חקירת זוועות 7 באוקטובר היא כנראה המורכבת ביותר בתולדות משטרת ישראל, ונראה שהיא מעלה קשיים ומצריכה אמצעים מיוחדים. ממסמך פנימי שתוכנו נחשף כאן היום (ראשון) לראשונה, עולה כי במעבדות הזיהוי הפלילי במטה הארצי מתקשים להפיק ממצאים פורנזיים מפריטים מסוגים מסוימים, כמו סכינים ותרמילי תחמושת, שנאספו בזירות הרצח השונות והמרובות. הדבר עלול להקשות על התהליכים המשפטיים והיכולת להעמיד לדין את מחבלי הנוחבה של חמאס.
2 צפייה בגלריה
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
זירה בניר עוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
מחבלי נוחבה במתקני כליאה בישראל
(צילום: דוברות שב"ס)
החקירה הפלילית המורכבת הזו הוטלה על אנשי להב 433, על כל שלוחותיה, שכמעט וחדלו לעסוק בכל תיק אחר. בארגון מודים כי קיים קושי של ממש בהפקת טביעות אצבע מחפצים דוגמת גרזנים וסכינים - ששימשו את מחבלי הנוחבה ביתר שאת במהלך הטבח. בנוסף, קיים קושי בהפקת ממצאים וטביעות אצבע מאלפי התרמילים שנאספו מהזירות.
במסמך מתאר בכיר במז"פ: "יכולת המעבדה מוגבלת מאוד בפיתוח טביעות אצבע על כדורים ותרמילים בפרט, ועל משטחי מתכת כגון סכינים ומטעני צינור. השיטה העיקרית בה נעשה שימוש במעבדה היא של 'סופרגלו' וצבענים. שיטה זו בעלת יכולת מאוד מוגבלת על תרמילים ומטעני צינור, ואחוזי ההצלחה שלה שואפים לאפס". לפי המסמך, "המעבדה ערכה מחקר מעמיק על מנת למצוא פתרון לפיתוח טביעות אצבע על תרמילים וכדורים, אולם השיטה שנוסתה בעלת אחוזי הצלחה מאוד נמוכים במקרי אמת".
על מנת לגשר על הפער, במשטרת ישראל פנו באחרונה למעבדות בחו"ל, וכן ליצרנית מערכות להפקת ממצאים פורנזיים בבריטניה, על מנת שזו תספק למשטרה ציוד מתקדם - שלפי המסמך לא היה קיים כדוגמתו עד לאחרונה - אשר ביכולתו להפיק תוצרים מחפצי המחבלים שנמצאו בזירות השונות.
זו החקירה הכי גדולה, הכי מורכבת, וכנראה גם הכי טעונה בתולדות משטרת ישראל. כמה מאות מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר כלואים במתקנים הפזורים ברחבי הארץ; חלקם מחבלי נוחבה והג'יהאד האיסלאמי, אחרים שייכים לגל החמושים השני שהגיע אחריהם – וביצע זוועות לא פחותות – ולגל השלישי, "הבוזזים", שגם היה שותף מלא לפשעים נוראיים. לגבי כל אחד ואחד מהם צריך לאסוף ראיות משפטיות, כדי שבסופו של דבר יואשמו ויורשעו במעשים שביצעו - סעיפי רצח, אונס ועבירות מין אחרות, עבירות גוף, חטיפות, פגיעה בחסרי ישע, עבירות רכוש, עבירות ביטחוניות, ומה לא. נדמה שסעיפי האישום הפליליים מחווירים לעומת האירועים, וייתכן שלצורך המשפט יחוקקו סעיפים נוספים, כמו השמדת עם.
עדיין לא ברור איזה משפט יתנהל ובאילו סדרי דין, ובדיון הציבורי עלו הצעות כגון הקמת בית דין מיוחד לעניין טבח 7 באוקטובר - אך בכל מקרה על המשטרה לאסוף את מרב הראיות הפורנזיות לצורך העמדה לדין.
גורם במשטרה מסר כי "החקירה הלאומית הרגישה של זוועות אירועי 7.10, מנוהלת בשיתוף משטרת ישראל, שב"כ, צה"ל והפרקליטות, ועוסקת באיסוף תשתית ראייתית רחבה, המורכבת ממגוון ראיות ובכללן עדויות, ממצאים פורנזיים, מאות אלפי קבצי ויזואליה, חקירות המחבלים ועוד".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המסמך נכתב במסגרת בקשה של מז"פ לוועדת מכרזים ובמסגרת פעילות מז"פ לשיפור וייעול יכולותיה באמצעות רכש טכנולוגי מדעי מתקדם. אין בכך כדי להעיד על עוצמת הראיות נגד המחבלים שהרי לא מדובר בעוד זירת עבירה, כי אם בזירת מלחמה ובטבח שבוצע ואיסוף הראיות שונה ואחר".