2 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
"נבחנת האפשרות לחשיפת מידע שעד כה היה חסוי". חיסון נגד קורונה
(צילום: EPA)
שמונה חודשים אחרי הבקשה הרשמית לחשיפת ההסכם המלא בין משרד הבריאות לחברת פייזר, ולאחר עתירה בנושא שהוגשה לבית המשפט, פרסם משרד הבריאות חלק משמעותי מהמידע שהועבר לענקית התרופות האמריקנית במסגרת הסכם חיסוני הקורונה. מדובר בעיקר בקבצי אקסל הכוללים נתונים, לצד מצגות וטבלאות אחרות.
במשרד הבריאות העבירו לתנועה לחופש המידע, שהגישה את הבקשה והעתירה, קבצים שהועברו על ידם לפייזר במסגרת הסכם שיתוף המידע. הם כתבו כי "לצורך חשיפת המידע לציבור, הקבצים עברו בדיקה ובוצעו שינויים לצורך התממת מידע אשר חשיפתו עלולה לפגוע בפרטיות המטופלים. יובהר כי אותם ערכים אשר הותממו מסומנים בקבצים ומעבר לכך לא נעשה כל שינוי אחר בקבצים". התממה היא יצירת עותק של מאגר נתונים שממנו הושמטו או הוסוו פרטים מזהים, כדי לאפשר את מסירתו לגורם חיצוני, בלי לסכן את שמירת הסודיות של הנתונים שבמאגר המקורי.
לצד זאת אמרו כי "קיים מסמך נוסף שהועבר לפייזר אשר בדיקתו טרם הושלמה, והוא יועבר אליכם לאחר השלמת הבדיקה. בנוסף מצורף קובץ המכיל הסברים והבהרות ביחס למידע הכלול בקבצים אשר הועברו לחברת פייזר. קובץ זה לא הועבר לחברת פייזר והוכן לצורך מענה זה".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון נגד קורונה של פייזר
(צילום: AFP)
במשרד הבריאות אמרו כי הם מנועים מלהעביר את החלקים המושחרים בהסכם שיתוף המידע, מהטעם שחשיפת המידע עלולה לפגוע באינטרסים מסחריים של פייזר וביכולתו של משרד הבריאות לבצע את תפקידו.
"משרד הבריאות ממשיך לנהל מו"מ מול חברות וגורמים שונים לרכישת חיסונים נגד נגיף הקורונה, מתוך מטרה לבצע רכישה מגוונת של חיסונים מטכנולוגיות שונות ולהבטיח זמינות עתידית של חיסונים עבור כלל האוכלוסייה", כתבו. "חשיפת פרטים מסוימים בהסכם עלולה לחבל בהליכים אלה ולפגוע ביכולתו של משרד הבריאות לבצע את תפקידו", ציינו. לצד זאת הוסיפו כי "בימים אלה נבחנת האפשרות לחשיפת מידע מתוך ההסכמים, מידע שעד כה היה חסוי".
עו"ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, אמרה כי "במקביל להבנה שבין מדינת ישראל ופייזר מתקיימים יחסים במסגרתם מדינת ישראל מעבירה לפייזר נתונים רבים על אוכלוסיית המתחסנים, פנינו למשרד הבריאות לקבל גישה לאותם נתונים שפייזר מקבלת. משרד הבריאות לא הגיב לבקשת המידע ועל כן נאלצנו לעתור לבית המשפט ואחרי תקופה ארוכה, כעת הגיע המידע כאשר מידע נוסף צריך עוד להתקבל. עניין נוסף עליו נעמוד במסגרת בירור התיק הוא כי לא התקבלה התייחסות לחוזה המסחרי בין חברת התרופות למדינת ישראל. לא מדובר רק בהסכם של העברת המידע, אלא התנועה לחופש המידע מבקשת להבין האם קיים הסכם מסחרי בין פייזר למדינת ישראל".