הוועדה המסדרת התכנסה הבוקר (שני) כדי לדון בהצעת הקואליציה לחלוקת חברי הכנסת בוועדות השונות. בעוד שברוב מפלגות האופוזיציה סגרו דילים עם הליכוד, יש עתיד ורע"מ נשארו בחוץ וזעמו על ההקצאות שקיבלו בוועדות.
• לצפייה בהצעת הקואליציה להקצאות הוועדות לחצו כאן
ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), מרכז האופוזיציה, מחה על כך שהחלוקה לוועדות לא נשלחה לחברי הוועדה לפני הדיון, כך שיוכלו ללמוד את החומר. "זה לא רציני, לא עובדים ככה", הוא אמר. חברת מפלגתו ח"כ מירב בן ארי הוסיפה כי "אלה ארבע שנים שזה מה שיש לנו לעשות, אנחנו רוצים לקחת חלק פעיל בוועדות, זה החיים שלנו מעכשיו באופוזיציה. כל סוגרי הדילים מהאופוזיציה לא יושבים כאן. מה שקורה כאן זה פשוט בושה".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
"שנה וחצי לא נתתם לנו את הייצוג שלנו בוועדות". אופיר כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, אמרה כי העובדה שהחלוקה לא הועברה עוד קודם לחברי הוועדה היא דבר שאינו תקין. "אני מבינה שהיה דיון בין חלק מהסיעות ולא עם כולן", אמרה אפיק. ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר ש"היה שיח עם כל הסיעות", וח"כ רון כץ (יש עתיד) צעק לעברו: "לא היה! איתנו לא היה!". ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) אמרה: "שמחה, פישלת, תודה בזה. הוא עשה את זה ביודעין".
ביש עתיד זועמים על כך שבליכוד לא נתנו להם הקצאות מספקות בוועדות, בעיקר בוועדת הכספים, פנים, כנסת וכלכלה. רוב מפלגות האופוזיציה – ישראל ביתנו, המחנה הממלכתי, העבודה ואפילו חד"ש-תע"ל – הגיעו להסכמות עם הליכוד לגבי השיבוץ בוועדות וברע"מ ויש עתיד לא סגרו דיל למרות שניסו לנהל עימם דיון בנושא. בליכוד טוענים שניסו לדון בחלוקה עם כל הסיעות, אך עם יש עתיד ורע"מ לא הצליחו להגיע להסכמות.
בליכוד החליטו לשבץ את רע"מ ויש עתיד יחד ולתת להן את מספר ההקצאות שקיבלו כשישבו באופוזיציה, משום שמספר הח"כים שהיו להם זהה למספר הח"כים של יש עתיד ורע"מ יחד – 29 חברי כנסת. רוטמן טען שזה "בדיוק מה שיש עתיד עוללו לאופוזיציה" כשהם היו בשלטון.
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
"ההצעה לא טובה, זה לא עובד ככה". בן ארי
(צילום: יואב דודקביץ')
"בואו נסגור את הדיון ונשב יחד על דברים שצריך לשנות. ההצעה הזו לא טובה ורציתם ודרסתם, אבל זה לא עובד ככה", אמרה בן ארי. רוטמן השיב לה כי "אני מבין את הרצון של הליכוד ושל הקואליציה לא לעשות לחברינו את מה ששנוא עלינו, בשביל זה נתנו להם הרבה יותר, גילינו נדיבות רבה מאוד ואני חושב שאולי לגבי יש עתיד היינו נדיבים מדי, כי כשהיה בידם הכוח הם רמסו את האופוזיציה ואת הליכוד".
יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר לחברי הכנסת מיש עתיד: "רמסתם אותנו, שנה וחצי לא נתתם לנו את הייצוג שלנו בוועדות, זו השורה התחתונה. אתם עשיתם תקדים, רמסתם אותנו באישור של כל העולם ואנחנו משתמשים עכשיו בתקדים שלכם".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
הדיון בוועדה המסדרת
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי החלוקה, שתעלה להצבעה ככל הנראה ביום רביעי וייתכן שעוד תעבור שינויים, בראש ועדת הכנסת יעמוד ח"כ אופיר כץ (הליכוד), בראש ועדת הכספים יעמוד ח"כ משה גפני (ש"ס), בראש ועדת החוקה יעמוד רוטמן, בראש ועדת הפנים יעמוד ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), בראש ועדת העבודה והרווחה יעמוד ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) ובראש ועדת החינוך יעמוד ח"כ יוסי טייב (ש"ס).
עוד עולה מהחלוקה כי בראש ועדת הביטחון הלאומי (לשעבר הוועדה לביטחון הפנים) יעמוד ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), בראש ועדת הבריאות יעמוד ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס), בראש ועדת פרויקטים לאומיים יעמוד ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) ובראש ועדת קרן הגז תעמוד ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית). לסיעות האופוזיציה יהיו הקצאות לראשות הוועדה שטרם הוחלטו בוועדות קליטה, ביקורת, מדע ומעמד האישה.