לאור דעיכת הגל הרביעי של הקורונה אומר מנכ"ל בית החולים ברזילי ומי שעמד בראש משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, כי יש לפנות מחלקות קורונה לטובת המחלקות הפנימיות. לדבריו, גל התחלואה בשפעת בחורף הזה יהיה משמעותי מהקודם, ויש להיערך לכך.
בראיון לאולפן ynet התייחס פרופ' לוי גם למתקפת הסייבר נגד בית החולים הלל יפה, וחשף כי גם בית החולים בניהולו חווה ניסיון מתקפה דומה - אך עמד בפניו. הבוקר אמרו במשרד הבריאות כי בסוף השבוע היו ניסיונות למתקפות סייבר נגד תשעה בתי חולים וארגונים רפואיים.
באשר למאבק המתמחים הביע הבכיר תמיכה - אך קרא להם לא לשבור את הכלים. זמן קצר לאחר הריאיון הודיע ארגון המתמחים "מרשם" כי לאור בקשת גורמים במשרד הבריאות, הוחלט לדחות את הגשת מכתבי ההתפטרות ב-24 שעות, עד מחר ב-13:00. היום ב-14:00 תתקיים פגישה נוספת, בנוכחות שר הבריאות ניצן הורוביץ, בניסיון להביא לפתרון המשבר.

6 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"התקפות הסייבר נגד בתי החולים - אירוע מכונן". פרופ' לוי
(צילום: רועי עידן)
אנחנו שומעים שבתי החולים על הכוונת של האקרים. עד כמה זה מסוכן? "מאוד מסוכן. אנחנו צריכים להיזהר בכל נפשותינו ובכל מחשבינו. מה שקרה הוא דבר חמור מאוד מבחינת היכולת לעבוד בבית החולים. בעצם כל המידע כמעט לא קיים, ולדבר יש משמעות רבה. אני משבח את בית החולים שעבר מיד לתוכנית ב', כמו שעבדנו פעם, עם רישומים ידניים. הדבר הזה רע. אנחנו בבית החולים נערכנו כעת, ניתקנו חלק מקישורי התקשורת שלנו, לרבות כתובות מסוכנות. מאתמול אנו מבצעים סריקה וסקירה בכל העמדות בבית החולים. בינתיים לשמחתנו לא נמצאה עדיין פריצה, למרות שאנחנו יודעים שהיו ניסיונות לשוטט ולחדור לעוד בתי חולים".
גם אצלך בברזילי ראיתם סימנים של התקפה? "לא התקפות, ניסיונות. התקפות לא היו, היו ניסיונות לשוטט בעוד בתי חולים, ואני חושב שהאירוע הזה מכונן, שצריך ראשית לראות שאנחנו כולנו לא נגועים".
6 צפייה בגלריה
חדר המיון בהלל יפה
חדר המיון בהלל יפה
חזר לעבודה ידנית. חדר המיון בהלל יפה
(צילום: דוברות בית חולים הלל יפה)
6 צפייה בגלריה
הצוותים בבית החולים הלל יפה
הצוותים בבית החולים הלל יפה
הצוותים בבית החולים הלל יפה
(צילום: דוברות הלל יפה)
אז ניסו לתקוף גם את בית החולים שאתה מנהל, ברזילי. "ניסו להיכנס לעוד אתרים, בהחלט, לא רק אצלנו"
איך יכול להיות שבמדינת ישראל 2021 אנחנו מגלים יותר ויותר בתקופה האחרונה שהפן הטכנולוגי במשרד הזה חלש? "זה לא מדויק משום שנתנו את הדעת לגבי אירועי סייבר, ויש גוף סייבר במשרד הבריאות. עשינו תרגילים ועושים ביקורות כל שנה. אבל אי אפשר להתווכח עם העובדות, כנראה שניתן להתגבר על זה ולכן אני אומר שהאירוע הזה מכונן בהיבט שנצטרך לשלב מערכות, ולראות איך מחזקים יותר ויותר משום שזה אירוע מערכתי – אירוע ממש אסטרטגי ביכולת לטפל באנשים, גם בדחופים, גם בעבודה בתוך בית החולים ובוודאי במידע שמצטבר לגבי חולים שמקבלים טיפול יותר כרוני. כרגע המידע אינו זמין".
אז מערכת הבריאות הולכת אחורה תחת ההתקפות האלה? "לא, אני עוד לא מבין למה מערכת הבריאות הולכת אחורה. היא עובדת במלוא איתנה".
אבל כשבית חולים מאבד אלפי תיקים היא הולכת אחורה, מה לעשות. "אז בית חולים מסוים, זו לא מערכת הבריאות הולכת אחורה. צריך לדבר את הדברים בפרופורציה. זה אירוע חמור שפגע בבית חולים שמרגע הפגיעה נעשית עבודה סביב השעון של מיטב המומחים, לא רק של משרד הבריאות, כדי לאושש אותו כדי לתת לו לעבוד. חלק מהמערכות והשירות שוב ניתן בבית החולים, אבל אין ספק שצריך להתגבר על האירוע באמצעות כולנו ולראות כיצד אנו משפרים יחד עם מערך הסייבר הלאומי, לא באופן עצמאי, את היכולת להתגונן מפני התקפה שלהבנתי, ואנחנו רואים את זה עכשיו, היא התקפה מערכתית. זה לא נקודתי לבית חולים זה או אחר".
