פגישת בנט וביידן בבית הלבן. המצב הפוליטי מקשה
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

פחות משלושה שבועות נותרו עד לביקור המתוכנן הראשון של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל - אך עד לרגע זה הבית הלבן טרם פרסם הודעה רשמית בנושא ואין ודאות מוחלטת שבכלל יתקיים. הסיבה, לפי גורם המעורה בפרטים, היא ההמתנה של וושינגטון להתייצבות המערכת הפוליטית שעדיין לא ברור אם פניה לבחירות כלליות או לא.
2 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן
רה"מ בנט והנשיא ביידן. בבית הלבן ממתינים
(צילום: Gettyimages, עמוס בן גרשום, לע"מ)
היועץ לביטחון לאומי איל חולתא, שנמצא בימים אלה בוושינגטון, צפוי לדון עם הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי בביקורו הצפוי של ביידן. בצד הישראלי מחכים לתשובות מהאמריקנים שאמרו בינתיים כי יודיעו על קיומו של הביקור ברגע המתאים מבחינתם.
בירושלים מעריכים כי ארה"ב חוששת שביקור נשיאותי בעת הזאת עלול להיתפס כניסיון אמריקני להשפיע על הבחירות - אם יהיו - ומעדיפים שלא להתייצב לצד מנהיג מסוים. לצד זאת, מעריכים בישראל, האמריקנים לא רוצים "לבזבז את הזמן" על ביקור בישראל כשהממשלה עלולה ליפול כעבור חודש. נכון לעכשיו ההערכה בישראל היא שעד השבוע הבא האמריקנים יקבלו החלטה סופית ויפרסמו אותה.
2 צפייה בגלריה
טראמפ בקבלת הפנים בנתב"ג ב-2017. גם ביידן יזכה לכזו
טראמפ בקבלת הפנים בנתב"ג ב-2017. גם ביידן יזכה לכזו
טראמפ בקבלת הפנים בנתב"ג ב-2017. גם ביידן יזכה לכזו
(צילום: רויטרס)
נכון לעכשיו אין תאריך רשמי לביקור, אך ההערכה היא שייערך בשבוע של 26-20 ביוני, ויימשך יומיים. מה שניתן לומר בוודאות היא שביידן יזכה לקבלת הפנים ממלכתית בנמל התעופה בן גוריון, כשצמרת המדינה תמתין לו בשדה כפי שנעשה לנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ביידן צפוי לבקר ב"יד ושם", להיפגש לארוחה ופגישת עבודה עם ראש הממשלה נפתלי בנט, וכן להתארח בבית הנשיא לארוחת ערב ממלכתית. לפי ההערכות, ביידן לא יגיע לכותל המערבי.
עדיין לא ברור אם הנשיא האמריקני יגיע למזרח ירושלים. בוושינגטון תכננו לפקוד בית חולים במזרח העיר כדי להודיע על סיוע אמריקני, אך נראה שהרעיון ירד מהפרק. עם זאת, הנשיא כן אמור להגיע לרשות הפלסטינית - אך לא לרמאללה, אלא כנראה לבית לחם ולכנסיית המולד.
קיים סימן שאלה אם ביידן ינאם בפני קהל ישראלי, כפי שעשו קודמיו, טראמפ (במוזיאון ישראל) ואובמה (בבנייני האומה). מה שמשפיע מאוד על תוכנית הביקור הוא גילו המתקדם של ביידן: האמריקנים לא ירצו סדר יום צפוף מדי וסביר להניח שלא יהיו יותר מדי אירועים בלוח הזמנים של הנשיא.
בתוך כך, דובר מחלקת המדינה נד פרייס הודה הערב כי למרות המחויבות לפתוח קונסוליה לפלסטינים במזרח ירושלים - הסוגיה עדיין נתקלת בקשיים. רה"מ בנט, נזכיר, התעקש למנוע את פתיחת הקונסוליה והטיל על כך וטו. "קודמי התחייב להקים קונסוליה בפרבר של ירושלים, אבו דיס, ואנחנו באים עם עמידה לאומית וממלכתית", אמר החודש בכנסת. גם בשנה שעברה ציין רה"מ שיתנגד: "אין מקום לקונסוליה שמשרתת את הפלסטינים בירושלים. אנו מביעים את עמדתנו בעקביות ובלי דרמה. ירושלים היא בירתה של מדינת ישראל".