האו"ם פרסם אתמול (חמישי) את זהות האנשים שיעמדו בראש ועדת החקירה לאירועי עזה, ירושלים, הגדה המערבית והערים המעורבות בחודש מאי האחרון, במהלך מבצע "שומר החומות".
לפי מכון המחקר NGO Monitor, חברי הוועדה הם בכירים באו"ם בעלי היסטוריה של פעילות אנטי-ישראלית, התבטאויות קיצוניות וקשרים עם הממשלה הפלסטינית ועם שורה של ארגונים פלסטיניים שבמשך שנים מזינים בנתונים את ועדות החקירה נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה במהלך מבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)
בראש ועדת החקירה תעמוד נאווי פילאי, משפטנית דרום אפריקנית שבין השנים 2008 ל-2014 כיהנה כנציבת מועצת זכויות האדם של האו"ם. פילאי, שכיום משמשת כשופטת בבית הדין הבינלאומי בהאג, הייתה בעבר אחראית להקמתן של ארבע ועדות חקירה שעסקו אך ורק בישראל, ואחראית לפרסום דו"ח גולדסטון שבדק את פעילות צה"ל במבצע "עופרת יצוקה". בנוסף היא חתמה על מינויו של הפעיל האנטי-ישראלי הידוע לשמצה ריצ'ארד פאלק לשליח המיוחד לענייני פלסטינים. היא אף אישרה את קיומה של ועידת "דרבן 2" ב-2009, ועדה נגד גזענות בהשתתפות נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד.
"אין זה מפתיע שמועצת זכויות האדם בחרה באנשים כמו נאווי פילאי לעמוד בראש ועדת החקירה המוטה נגד ישראל", אמרה אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor והאחראית על פעילות המכון באו"ם. "היא ידועה בתור אחת הדמויות הכי אנטי-ישראליות במועצת זכויות האדם בתקופת כהונתה. כארגון בעל מעמד מייעץ באו"ם, ועל בסיס מספר מחקרים שערכנו לאחרונה - אנו מעריכים שמטרת הוועדה היא לייצר 'עדויות' שיאפשרו לה לקבוע שישראל היא מדינת אפרטהייד, כחלק מהמהלך אל מול בית הדין הפלילי הבינלאומי".
3 צפייה בגלריה
תעמוד בראש הוועדה. נאווי פילאי
תעמוד בראש הוועדה. נאווי פילאי
תעמוד בראש הוועדה. נאווי פילאי
(צילום: AP)
חבר ועדה נוסף בעל עבר אנטי-ישראלי הוא איש האו"ם מילון קוטארי, אדריכל הודי שלפני 20 שנה הצליח להיכנס לישראל במסווה של ביקור אקדמי כדי לכתוב דו"ח אנטי-ישראלי בשיתוף כמה ארגונים קיצוניים. בדו"ח הוא הגדיר את פיגועי ההתאבדות של פלסטינים באותה תקופה כ"התנגדות לגיטימית". הוא האשים את ישראל ב"טבח" וב"טיהור אתני", ואמר כי "האופי התיאוקרטי הבסיסי של המערכת המשפטית בישראל ייסד תנאים אתניים על מנת ליהנות מזכויות מלאות".
חבר הוועדה השלישי הוא כריס סידוטי מאוסטרליה, שב-15 השנים האחרונות עבד עם ארגונים פלסטיניים, שחלקם עד היום מזינים את האו"ם במידע חד-צדדי אודות הסכסוך הישראלי-פלסטיני. סידוטי תואר על ידי NGO Monitor כ"חבר קרוב ובעל ברית" של הגוף הרשמי הפלסטיני "המועצה העצמאית לזכויות אדם".
המטרה המוצהרת של הוועדה היא "בדיקת כל האירועים בשטחים הכבושים הפלסטיניים, מזרח ירושלים וישראל מאז 13 במאי", כולל "שורשי הסיבות לאפליה השיטתית ודיכוי על בסיס זהות לאומית, אתנית, גזעית ודתית". היא התבקשה להגיש דו"ח למועצת זכויות האדם של האו"ם ביוני 2022 ובכל שנה לאחר מכן.
פורסם לראשונה: 00:08, 23.07.21