פרופ' איתן פרידמן, מומחה בגנטיקה רפואית המשמש מתחילת מגפת הקורונה בישראל כאחד הקולות הפחות מערכתיים, התפטר היום (רביעי) ממועצת החירום למשבר הקורונה, גוף המורכב מאנשי אקדמיה ורופאים אשר לרוב מוביל קו אופוזיציוני למדיניות משרד הבריאות.
הרקע להתפטרותו של פרידמן, שגם סיים את עבודתו בבית החולים שיבא ברקע מתיחות עם ההנהלה, הוא מדיניות המועצה באשר לחיסוני הילדים. "דיברתי על זה ביני לבין עצמי בחודש האחרון", הודה פרידמן בשיחה עם ynet. "הסיבה שהמועצה הוקמה הייתה מצוינת, אבל לאחרונה שמתי לב שהיא מתעסקת בדברים שאינם רלוונטיים לניהול המגפה ושאין בהם שינוי. כשהצטרפתי למועצה המטרה הייתה למנוע סגר, שתהיה שקיפות ושבתי הספר ייפתחו. השגנו את זה ולא צריך להיות פעילים בתקופה שבה אין מגפה".
1 צפייה בגלריה
איתן פרידמן
איתן פרידמן
פרופ' איתן פרידמן
(צילום: אבי מועלם)
המועצה, שמורכבת מרופאים ואנשי אקדמיה כמו פרופ' רבקה כרמי, רופאת ילדים ולשעבר נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' אסא כשר ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' מרדכי שני, התנגדה בעבר באופן חריף להטלת סגרים וכעת מובילה קו שונה מזה של משרד הבריאות באשר לחיסוני הילדים.
לדבריו, "אני חושב שזה הזמן להחליט אם אנחנו רוצים למתג את עצמנו כמתנגדים לכל דבר. מה ששבר אותי היום זה ששמו את השם שלי תחת הכותרת שלחיסוני ילדים יש תופעות לוואי משמעותיות. אני לא חושב שניתן להגיד את המשפט הזה. ביקשתי שיורידו את שמי משם ולאחר מכן החלטתי שמיציתי את העניין הזה. אפשר לקדם שקיפות גם בלי להיות אנטגוניסט". בהמשך אמר פרידמן כי "באשר לחיסוני הילדים, גם אלו שתומכים ואלו שמתנגדים לא יודעים מהן המשמעויות לטווח ארוך - אבל מאחר שניתנו מינונים גדולים פי שלושה למבוגרים אני חושב שאפשר להגיד שכן יש תופעות לוואי, אך הן נדירות, חולפות ואינן מסכנות את הילדים. לא הצלחתי להעביר את המסר המרגיע הזה שהוא נאמן לאמת ונאמן למועצה. כשאני מרגיש שאין לי השפעה, אני הולך".
"הקורונה איננה מחלת ילדים", אמרה מוקדם יותר החודש פרופ' כרמי בדיון שנערך בוועדה לזכויות הילד בכנסת. "היא מחלה של מבוגרים ואנשים בעלי מחלות רקע, והיום - שנתיים לאחר המגיפה אנחנו יודעים הרבה יותר. המחלה היא מחלה קלה או א-סימפוטמטית בקרב ילדים", טענה כרמי. "הסיכון לילד בריא להידבק ולהיות חולה במחלה קשה הוא 0.0003%. אני מדברת על מחלה קשה שמביאה את הילד לטיפול נמרץ בבית החולים, לא PIMS. הסיכון לילד בריא להידבק ולהיות חולה קשה מאושפז בטיפול נמרץ הוא קטן ביותר".
ממועצת החירום למשבר הקורונה נמסר: "המועצה מעריכה את פרופ' פרידמן ומאחלת לו בהצלחה בהמשך דרכו. הפרידה היא על רקע חילוקי דעות מקצועיים. המועצה איננה נגד חיסוני ילדים, אלא מתנגדת למסע הפעלת לחץ פסיכולוגי אינטנסיבי על ההורים והילדים להתחסן. אנחנו נגד כפייה וקוראים לכל הורה לעשות את מה שטוב לילד שלו ולא להיכנע להפחדות מיותרות".