6 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: AP)
מה מצבכם במחלקה לקורונה? לקראת סגירה? "שלומנו בבית החולים מבטא את הדעיכה בגל הרביעי. אנו נמצאים עם שתי מחלקות, היינו עם שלוש. כרגע אנחנו בואכה סגירת מחלקה נוספת. ללא ספק יש ירידה במספר המאושפזים, במספר המאומתים, במספר החולים קשה. ועדיין רואים שמרביתם המכריע אינם מחוסנים".
אתה חושב שאנחנו ממשיכים במגמה? אנחנו מחוץ לגל הרביעי? "אם נסתכל על בית החולים, אז כל המחלקות הפנימיות מלאות עד אפס מקום. יש לי מיטה אחת לאשפז עוד מישהו – וזה לאחר שסגרנו מחלקה אחת בשבוע שעבר. כרגע בהחלט יש מקום לסגור עוד מחלקת קורונה ולהסב חזרה למחלקת רפואה פנימית. בל נשכח שאנחנו הולכים להיכנס לחורף, לתקופת השפעת. כנראה שזה לא יהיה כמו שנה שעברה, שהיו כמעט אפס מחלות שפעת, ולכן נצטרך את המחלקות האלה גם לחולי שפעת מבוגרים שיתקשו בנשימה ויצטרכו אשפוז. זה שיווי המשקל, ויכולת מערכת הבריאות לתת טיפול אופטימלי גם לחולי קורונה וגם לחולים האחרים".
6 צפייה בגלריה
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
"הרעיון מצוין וצריך להפוך אותו למציאותי". בית הספר אור עציון במועצת שפיר
(צילום: בראל אפרים)
במשרד החינוך דוהרים קדימה לפיילוט שהופך למציאות, זו ההחלטה הנכונה? הפיילוט מספק תשובות מספיק טובות? "הפיילוט מסוכם בימים האלו ועושה רושם שהתשובות הנן טובות מבחינת גילוי וחשיפת מאומתים. אם אנחנו רוצים מערכת חינוך פועלת בצידה של הקורונה אנו צריכים למצוא את כל הפטנטים האפשריים והיצירתיים על מנת לאפשר לילדים לבוא לבית הספר ולתת להוריהם לצאת לעבודה ולא חדשות לבקרים לבודד את כל הכיתה על כל ילד מאומת".
"אצל הנכדה שלי מתגלה ילד מאומת אחר כמעט בכל שבוע ורצים לעשות בדיקות, בידודים, וההורים בבית. לכן אני חושב שהרעיון עצמו מצוין. אם הפיילוט הראה מספר מאומתים נמוך והצליח להראות את המאומתים שהיו בביתם ולא את כל הכיתה, אני חושב שזה רעיון מצוין וצריך להפוך את זה למציאותי. כמובן שיש קשיים לוגיסטיים – לרכוש ערכות ולספק לכל ההורים. שמענו שרכשו 30 מיליון כאלו. המגמה נכונה. אם אנחנו סבורים שהקורונה לא עזבה – והיא לא עזבה – אנחנו עדיין עתידים להיאבק בה".
6 צפייה בגלריה
המתמחים והשוטרים מחוץ לביתו של הורוביץ
המתמחים והשוטרים מחוץ לביתו של הורוביץ
"זה לא הדור שלי". הפגנת המתמחים מול בית שר הבריאות
(צילום: מוטי קמחי)
אני מניח שאתה לא נגד המתמחים. "אני לא נגדם, אני חושב שנכון לקצר את התורנויות האלה. זה לא הדור שלי, שעשינו 36 שעות ברצף. יחד עם זאת, אני רוצה לומר לכם המתמחים, הרכבת עזבה את הרציף, יש שרה שכבר חתמה על צו, יש שר בריאות נלהב שהבטיח לעשות את זה ויש משרד בריאות ובתי חולים שרתומים לנושא. אנא מכם, תבחרו בדרך של שיח והסדרה נכונה של אירוע מכונן זה ולא תחת לחץ ושביתות ונטישת חולים. הדבר הזה מורכב. זה לא דבר שאפשר להגיד 'בואו נקצר תורנויות'. זה אומר כמה תקנים, איך תהיה ההתמחות, איך מסדירים את השכר שלהם, זה אומר הרבה דברים שצריך לעשות כדי לעמוד במצב שאומר החל ממרץ 2022 ב-12 מקצועות ב-10 בתי חולים מתחילים לקצר תורנויות. אני חושב שזה נכון. זה צריך להיעשות בשיח ותשומת לב, אבל לא בדרך של שיח רגוז, התפטרות ונטישת החולים".