של חיל המשטרה הצבאית)
ההכרעה של שופטי בג"ץ, שבפועל שמה קץ למאבק המשפטי של משפחת לובטון ושל הרמטכ"ל, תפסה את ערן ומיכל בשדה התעופה בהלסינקי. "ברגע שהתחברתי לאינטרנט התחלתי לקבל מבול של הודעות", מספר ערן. "ברגע שהבנו מה ההחלטה, הדבר הראשון שאמרתי זה שאני מתביישת", אומרת מיכל.
עיקר זעמם של ההורים מופנה כלפי הפרקליטות הצבאית והתובע הצבאי הראשי, סא"ל אבי חלבי, שהודה בפניהם כי במסגרת חקירת מותו של ניב התלוננו אנשי מצ"ח שאנשי הפרקליטות – עימם הם מנהלים יחסי עבודה צמודים ואף חברות – נוקטים נגד אנשיהם ביד קשה. חלבי גם רמז להורים כי המאבק שלהם רק פוגע בהליך המשפטי. "אתם מחליטים בעצמכם אם אתם רוצים לחפור בדבר הזה או לא", הוסיף.
אלא שההורים המשיכו לחפור, ובמידה מסוימת כופפו את ידה של הפרקליטות הצבאית. "בעקבות הקלטות שהבאנו להם פתחו מחדש את החקירה", אומר ערן, "פשוט לא הייתה להם ברירה". לדברי מיכל, בפרקליטות הצבאית פעלו כמי ש"שומרים על עצמם ועל אנשי מצ"ח. אנחנו נפגשים עם מי שאמור לעשות סדר במצב ואז אנחנו שומעים את היהירות והזחיחות של אבי חלבי. הוא רצה שיהיה שקט תעשייתי ושלא 'נחפור בעניין', כמו שהוא אמר לנו. הגישה של הפרקליטות הצבאית לא נתנה אפשרות לעשות תיקון אמיתי למצב, כדי שמקרה כמו המוות של ניב לא יקרה שוב".
לאורך כל הדרך, אומרת מיכל, היא הרגישה לבד. "עם מי לא דיברנו", היא אומרת. "עם חיילים מהמחלקה, אין מפקד שלא פנינו אליו. רצינו להבין מה בדיוק עבר על ניב בימים האחרונים שלו, ולאט-לאט חיברנו את הפאזל. הבנו שהוא לא היה יכול להתכונן לדבר כזה כמו מה שעשו לו, ואז הייתה שם התפכחות אלימה ביותר שקרתה לניב, כשהוא הבין שהוא לגמרי לבד. וזה מה שאנחנו הרגשנו בדיוק במהלך השלוש שנים האלה, שאנחנו לבד".

לאחר שהתייאשו מהפרקליטות הצבאית קיוו ההורים שבית המשפט העליון יתערב בפרשה. אלא שאז נדהמו לגלות, במהלך הדיון בבג"ץ, כיצד נציגי הרמטכ"ל ואנשי הפרקליטות הצבאית נמנעים מלפרט את הכשלים בתפקודו של פרנקן בפני השופטים. חשוב להבהיר כי אנשי הפרקליטות הצבאית נקלעו בדיון המכריע בבג"ץ למעמד מורכב: מצד אחד, הפרקליטות לא האשימה את פרנקן בפלילים. מצד שני, הפרקליטות כן אמורה לייצג בדיון את עמדת הרמטכ"ל, שמבקש להדיח את פרנקן מצה"ל בגלל אחריות פיקודית למותו של לובטון. "השופטים שאלו את השאלות הנכונות, אבל התשובות מצד הפרקליטות לא ניתנו", אומרת מיכל.
בהחלטת בג"ץ נמתחת ביקורת על הליך ההדחה של פרנקן בידי הרמטכ"ל, שנעשה באיחור ניכר וב"בהילות". ואולם מבחינת ההורים הרמטכ"ל עשה ככל יכולתו כדי לתקן את המצב. "הפרקליטות עצרה את האפשרות לחקור את הנושא והחומרים לא הובאו לידיעתו של הרמטכ"ל", אומר ערן. "כוכבי ניסה כאן להעביר מסר של מהי אחריות פיקודית, מהם ערכי חיי אדם בצבא ובכלל. לצערנו הוא לא הצליח. בית המשפט לקח את זה לעולמות של עניינים מנהליים, של האם ההדחה מהצבא נעשתה בצורה חוקית".
