הדרישה של חמאס שישראל תסכים להפסקת אש של 12 שבועות במקום שישה מהווה מכשול עיקרי במשא ומתן לעסקת חטופים. כך דיווח הבוקר (שישי) CNN מפי שלושה מקורות שבקיאים בדיונים. לפי הדיווח, חמאס העביר את הדרישה החדשה למתווכות בהצעת הנגד האחרונה שלו בסוגיה. עוד צוין בדיווח מפי גורמים רשמיים בירושלים כי ישראל מתנגדת נחרצות להארכת הפסקת האש, מפני שלדבריהם הסכמה לדרישה תהווה למעשה אישור לסיום המלחמה.

ב-CNN צוין מפי בכיר בממשל ביידן שישראל הבהירה כי היא רוצה לשמור על זכותה לפרק את ארבעת גדודי חמאס הנותרים ברפיח. "צריך לשמור על גמישות כדי להמשיך במלחמה בשביל לעשות זאת", אמר הבכיר האמריקני. הוא ציין עוד כי ישראל לא תוכל לבצע את המהלך אם תקופת הפסקת האש הראשונה של שישה שבועות תזלוג לשלב הבא, שבו לפי הצעת חמאס יחול "שקט מתמשך".
במסמך של חמאס שהגיע לידי CNN, צוין כי "כל הצעדים בשלב (ראשון) זה, כולל הפסקה זמנית של פעולות צבאיות הדדיות, סיוע ומחסה ונסיגת כוחות וכו', יימשכו בשלב השני עד להכרזה על שקט בר-קיימא". הבכיר בממשל ביידן הוסיף כי ייתכן שהשינוי בעמדת חמאס נובע מהעובדה שנציגי המשא ומתן לעסקה אינם מסונכרנים עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.
בשלב מוקדם יותר של השיחות, הסכים כאמור חמאס לנהל משא ומתן במהלך ששת השבועות הראשונים של הפסקת האש. הגורמים ששוחחו עם CNN תיארו את הדרישה החדשה של חמאס כמהפך ברור. בישראל מכירים בכך שהימשכות הפסקת האש עלולה להוביל למעשה לסיום המלחמה. בנוסף, לפי גורם ישראלי, בירושלים לא יוכלו להתחייב על הפסקת אש ל-12 שבועות עוד לפני שאחד החטופים ישוחרר משבי חמאס.
במקביל, בערוץ "א-שרק" הסעודי דווח כי המשלחת הישראלית בקהיר דרשה מחמאס לשחרר 33 חטופים חיים בשלב הראשון, כפי שהיה בהצעה המקורית - ובניגוד להצעה החדשה, שבה ציין חמאס "חיים או מתים". לפנות בוקר הודיע חמאס כי המשלחת שלו חזרה לדוחא, והוסיף כי "הכיבוש העלה התנגדויות בכמה נושאים מרכזיים. אנחנו דבקים בסעיפים שלהם הסכמנו".

אתמול דווח כי המשלחת הישראלית לקהיר שבה לארץ, לאחר שגם ראש ה-CIA ביל ברנס ומשלחת חמאס עזבו את שטח מצרים לפניה. גורמים המעורים בשיחות ציינו בפני אתר "פוליטיקו" האמריקני כי הסיבה לעזיבת צוותי המשא ומתן קשורה בין היתר ללחימה הישראלית במזרח רפיח.
לדברי אותם גורמים, "חמאס עדיין מוכן לדון בעסקה, אבל עזב למעשה את שולחן המשא ומתן בגלל הפעולה ברפיח". הגורמים ציינו עוד כי אין הדבר אומר שהשיחות קרסו לחלוטין. אנשי צוות אמריקנים עדיין שוהים בדוחא שבקטאר כדי לעקוב אחר המצב, ולהיות בקשר עם הצדדים.
גורם ישראלי אמר אתמול כי "היה משא ומתן אינטנסיבי עד לפני כמה שעות. ישראל העבירה את ההסתייגויות שלה מהצעת חמאס, וההסתייגויות כוללות פתרונות. עכשיו המתווכות ימשיכו להיות במגעים מול חמאס לקבלת התשובות. ישראל מבחינתה ממשיכה בפעולה ברפיח, במלוא העוצמה".
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
מנהיג חמאס בעזה סינוואר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: AP, רויטרס)
ב"ניו יורק טיימס" דווח אתמול כי השיחות בקהיר על עסקה מול חמאס הופסקו על רקע זעם שפרץ במהלכן, בעקבות המבצע המוגבל שאליו יצא צה"ל במעבר רפיח. לפי הדיווח, המבצע עורר את זעמם של המתווכים המצרים וגם של אנשי המשלחת של חמאס.
עוד צוין בדיווח זה כי ראש ה-CIA ברנס, שערך בשבוע החולף מסע דילוגים באזור בניסיון לקדם עסקה, ניסה לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לדחות את ההצעה שהגיש חמאס ביום שני. במהלך הפגישה שערך עם נתניהו ביום רביעי בישראל, ניסה ברנס לשכנע את ראש הממשלה להמשיך את המשא ומתן על אותה הצעה שהגיש חמאס.
גורמים אמריקניים אמרו ל"טיימס" כי הם מאמינים שניתן לצמצם את הפערים בין ישראל לחמאס. אחת ההצעות שהועלו, כך דווח, קוראת לחמאס לשחרר חטופים לאורך הפוגה בת 42 ימים - בתמורה למספר גדול הרבה יותר של מחבלים פלסטינים. לפי ההצעה, יהיה זה השלב הראשון מבין שלושה שלבים שיכללו פעולות הדדיות בין הצדדים.