שלושה בני אדם נרצחו הבוקר (חמישי) בפיגוע ירי בתחנת אוטובוס בטרמפיאדה בצומת גבעת שאול שבכניסה לירושלים. הנרצחים הם הרב אלימלך וסרמן (73) והנשים חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24). שני מחבלים, תושבי שכונת צור באהר שבמזרח העיר, הגיעו למקום ברכב וירו ברובה M-16 ובאקדח - וחוסלו על ידי אזרח ושני חיילים, שחזרו לאפטר מעזה.
בתיעוד מזירת הפיגוע נראים המחבלים יוצאים מהרכב ופותחים באש לעבר תחנת האוטובוס. לעבר אחד המנטרלים שחתר למגע קרוב למחבלים נפתחה אש בחסות המהומה, והוא נראה מרים ידיים בזמן שאחרים יורים לעברו. בהמשך הוא פונה לבית החולים.



צוותי מד"א פינו 13 פצועים לבתי החולים שערי צדק והדסה עין כרם בעיר, בהם ארבעה במצב קשה. החיילים שנטרלו את המחבלים הם אביעד פריג׳ה מאחיה ורועי אייזנבך מעפרה, חייל בסיירת גולני. אייזנבך נפצע בידו ומצבו קל-בינוני, אביו סיפר: "הבנו שהוא פעל בצורה יוצאת דופן וזה לא מפתיע אותנו. אנחנו גאים בו, זה שהוא בא ויזם וחתר למגע, ככה אנחנו מחנכים אותם בבית. לאהבת האדם והארץ. שולחים חיבוקים וחיזוקים לחיילים בכל החזיתות".
המחבלים שביצעו את הפיגוע הם מוראד נמר (38), שהיה במאסר בשנים 2020-2010 בשל כוונות לפעילות טרור בהכוונת רצועת עזה ואחיו אברהים נמר (30) שהיה במאסר בשנת 2014 על רקע פעילות טרור - שניהם מזוהים עם חמאס. כוחות הביטחון הסתערו על ביתו של אחד המחבלים ועצרו כמה מבני משפחתו.
7 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
המחבלים מוראד ואברהים נמר. חוסלו בזירת הפיגוע
7 צפייה בגלריה
אלימלך וסרמן
אלימלך וסרמן
הרב וסרמן. "שירת את עם ישראל שנים רבות במסירות"
‏אחד מהנרצחים הוא כאמור הרב אלימלך וסרמן, דיין בית הדין הרבני באשדוד. שר הדתות מיכאל מלכיאלי ספד לו: "קיבלתי בצער ותדהמה את הידיעה על הירצחו בידי בני עוולה של הדיין הגאון רבי אלימלך וסרמן הי"ד בעת שהיה בדרכו לבית הדין באשדוד. הרב וסרמן, מהדיינים הוותיקים והחשובים של מערכת בתי הדין בישראל, שירת את עם ישראל שנים רבות במסירות תוך מאור פנים".
מנהל יחידת הטראומה בשערי צדק ד"ר אלון שורץ מסר הצהרה לתקשורת ואמר כי למוסד הרפואי פונו שישה פצועים מזירת הפיגוע. "הם הגיעו במצב קריטי, שלושה מהם דרשו ניתוח דחוף בחדר הטראומה להחזרת דופק. לצערנו נאלצנו לקבוע מוות לאחד מהם. לשניים מהם החזרנו דופק והמשכנו באופן מיידי לחדר ניתוח להמשך ייצוב, שמתוכם לאחת נאלצנו לקבוע מוות. שני פצועים נוספים שהגיעו לחדר הטראומה נדרשו לעבור הנשמה והרדמה, ואחד הגיע במצב קל עם פציעת ירי בידו".


כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הגיעו למקום, סגרו את זירת הפיגוע והחלו בסריקות לשלילת מעורבים נוספים תוך חקירה ראשונית של האירוע.
ניצב תורג'מן מסר בזירה כי "שני המחבלים ממזרח ירושלים. הם הגיעו חמושים, מסתערים בירי על אנשים בתחנה. מהר מאוד הגיבו שני חיילים שנכחו במקום ואזרח נוסף ונטרלו את המפגעים, שניהם חוסלו. זו זירה שכבר חווינו בה פיגוע. אנחנו עובדים ברצף מסביב לשעון וגם כאן תוך שתי דקות הגיע כוח". הוא ציין כי "בחיפוש משטרתי ברכב המחבלים נמצאו מחסניות ותחמושת רבה".
המשטרה מסרה כי בסיום הערכת מצב שהתקיימה במקום, הוחלט על תגבור נוסף של מערכי הביטחון השוטף בירושלים, לרבות סיורים, חסמים יזומים ובידוק חשודים. חקירת הפיגוע הירי תתבצע על ידי שב"כ והיחידה המרכזית במחוז ירושלים.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לזירת הפיגוע, ומסר כי "האירוע הזה מוכיח שוב כמה אסור לנו להפגין חולשה, כמה צריך לדבר עם החמאס רק דרך הכוונות, רק דרך המלחמה. בחמאס נלחמים". לדבריו, "אבל האירוע הזה ממחיש עוד דבר, כמה המדיניות של חלוקת הנשק חשובה, למרות הביקורת של כל מיני גורמים, אני אמשיך במדיניות הזו של חלוקת נשק בכל מקום, גם לכיתות כוננות, גם לאזרחים. נשק מציל חיים, אנחנו רואים את זה פעם אחרי פעם. יש לנו משטרה חזקה, יש לנו צבא חזק, אבל אין שוטר בכל מקום. מדובר ככל הנראה בפעילי חמאס, שמדבר כאן בשני קולות, קול אחד של הפסקת אש כביכול וקול שני של טרור".

