3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרצי הלוי מופיע בפני חברי הוועדה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הוועדה המייעצת למינויים בכירים בשירות המדינה, בראשות השופט אליקים רובינשטיין, המליצה היום (שלישי) לאשר את מינויו של האלוף הרצי הלוי לרמטכ"ל הבא של צה"ל. בפני הוועדה הופיע הבוקר שר הביטחון בני גנץ, וכמו כן הופיע בפניה הלוי. אחת מחברי הוועדה המייעצת, פרופסור טליה איינהורן, הצביעה נגד ההמלצה לאשר את מינויו של הלוי בשל הקרבה לבחירות והיותה של הממשלה ממשלת מעבר. מלבד רובינשטיין ואיינהורן חברים בוועדה גם נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ ונציג הציבור משה טרי.
פרופ' איינהורן הדגישה שאין לה בעיה עם המועמד, אבל היא סבורה כאמור שהעיתוי של אישור המינוי קרוב כל כך לבחירות - אינו נכון. שלושת חברי הוועדה האחרים סברו שתפקיד הוועדה לא לקבוע את עיתוי המינוי אלא לבדוק את כשירותו. הוועדה מצאה שאין כל פגם בטוהר המידות של הלוי והדגישה שגם לא היו כל טענות כלפי המינוי מהציבור. המינוי יובא לאישור הממשלה כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון.
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי, ארכיון
האלוף הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
שר הביטחון בני גנץ בירך אחר הצהריים על ההחלטה: "מול האתגרים השונים שניצבים לפנינו, צה"ל זקוק ליציבות, לבניין כוח רציף ומתמשך, ולניסיון רב. אין לי ספק שאלוף הרצי הלוי ימשיך את התהליכים שהוביל הרמטכ"ל כוכבי וימשיך לקדם את המוכנות של צה"ל ואת היכולות הביטחוניות של מדינת ישראל. אני מבקש להודות לחברי הוועדה בפניהם הופעתי היום ומיוחד לכבוד השופט רובינשטיין. אפעל להבאת המינוי לממשלה ביום ראשון הקרוב".
הממשלה אישרה לפני כשלושה שבועות במשאל טלפוני את מינויו של רובינשטיין, שופט בית המשפט העליון בדימוס, למשרת יו"ר הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים, בהתאם לפסיקת בג"ץ, שפסל את מני מזוז מכיוון שזה דרש להתמנות באופן קבוע לשמונה שנים, רובינשטיין מונה באופן זמני בלבד ורק לצורך אישור מינוי הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. מיד אחרי ההצבעה בממשלה, העביר שר הביטחון בני גנץ לוועדה בקשה לאישור מועמדותו של סגן הרמטכ"ל, אלוף הרצי הלוי, לתפקיד.
3 צפייה בגלריה
אליקים רובינשטיין בריאיון לאולפן ynet
אליקים רובינשטיין בריאיון לאולפן ynet
אליקים רובינשטיין
(צילום: נדב אבס)
הוועדה למינוי בכירים אחראית לוודא שלא נפל פגם בטוהר המידות של המועמדים לתפקידים בכירים, ואמורה להתכנס לאשר את מינויו של הרמטכ"ל. מזוז אמור היה לקבל מינוי קבוע לראשות הוועדה, למשך שמונה שנים, אך בבג"ץ נקבע כי אין למנותו בתקופת בחירות. את מינויו אישרה לממשלה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה - ונציגיה אף הגנו על ההחלטה בבג"ץ.
פסיקת בג"ץ היוותה מכה קשה ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שתמכה בעמדת הממשלה והגנה עליה, אך מעבר לכך זו הייתה גם מכה לממשלה עצמה - שלא הצליחה למנות את מזוז לתפקיד חרף התעקשותה. בג"ץ מתח ביקורת על היועצת המשפטית לממשלה, והשופט נעם סולברג הבהיר כי מרגע שהתבקשו נציגי הממשלה לשקול את עמדתם - הייתה צריכה בהרב-מיארה להביא את ההערות אל השרים, אך לא עשתה זאת. על חשיבות המינוי התבטא לא אחת שר הביטחון בני גנץ - שאמר כי מדובר בעניין מהותי לביטחון המדינה, שאין לעכבו או להמתין עמו עד לאחר הבחירות.