3 צפייה בגלריה
הדר נגה לביא
הדר נגה לביא
הדר נגה לביא
(צילום: באדיבות המשפחה)
בבית החולים שערי צדק בירושלים נקבע הבוקר (שישי) מותה של הפעוטה בת השנתיים וחצי הדר נגה לביא מהיישוב שילה שנפצעה קשה בתאונת דרכים בשבת שעברה בכביש 60 בבנימין. הדר ואמה עידית נאלצו לנסוע ביום המנוחה בפיקוח נפש עקב בעיה רפואית. הנהג הפלסטיני סטה לנתיב של עידית שניסתה להתחמק ללא הצלחה.
בני המשפחה האבלים טוענים כי מצב התשתיות העגום בכבישי יהודה ושומרון עולה בחיי אדם. "חייבים לטפל טיפול שורש בתשתיות ובאכיפת הנהיגה הפרועה בכבישים באזור, זו מכה של ממש", אמר מתניה בן יעקב, אחיה של עידית.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 60 סמוך לעפרה
זירת התאונה בכביש 60 סמוך לעפרה
זירת התאונה בכביש 60
ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית בנימין, אמר ל-ynet: "איבדנו ילדה בת שנתיים וחצי אחרי שנהג ערבי נסע בפראות והתנגש בה. המשטרה מגבירה את האכיפה ועושה מאמצים, אך לצערנו מצב תרבות הנהיגה של ערביי האזור בשילוב תשתיות כבישים מלפני 30 שנה גובה מחיר דמים איום ונורא.
"בממשלה הנוכחית מבינים את המצוקה ואני מקווה ומאמין שההשקעות בתשתיות יתקדמו באופן מהיר ככל האפשר כדי להציל חיי אדם. בנימין מחבקת את משפחת לביא. צוותי החירום של המועצה ימשיכו ללוות את המשפחה". הדר תובא למנוחות בצהריים בבית העלמין בשילה.

תמונה כאוטית בטיפול בכבישים

ביוני בשנה שעברה נחשף ב-ynet דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת ששרטט תמונה כאוטית בכל הקשור לטיפול המדינה בכבישי יהודה ושומרון. הדוח, שהוזמן על-ידי השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית), חשף אכיפה מזערית, תשתיות מוזנחות והיעדר פיקוח על כלי הרכב שעולים על הכביש.
הבעיה הבסיסית נוגעת לעובדה שנתוני תאונות שבהן מעורבים נהגים פלסטינים לא מועברים מהמשטרה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), וממילא גם לא לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אומדן-חסר של נתוני התאונות משפיע על הגדרת כבישים אדומים המחייבים הגברת האכיפה, וגם על הגדרת מוקדי סיכון שמחייבים הקצאת משאבים לתיקון מפגעי הבטיחות.
באפריל בשנה שעברה קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא, שבסיומו נדרשה המשטרה להעביר את נתוני כלל הנפגעים ללמ"ס, אולם חרף הבטחת המשטרה - הדבר לא בוצע. עוד נחשף אז כי היקף התאונות הקטלניות בכבישי יהודה ושומרון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי: מבין התאונות שבהן מעורבים ישראלים בלבד - 5% היו קטלניות. בתאונות שבהן היו מעורבים פלסטינים עומד הנתון על 14%, ובתאונות מעורבות 9%. הממוצע הארצי עומד על 3%.