איתן זרצקי, עד ראייה שהיה במקום, סיפר כי "נמנע אסון גדול יותר. שנייה קודם התחנה הייתה מלאה מלאה הרבה יותר. זו כבר פעם שנייה, היה פה פיגוע לפני כמה חודשים שאני שגם אני הגעתי מיד אחרי האירוע". הוא הוסיף: "אין עליי נשק, ניסיתי ללכת למקום שהוא לא חשוף, לראות מי שמגיע ולהפנות אותו לכיוון הנכון. אחרי שראיתי שהם חוסלו יצאתי לזירה להפנות את כוחות ההצלה, שבהתחלה בכלל הגיעו לשם, הם לא הבינו לאיפה להגיע. ניסיתי להפנות אותם לאנשים שעוד לא הגיעו אליהם".
מושיקו הרוש, שעבר עם רכבו בתחנת האוטובוס בשעה שבה אירע הפיגוע, אמר: "הייתי בדרך לעבודה בכביש הנגדי ופתאום עצרו שני מחבלים על פורד כסופה. אחד יצא עם M-16 ואחד עם אקדח והתחילו לרסס לכל כיוון. הייתה שם בחורה שהם ירו בה בלי רחמים. אזרח יצא עם הנשק שלו ואמר לי תברח ורץ לתוך התופת, ונפצע והם ירו לכל כיוון. הם ניסו לפגוע בכל אחד, הם ירו לכיוון המכוניות. ראיתי מישהי עם תינוק שנלחצה, היא פשוט עלתה איתי לרכב ונסענו נגד כיוון התנועה".
7 צפייה בגלריה
פיגוע ירי ירושלים
פיגוע ירי ירושלים
הרכב של המחבלים
(צילום: לירן תמרי)
7 צפייה בגלריה
פיגוע ירי ירושלים
פיגוע ירי ירושלים
זירת הפיגוע
(צילום: לירן תמרי)
7 צפייה בגלריה
פיגוע ירי ירושלים
פיגוע ירי ירושלים
אחד החיילים שנטרל את המחבלים
(צילום: לירן תמרי)
7 צפייה בגלריה
פיגוע ירי ירושלים
פיגוע ירי ירושלים
המחבלים נוטרלו בזירת הפיגוע
בשעה 07:38 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א על פיגוע ירי בכניסה לירושלים. פרמדיק מד"א משה חמד סיפר: "הייתי בבית כששמעתי את קולות הירי ומיד הגעתי למקום. ראיתי מספר פצועים בזירה, חלקם שכבו וחלקם התהלכו. יחד עם הצוותים הגדולים של מד"א שהגיעו למקום ביצענו בדיקות רפואיות והענקנו להם טיפול רפואי. לצערנו נאלצנו לקבוע את מותה של צעירה בת 24 ופינינו לבתי החולים בעיר 8 פצועים בדרגות פציעה שונות תוך המשך טיפול רפואי".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיגוע, ומסר את תנחומיו למשפחות הנרצחים. "כולנו מתפללים לשלום הפצועים. תגובתם המהירה של שני לוחמים ואזרח שחיסלו את המחבלים מנעה פיגוע קשה אף יותר. אני מצדיע להם. כל מחבלי חמאס הם בני מוות - בירושלים, בעזה, ביהודה ושומרון - בכל מקום". נתניהו הוסיף: "הממשלה בראשותי תמשיך בהרחבת חלוקת נשק לאזרחים. זהו אמצעי שמוכיח את עצמו פעם אחר פעם במלחמה בטרור הרצחני".
שגריר ארצות הברית בישראל ג'ק לו גינה את את הפיגוע, וכתב בחשבון ה-X שלו: "פיגוע מתועב בירושלים הבוקר. אנו מגנים באופן חד משמעי אלימות אכזרית שכזו. מחשבותיי עם משפחת הקורבן, ואני שולח תנחומים לכל מי שנפגע".