נשיאה הנבחר של גואטמלה ברנרדו ארבלו (64) מדבר עברית שוטפת. לא רק בגלל שעשה את התואר הראשון שלו בסוציולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים וגר בארץ כמה שנים - הוא גם שירת כקונסול גואטמלה בישראל בתקופה שכיהן כדיפלומט. בסך הכל הוא חי בארץ לא פחות מ-10 שנים.
אך זו לא הנקודה הישראלית היחידה שלו. אביו של ארבלו, חואן חוסה ארבלו, היה נשיא גואטמלה ותמך בשנת 1947 בהחלטת האו"ם מכ"ט בנובמבר להקמת מדינת ישראל. בהמשך כיהן ארבלו כשגריר גואטמלה בישראל. למעשה, הוא נשלח לישראל כשגריר על ידי נשיא גואטמלה, שלא אהד אותו אך חשב שאם ישלח לישראל - גואטמלה תזכה לעזרה דרכו. ואכן, במהלך מלחמת האזרחים במדינה בסוף שנות ה-70 ישראל מכרה לגואטמלה מטוסי ערבה ורובי גליל.
3 צפייה בגלריה
נשיא גואטמלה הנבחר ברנרדו ארבאלו
נשיא גואטמלה הנבחר ברנרדו ארבאלו
ארבלו: "חברים של הישראלים והפלסטינים"
(צילום: AP)
הודות לשליחות של האב הגיע הבן לישראל, למד כאן כסטודנט וסיים תואר ראשון בסוציולוגיה. בהמשך הוא כיהן כדיפלומט ונשלח להיות הקונסול של גואטמלה בישראל.
לפני 5 שנים, כשגואטמלה החליטה ללכת בעקבות ארה"ב והעבירה את השגרירות שלה לירושלים, ארבלו הבן תקף את ההחלטה בחריפות ואמר שהיא מנוגדת לחוק הבינלאומי. במאי שנה שעברה צייץ ארבלו: "העם בגואטמלה חבר של העם הישראלי והעם הפלסטיני, וצריך לעזור להם למצוא דרך לדו קיום בשלום. העברת השגרירות שלנו לירושלים על ידי ג'ימי מוראלס (הנשיא דאז, א"א) מפרה את החוק הבינלאומי".
בירושלים חששו מאוד לאחר שארבלו עלה לסיבוב השני בהפתעה גמורה (הוא לא היה בין עשר המועמדים לזכות בנשיאות), שמא יחזיר את שגרירות גואטמלה לתל אביב. אולם, בשיחות סגורות שנערכו עמו לאחרונה הוא אמר שאכן התנגד למהלך, אבל כעת הוא לא מתכוון להתעסק בנושא. במלים אחרות - הוא לא מתכוון להחזיר השגרירות לתל אביב.
בישראל מעריכים שהידידות בין המדינות תימשך, אך בהחלט ייתכנו שינויים פה ושם, ונראה שארבלו יהיה קצת יותר בררן בתמיכה שלו בישראל, ולא יתמוך אוטומטית. בכיר ישראל אמר שגואטמלה היא מאוד פרו-ישראלית בבסיסה, בעיקר מכיוון שמדובר במדינה אוונגליסטית.
ארבלו רואה את עצמו כידיד ישראל ומעוניין מאוד בטכנולוגיות ישראליות בתחומי החקלאות והמים. בריאיון לתקשורת המקומית בזמן הקמפיין אמר ארבלו שחי בארץ עשר שנים ויש לו חיבה גדולה לישראל כי אלו היו שנים חשובות בחייו.
יוסף גרמון, הרב לשעבר של גואטמלה שכיום מנהל ארגון בשם "הקואליציה ההומניטרית" (שמקדם תוכניות הומניטריות בארצות אמריקה הלטינית), אמר כי העם במדינה אוהד ברובו את ישראל. "היחסים בין גואטמלה לישראל לא מושתתים רק על פוליטיקה ואינטרסים", הוסיף. גרמון, שמשמש גם כראש משלחת עמיאל-משרד התפוצות באמריקה הלטינית, העריך שארבלו אכן לא יחזיר שגרירות גואטמלה בחזרה לתל אביב. "יש לו הרבה מאוד מה לעשות בתוך המדינה עצמה. הוא אכן ביקר בחריפות את העברת השגרירות, אבל גם אמר שכרגע זה לא בסדר העדיפויות שלו", ציין.