יובל דיסקין, לשעבר ראש השב"כ, התייחס לתפקודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת המלחמה, ואמר היום (רביעי) כי הוא "היה בהלם קרב במשך השבועיים הראשונים".
בכנס "חטופים - שאלה של מחיר?" של "החברים של רון ארד" - אנשי ביטחון בדימוס וחברים של ארד - בשיתוף עם הקריה האקדמית אונו, הוסיף דיסקין כי בימיה הראשונים של המלחמה "הממשלה לא תפקדה בכלל, רק הארגונים האזרחיים, מתנדבים ומילואמניקים תפקדו - החברה הישראלית והרוח שלה. לא המנהיגות, שבקושי מתפקדת עד היום". בנוסף ציין דיסקין כי "מדינת ישראל בגדה באופן מוחלט בכל אלה שנחטפו ונרצחו בימים הראשונים, והם ממשיכים לשלם את המחיר. בגידה בכל תינוק, בכל ילד, בכל אמא ובכל אבא שנחטפו מהעוטף".

דיסקין התייחס בנוסף לשאלה האם שב"כ הכיר תרחיש כזה שקרה ב-7 באוקטובר. לדבריו, "הייתי ראש השב"כ עד 2011 ודחפתי בזמנו ללכת ל'עופרת יצוקה'. אולמרט, שהיה ראש הממשלה, הלך איתי. הכיוון היה למוטט את החמאס. לא מוטטנו אותו כי שר הביטחון אהוד ברק ואולמרט רבו, וברק סגר עסקה עם המצרים בלי ליידע את אולמרט ואת הממשלה, וההזדמנות האדירה שהיינו קרובים אליה - ובמחיר נמוך - פוספסה".
הוא הוסיף כי "כבר בתקופתי ראינו את הליכת החמאס לכיוון של חטיפות המוניות ומבצעים גדולים. התרחיש היה ידוע מראש כבר אז. אבל כשאתה שבוי בקונספציה יכניסו לך פיל ורוד לחדר ואתה תגיד שזה חתול קטן וצהוב".
הכותרת
ארה"ב, מאחורייך: האינטרס הסיני במלחמה
24:59
2 צפייה בגלריה
יובל דיסקין
יובל דיסקין
דיסקין (מימין): "בעד שתי מדינות, אבל כרגע אין פרטנר"
(באדיבות הקריה האקדמית אונו)
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
"היה בהלם קרב". נתניהו
(צילום: דנה קופל)
בהמשך דיבר דיסקין על העסקה לשחרור החטופים. הוא אמר כי "הייתי בעבר מתנגד קיצוני של עסקאות אסירים 'כולם בעד כולם', והסכמתי לחילופי אסירים פרופורציונליים. היום עשיתי שינוי של 180 מעלות בחשיבה ואני בעד". עם זאת, דיסקין הסביר כי "אם נלך על עסקה של כולם תמורת כולם, חד משמעית תהיה פגיעה קשה בהרתעה של מדינת ישראל. אם לא נלך על זה בסופו של דבר נפגע בחוזה החברתי שלנו, בחוסן ובמהות הכי בסיסית שלנו כחברה ישראלית. בלי חוסן חברתי לאומי שנסדק עוד לפני כן אני לא חושב שנצליח לשרוד פה. אם נחזק את החוסן יהיה לנו גם חוסן צבאי ועם זה נוכל להתמודד עם האתגרים העצומים שעוד מחכים לנו".
ראש השב"כ לשעבר הסביר: "ישראל הייתה צריכה ב-7 באוקטובר לחתור לעסקה של שחרור כל החטופים בכל מחיר, גם במחיר אסירים ביטחוניים. המדינה הפרה את החוזה שלה עם אזרחיה, ולכן יש להשיבם בכל מחיר".
דיסקין התייחס גם לאברה מנגיסטו, שמוחזק בידי חמאס מאז 2014, ואמר כי "עד 7 באוקטובר המדינה נתנה יותר ערך לחיילים ולגופות שלהם. כשמדובר ביהודי אתיופי שחור עור ובדואי מהנגב - כדאי שהחברה הישראלית תסתכל במראה".
דיסקין עסק גם בשאלה האם חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר היה בעבר על הפרק. לדבריו, "כשאתה (נתניהו, ק"א) שולח את הרצי הלוי ויוסי כהן לשכנע את קטאר להמשיך לשלוח מזוודות כסף לרצועה, כנראה אתה גם לא רוצה לחסל את סינוואר. זה קרה ב-2018, זה נמצא בגוגל. ראש הממשלה לא רצה להיכנס למצב של עימות שבו הוא מחסל את סינוואר כי אם אתה מחסל אותו אתה הולך למבצע גדול".
לבסוף התייחס דיסקין גם לתקופה שאחרי המלחמה ולסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואמר כי "אני תומך בשתי מדינות לשני עמים, אבל כרגע אין לנו פרטנר. הרשות מושחתת, חלשה ומפוררת עד כדי שזה סיכון מדי גדול. האמריקנים צריכים להיות מעורבים והשאלה היא אם ביידן יזכה בבחירות. גם אצלנו השאלה מי ישלוט והאם זה יהיה נתניהו, שממשיך להוביל אותנו לאבדון".