1 צפייה בגלריה
חשד להצתת סירות בכינרת
חשד להצתת סירות בכינרת
סחיטה בצפון: הצתת סירות בכנרת
(צילום: דוברות כבאות והצלה- מחוז צפון)
בשעת צהריים של אחת השבתות האחרונות נכנסו עבריינים חמושים מטובא זנגריה לחצר של חברת הדסים באזור התעשייה של ראש פינה. בסצנה שכמו לקוחה ממערבון הם החלו לירות, כפתו את השומר והציתו קומביין שעולה מיליונים. ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך היה להתייצב למחרת במקום ולהתנצל בפני הבעלים, יריב בן עמי ואחותו אפרת, על שנכשל בהגנה על העסק שלהם, כמו גם על אלפי עסקים נוספים בארץ. בעלי עסקים משלמים דמי חסות לעבריינים, או נאלצים לתקן את כל הנזקים ולכבות את האש שהם מבעירים כדי להכריח אותם לשלם. הוא צריך להתנצל גם על שמינה חדל אישים כשר האחראי על הטיפול במכת המדינה הזאת. אחרי ההתנצלויות חובתו להתחיל לטפל בהפקרות ובאנרכיה, שמסכנות את ישראל יותר מכל איום חיצוני.
איך אוכפים חוק וסדר במערב הפרוע? מדובר בפרויקט לאומי שיחייב תקציב גדול, תיקוני חקיקה ובעיקר מנהיגות חזקה ונחושה – מצרך שאיננו בנמצא בימים אלה. הדבר הראשון הוא הגדלה משמעותית של מספר השוטרים. כיום חסרים יותר מ-2,000 שוטרים לתקן הקיים. צריך להגדיל דרמטית את שכר השוטרים כדי שתיפסק מגמת ההתפטרות ואפשר יהיה לגייס עוד אלפים מעל התקן הנוכחי.
העונשים המוטלים כיום על המעטים שנתפסים הם מגוחכים. צריך לקבוע בחוק עונשי מינימום לעבירות שהן מכת מדינה כמו דמי חסות, אחזקת נשק לא חוקי, גניבה ועוד. צריך לתגבר את הפרקליטות כדי שהתיקים יפסיקו להימרח, להפסיק את האכיפה הבררנית ולהפעיל מנגנון ביקורת, אף שהפרקליטים חושבים שהם מעל לכל ביקורת. חייבים להגדיל מאוד את מספר השופטים ולגרום להם לעבוד מהר, כמה שבועות לכל תיק וזהו.
אכיפה כלכלית היא המפתח. כדאי היום להיות עבריין. הסיכוי להיתפס נמוך, ואם נתפסים העונשים מגוחכים. צוותים מרשויות המס צריכים להתלוות לכוחות המשטרה. הכסף הוא החמצן של ארגוני הפשע, ואת צינור החמצן הזה צריך לנתק. ההיגיון הוא פשוט – כשלא משתלם לעבור על החוק, לא עוברים עליו.
בין האזרח למדינה יש חוזה לא כתוב, שאומר כך: האזרח ישלם מסים, ימלא אחר הוראות החוק ולא ייקח אותו לידיו. המדינה מצידה מחויבת לשמור על ביטחונו ועל רכושו. כשהמדינה לא מקיימת את חלקה, ישאל את עצמו האזרח למה עליו למלא את חלקו? ככה נוצרת אנרכיה. בישראל נוצר ואקום שלטוני, באזורים שלמים העבריינים הם המושלים, והם גובים את המסים בצורת דמי חסות.
גלעד שרוןגלעד שרוןצילום: ניצן דרור

ליריב ואפרת בן עמי מחברת הדסים נמאס. הם ורבים אחרים לא מוכנים לקבל את המצב הקיים, שבו הם חייבים לבחור בין תשלום דמי חסות לבין כיבוי שריפות. האנשים הטובים האלה הקימו ארגון בשם "עד כאן" שמטרתו חיסול תופעת הפרוטקשן. ביום חמישי הקרוב הם יקיימו בראש פינה כנס של אנשים שנמאס להם, והם מתכוונים לעשות את מה שהמדינה אמורה לעשות ולא עושה.
בישראל יש אזרחים טובים ורציניים, שלא מוכנים להיות מרמס תחת רגלי העבריינים. כאלה הם אנשי "השומר החדש" ואנשי "עד כאן". העניין הוא שעצם קיומם של ארגונים אלה, הוא עדות לכישלון המדינה בהגנה על אזרחיה. כל עוד הארגונים נחוצים, זה אומר שהמדינה נכשלת.
  • גלעד שרון הוא חבר ליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il