4 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
ניב עם האם מיכל
(צילום: אלעד גרשגורן)
מבחינתם של ההורים, רכזי המודיעין של מצ"ח ומפקדם פרנקן אחראים למותו של ניב. "יש פה חייל שלקח את ההגה לידיים, נהג ללא רישיון והרג את הבן שלנו", אומר ערן. "לא היה מי שיחפוף אותו, שידריך אותו. וכשהוא אמר לרכז הבכיר ממנו שניב מאיים להתאבד, אותו רכז אמר לו 'שיזדיין'. בנוסף הם כינו את הילד שלנו 'פחדני' (הכינוי שהודבק לניב בידי הרכזים – א"א). כלומר, הם גם הרגו את הילד שלנו וגם נהנו מזה. ואחרי זה מגישים כתב אישום על אי מילוי פקודות? זה מביש וזה לא מייצר הרתעה. מדברים על זה שאנחנו הצבא הכי מוסרי בעולם. פחדני? שיזדיין? זו לא מוסריות. ומה שבית המשפט אומר בסוף זה שהבן שלנו מת על פי הנהלים".
לאחר שכשלו בניסיונם לתקן את המעוות באמצעות מערכת המשפט, החליטו הוריו של ניב לפנות לאפיק אחר. "אין לנו אופציה משפטית נוספת", אומר ערן. "האופציה היחידה זה ללכת ולהרצות בפני הדור הבא של המפקדים, לדבר עם חיילים ולהסביר להם מה המשמעות של ערך חיי אדם, איך לזהות מצבים מסוכנים של שינוי התנהגות. להתייחס לחיילי צה"ל כמו בני אדם, נקודה.
"כשהרכז הבכיר שמע שניב מאיים להתאבד, הוא אמר 'שיזדיין'. בנוסף הם כינו אותו 'פחדני'. הם גם הרגו את הילד שלנו וגם נהנו מזה. ואחרי זה מגישים כתב אישום על אי מילוי פקודות? זה מביש".
בדובר צה"ל מסרו בתגובה כי "צה"ל משתתף בצערה העמוק של משפחת לובטון וימשיך ללוותה. אנו מצרים אם המשפחה נפגעה במהלך השיח עימה, והדברים אף הובאו בפניה במכתב מאת התובע הצבאי הראשי. צה"ל מתייחס לאירוע בחומרה, ולאור כך ובעקבות חקירת מותו הטראגי של ניב ז"ל, הוגשו כתבי אישום נגד שני רכזי מודיעין, לאחר בחינה מקיפה ויסודית של חומרי הראיות, משיקולים משפטיים ומקצועיים בלבד. בנוסף, ננקטו צעדים פיקודיים נגד בעלי תפקידים במצ"ח וביחידתו של ניב ז"ל.
"נדגיש כי בג״ץ דחה את הטענות לפיהן לפרקליטות הצבאית קושי לפעול בענייניות ובמקצועיות בעניינם של גורמי מצ״ח, וקבע שהחקירה לבירור נסיבות מותו של ניב ז״ל הייתה אינטנסיבית ומקיפה. בפסק הדין צוין כי בשל מעורבותה של המשטרה הצבאית באירוע, משימת החקירה הוטלה על יחידה חוקרת עצמאית (היחק"פ), והגורמים הבכירים ביותר מקרב התביעה ובראשם הפצ"ר, נדרשו לממצאי החקירה. כמו כן, נקבע כי ההחלטות התקבלו לאחר דיונים ממצים והן מבוססות על הסטנדרטים המשפטיים הנהוגים.
"הצעדים הפיקודיים בעניינו של מפקד מצ"ח באר-שבע בוטלו בפסק הדין של בית המשפט המחוזי. על החלטה זו הוגש ערעור מנומק ומפורט לבית המשפט העליון. ערעור זה נדחה על ידי בית המשפט. צה״ל מכבד את החלטת בית המשפט ומקיים את פסק הדין".